تبیان، دستیار زندگی
وامبَت جزء پستانداران کیسه دار بزرگ و قوی هیکل است. درازای بدن این حیوان به 3/1 متر و وزنش به 36 کیلوگرم می رسد. این حیوان دارای سر بزرگ، چشم ها و گوش های کوچک و گردن ماهیچه ای کوتاه می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانوری کیسه دار شبیه به خرس

وامبت

وامبَت جزء پستانداران کیسه دار بزرگ و قوی هیکل است. درازای بدن این حیوان به 3/1 متر و وزنش به 36 کیلوگرم  می رسد. این حیوان دارای سر بزرگ، چشم ها و گوش های کوچک و گردن ماهیچه ای کوتاه می باشد. چنگال های تیز و پاهای قدرتمند و زبر این حیوان او را به حفاری بزرگی تبدیل کرده است. در صورت به دام افتادن این موجود به دست انسان ها، وامبَت بیش از 27 سال  عمر می کند.

از سه گونه ی وامبَت دو نوع آن در نیو ساوت ولز (پرجمعیت ترین ایالت استرالیا) زندگی می کنند:

وامبت

وامبَت معمولی که از دو نوع دیگر بیشتر دیده می شود دارای پوزه ی بزرگ و بی مو به همراه پوست دانه دانه است.

وامبَت پوزه مودار جنوبی گوش های بزرگتری نسبت به وامبَت معمولی دارد و پوزه اش پوشیده ازموهای نازک است. این وامبَت نادر تر از وامبَت معمولی است.

وامبَت پوزه مودار شمالی احتمالاً در نیو ساوت ولز منقرض شده است.

وامبَت معمولی در مناطق نسبتاً جنگلی و مرطوب روی ساحل و دامنه های جنوبی زندگی می کند.

وامبَت پوزه مودار جنوبی در مناطق باز و خشک دیده می شوند. تعداد آن ها بسیار اندک است و اخیراً در لیست موجودات منقرض شده قرار گرفته اند.

وامبت

وامبَت ها 3 تا 8 ساعت از زمان خود را هر شب به چریدن غذاهای مورد علاقه ی خود اختصاص می دهند. آن ها از چمن های محلی مانند چمن برفی، چمن کانگوروی گردن قرمز و چمن کانگورو تغذیه می کنند. این جانوران زنبق های زرد، ریشه ی توت فرنگی و درختان را نیز می خورد. وامبَت ها برای خوردن غذا از دندان های تیز و برنده که مدام در حال رشد است، استفاده می کنند. این حیوان ممکن است برای پیدا کردن غذا 3 کیلومتر راه برود.

وامبت

وامبَت ها در سوراخ های زیرزمینی زندگی می کنند. این سوراخ های زیرزمینی که اغلب در اطراف راه آب ها حفر می شود، 30 متر طول و چندین متر عمق دارد. این موجودات در طول روز در این سوراخ ها به سر می برند. در زمستان، داخل سوراخ ها گرم و در تابستان داخل آن ها خنک است. این حیوانات وامبَت های دیگر را به خانه ی خود راه می دهند، اما اجازه نمی دهند وارد زمین هایی شوند که آن ها از آن جا غذا پیدا می کنند.

بچه وامبَت ها بعد از تولد 7 الی 10 ماه را در کیسه ی مادران خود به سر می برند.

ترجمه و تنظیم:نعیمه درویشی

مطالب مرتبط  

اسب آبی کوتوله

مارمولک های دم برگی

هیولاهایی که با شما زندگی می‌کنند

اکالیپتوس خانه ی کوآلا

حیوانات شبگرد

هرگز دو گور خر مشابه هم نیستند

سیاه گوش

پلنگ برفی

صاریغ ویرجینیا

خرس قطبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.