تبیان، دستیار زندگی
جهل و نادانی اهانت کننده و احساس ضعف و ناتوانی از برخورد درست، از جمله دلایل اهانت به قرآن کریم است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهالت، ریشه‌ی اهانت به قرآن

سیدیحیی یٍثربی

گروه کتاب تبیان: قرآن به عنوان کتاب انسان‌ساز و راه‌نمای بشریت، احترام خاصی نزد مسلمین جهان دارد. اقدام اخیر عده‌ای جاهل در کشور آمریکا که بازیچه‌ی لابی‌های صهیونیستی شده و با آتش زدن این کتاب آسمانی فلب مسلمانان و همه‌ی حق‌پرستان را جریحه‌دار کردند، امر تازه‌ای نیست. در طول تاریخ بسیارند گروه‌هایی که به طرق مختلف سعی در فرونشاندن نور الهی و اندیشه‌های حق‌طلبانه کرده‌اند. غافل از این که "یـریـدون لیطفوا نور اللّه بأفوههم و اللّه متم نوره و لو كره الكافرون"

دکتر سیدیحیی یثربی در یادداشت زیر ریشه‌های اهانت به قرآن کریم و راه‌ واکنش به این اقدام ننگین را بررسی کرده است:

جهل، ضعف و نادانی از عوامل و ریشه‌های اهانت به قرآن کریم است. واکنش به اهانت های اخیر باید با منطق اسلامی همراه باشد. اهانت یکی از شیوه های سنتی و قدیمی مخالفت با یک مذهب و مکتب است. منشأ اهانت می تواند عوامل مختلفی داشته باشد.

برخی اهانت ها به صورت برنامه ریزی شده انجام می شوند و علت اصلی آن ضعف از نظر قدرت و همینطور ضعف عقلانی است

اهانت به مقدسات دلایل مختلفی دارد، جهل و نادانی اهانت کننده و احساس ضعف و ناتوانی از برخورد درست برخی از این دلایل هستند ، که این نوع اهانت در صدر اسلام از سوی سران شرک و بت پرستی نیز مشاهده می شد.

برخی اهانت ها به صورت برنامه ریزی شده انجام می شوند و علت اصلی آن ضعف از نظر قدرت و همینطور ضعف عقلانی است.

قسمت اعظم اهانتهایی که طی چند سال اخیر علیه اسلام و مسلمانان در هلند، دانمارک و بسیاری کشورهای اروپا و حتی آمریکا رخ داده را می توان در مقوله اهانتهایی قرار داد که به صورت برنامه ریزی انجام شده است. اما در مورد اخیر و قرآن سوزی در آمریکا باید گفت که این اهانت که توسط اقلیتی انجام شده ریشه در جهل و نادانی دارد.

اهانتهایی چون اهانتهای سلمان رشدی و اهانت نویسندگان و اندیشمندان برنامه ریزی شده است. در رابطه با این جریان می توان اقداماتی چون برگزاری تظاهرات را ترتیب داد اما این اقدامات باید با برنامه باشد چرا که خود قرآن چندین جا به مسلمانان سفارش کرده دشمنی ها موجب نشوند از خط منطق و عقل پا را فراتر گذاشت.

اهانت به قرآن نشان دهنده نگرانی از تأثیر شگرف قرآن در میان مردم آمریکا است. این اقدام با اقبال بدنه اصلی امریکا مواجه نشده است. بانیان این اقدام اگر می دانستند در میان عموم مردم آمریکا با اقبال مواجه هستند در سطح عمومی تبلیغ می کردند.

اغلب اهانتهای صورت گرفته به ساحت قرآن کریم از جریانات سیاسی نشأت گرفته و کمتر تحت تأثیر جریانات مذهبی است.

نکته مهم در اینجا این است که جریان مذهبی مسیحیت باید هوشمند و هوشیار باشد . ما هم باید به بررسی ریشه های اصلی این اهانتها که همان ریشه های سیاسی است بپردازیم و آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم و تلاش کنیم که از مواجهه ها و رویارویی های مذهبی پرهیز کرده و با دقت در این میدان حاضر شویم.

اهانت نسبت به هر دین، فرهنگ و سنتی بسیار نابخردانه و جاهلانه و متعصبانه است. این اقدام از سوی تمام انسانهای آزاد، دوراندیش، عاقل و پیروان همه ادیان محکوم است.

منبع: خبر‌آنلاین


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی