تبیان، دستیار زندگی
تیروئید چیست؟ تیروئید غده است و کار آن ترشح مواد شیمیایی خاصی به نام هورمون می باشد. هورمون های اصلی ای که تیروئید می سازد و به رگ ها تزریق می کند، T4یا تیروکسین و T3 یا ترییدوتیرونید نام دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترموستات بدن شما خوب کار می کند؟

تیروئید

تیروئید چیست؟

تیروئید غده است و کار آن ترشح مواد شیمیایی خاصی به نام هورمون می باشد. هورمون های اصلی ای که تیروئید می سازد و به رگ ها تزریق می کند، T4 یا تیروکسین و T3 یا تری یدوتیرونین نام دارد.

همه ی سلول های بدن برای این که خوب کار کنند به هورمون های تیروئید نیاز دارند. این هورمون سرعت استفاده ی بدن از انرژی را کنترل می کند و همچنین عامل اصلی در رشد کودکان به حساب می آید.

شکل تیروئید شبیه به یک پروانه ی کوچک یا یک گره ی پاپیونی است که در زیر پوست و درقسمت جلوی گردن قرار دارد.

تیروئید مانند ترموستات کار می کند. اگر تیروئید پرکار باشد و T4 و T3 بسیار تولید کند مانند ترموستاتی است که روی درجه حرارت بالا تنظیم شده است و خانه ی شما را بسیار گرم می کند. اگر تیروئید شما کم کار باشد قضیه برعکس می شود و خانه ی شما سرد می شود. اما اگر غده ی تیروئید شما مقدار مناسبی هورمون ترشح کند، پس دمای بدن شما متعادل خواهد بود.

بیماری تیروئید چیست؟

بیماری تیروئید یا اختلال تیروئید دارای دو نوع اصلی است. پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که تیروئید بسیار فعال باشد  و هورمون زیادی را وارد خون کند. کم کاری تیروئید درست نقطه ی مقابل پرکاری است، در این بیماری تیروئید هورمون کافی را وارد خون نمی کند.

نشانه های بیماری تیروئید چیست؟

آن هایی که پرکاری تیروئید دارند، قلبشان سریعتر می زند، دستشان می لرزد، بسیار عرق می کنند ، برای خواب مشکل دارند و با این که اشتهای زیادی دارند ، اما وزنشان کاهش می یابد.

افرادی که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستند، بیشتر احساس خستگی می کنند، انرژی زیادی ندارند، ضربان قلبشان کند است، احساس سرما می کنند، موهایشان شکننده ، پوستشان خشک و رنگ پریده است.

ترجمه:نعیمه درویشی

مطالب مرتبط

کما(اغماء) چیست؟

مسمومیت غذایی

ژن چیست؟

سیاه زخم چیست؟

چرا هنگام سرما می‌لرزیم؟

زمانی که مغز گیج می شود

آپاندیسیت چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.