تبیان، دستیار زندگی
قیمت نفت به شدت تحت تاثیر تحولات منطقه و تصمیمات اوپک قرار دارد.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت نفت، بازار و پیش بینی آینده

قیمت نفت

بخش اقتصاد- قیمت نفت به شدت تحت تاثیر تحولات منطقه و تصمیمات اوپک است. تازه ترین نظرسنجی رویترز از 12 كارشناس ارشد انرژی نشان می دهد بازار جهانی نفت در سال 2011 نیز با مازاد عرضه روبرو خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس میزان تولید و عرضه نفت از سوی كشورهای غیر اوپك سال آینده كاهش خواهد یافت ولی در مقابل رشد تقاضای جهانی نفت نیز در این مدت با كاهش روبرو خواهد شد . تنها در صورتی كه اوپك بار دیگر سقف تولید خود را كاهش دهد بازار جهانی نفت با مازاد عرضه روبرو نخواهد شد .

مایك ویتنر از موسسه سوسایت جنرال در این باره تاكید كرد گرچه سال 2011 آغاز رشد و رونق اقتصادی جهان است ولی باید در نظر داشت كه میزان ذخایر جهانی انرژی هم چنان بالا است . تا شش ماه دوم 2011 نمی توان انتظار كاهش چشمگیر سطح ذخایر انرژی جهان را داشت . بر اساس این گزارش تقاضای جهانی نفت در سال 2011 با رشد1.5 میلیون بشكه در روز روبرو خواهد شد . این رقم در سال 2010 به بیش از  1.7 میلیون بشكه در روز خواهد رسید .

میزان تولید نفت كشورهای غیر اوپك كه امسال با رشد 700 هزار بشكه در روز روبرو شده سال آینده كمتر از 200 هزار بشكه افزایش خواهد داشت .

بر این اساس میانگین قیمت جهانی نفت از 75 دلار در هر بشكه در سال 2010 به بیش از 93 دلار در سال 2011 افزایش خواهد یافت .

وزیر نفت قطر هم در این زمینه معتقد است در شرایط كنونی نیازی به افزایش تولید اوپك نیست

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز عبدالرحمن بن حمد العطیه تصریح كرد بازار جهانی انرژی در شرایط كنونی در تعادل و ثبات نسبی قرار دارد و نیازی به افزایش سقف تولید اوپك در نشست 14 اكتبر نخواهد بود .

وی افزود در این شرایط قیمت 70 تا 75 دلار برای هر بشكه نفت برای تولید كننده و مصرف كننده عادلانه است .

وزیر نفت عراق هم درباره همکاری با اوپک تصریح کرد: عراق برای برقراری ثبات قیمت نفت با اوپك همكاری خواهد كرد

خبرگزاری فارس: وزیر نفت عراق تاكید كرد این كشور به همكاری های خود با اوپك برای برقراری ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه خواهد داد.

نفت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ترند نیوز، حسین شهرستانی تصریح كرد عراق قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را تا سال 2017 میلادی به بیش از 12 میلیون بشكه در روز افزایش دهد ولی این مساله نباید موجب نگرانی اعضای اوپك شود . هر گونه افزایش تولید نفت عراق در چارچوب سیاستهای تولید اوپك خواهد بود و بغداد به همكاری های خود با این سازمان ادامه خواهد داد .

این در حالی است كه اوپك قصد دارد قیمت جهانی نفت را در حد 75 دلار در هر بشكه تثبیت كند .

وی افزود عراق با در اختیار داشتن 115 میلیارد بشكه ذخایر اثبات شده نفت می تواند با تولید روزانه 10 میلیون بشكه نیاز دهها سال آینده انرژی جهان را تامین كند . گرچه عراق به درآمدهای نفتی برای بازسازی زیر ساختهای اقتصادی خود نیاز دارد ولی هر گونه افزایش ظرفیت تولید این كشور با هماهنگی اوپك صورت خواهد گرفت .

عراق سال گذشته 12 پروژه بزرگ توسعه میادین نفتی خود را به شركتهای خارجی واگذار كرده است . هدف اصلی عراق دستیابی به هدف تولید 12 میلیون بشكه تا سال 2017 میلادی است .

برخی از كارشناسان انرژی این هدف گذاری را بسیار خوش بینانه ارزیابی می كنند . عراق هم اكنون 2.4میلیون بشكه نفت در روز تولید می كند .

برخی كارشناسان انرژی نیز معتقدند در صورت رسیدن ظرفیت تولید نفت عراق به 3.5 تا 4 میلیون بشكه در روز این كشور دیگر از سیاستهای تولید اوپك تبعیت نخواهد كرد . بیش از 55 درصد نفت عراق هم اكنون به كشورهای آسیایی صادر می شود

این مواضع یکسان ناشی از آن است که اعضای اوپک برای حفظ تعادل بازار نفت و جلوگیری از بی نظمی بازار، همواره خود را ملزم به رعایت برنامه های اعلام شده می دانند چرا که در غیر این صورت به خصوص در شرایط کنونی بحران، به هم خوردن تعادل بازار اثرات مخربی بر بازار های جهانی در همه زمینه ها خواهد داشت. به عبارتی از آنجایی که کشورهای صنعتی از مشتریان عمده و دائمی نفت به حساب می آیند به هم خوردن تعادل نفت به معنی تشدید بحران خواهد بود

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات