تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه تكلیف ما با سینمای دفاع مقدس مشخص نیست و نمی دانیم از طریق این نوع آثار چه تاثیری بر اجتماع می گذاریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تكلیف ما با سینمای دفاع مقدس مشخص نیست
سینمای دفاع مقدس

 یك منتقد سینما گفت: متاسفانه تكلیف ما با سینمای دفاع مقدس مشخص نیست و نمی دانیم از طریق این نوع آثار چه تاثیری بر اجتماع می گذاریم. 

'حسین سلطان محمدی' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: بسیاری از كشورهای دنیا همچون آمریكا از ابزار سینما، استفاده كاربردی می كنند و تلاش دارند تا چهره منفی جنگ هایی همچون حمله به ویتنام را مثبت جلوه دهند.

این منتقد سینما خاطر نشان كرد: در بسیاری از فیلم های آمریكایی با شخصیت پردازی های قهرمانانه ای روبه رو هستیم و آثار سینمایی جنگی در این كشور اقتدار نظامی و فكری آنان را به تصویر می كشد حتی اگر این موضوع با حقیقت فاصله بسیاری داشته باشد.

سلطان محمدی متذكر شد: تكلیف ما با سینمای دفاع مقدس مشخص نیست. در دهه 60 فیلم های دفاع مقدسی به وجه دورنی جنگ می پرداختند و این رویكرد با ورود به دهه 70 به نگاهی انتقادی تبدیل شد.

وی تصریح كرد: در حال حاضر نگاه ما به سینمای دفاع مقدس چندگانه است و همكاری مطلوبی میان سینماگران و مسئولان برای بیان خواسته ها از این گونه سینمایی وجود ندارد.

تكلیف ما با سینمای دفاع مقدس مشخص نیست. در دهه 60 فیلم های دفاع مقدسی به وجه دورنی جنگ می پرداختند و این رویكرد با ورود به دهه 70 به نگاهی انتقادی تبدیل شد.

این منتقد سینما با تاكید بر اینكه برخورد مدیریت های فرهنگی ما در ادوار مختلف با سینماگران دفاع مقدس متفاوت بوده، گفت: مدیران در هر دوره ای با سینماگران دفاع مقدس سلیقه ای برخورد داشتند. ما حتی برخی از كارگردانان قدیمی این عرصه همچون 'ابراهیم حاتمی كیا' و 'كمال تبریزی' را در ساخت فیلم محرم ندانستیم و فیلم این دو كارگردان در دوره ای توقیف شد.

سلطان محمدی خاطر نشان كرد: آنچه امروز از سینمای دفاع مقدس برجای مانده حاصل بذرپاشی ناهماهنگ سینماگران است و استفاده دقیقی از فیلم های ساخته شده در عرصه دفاع مقدس در اجتماع نشده است.

وی ادامه داد: ادامه این روند در سال های اخیر سبب شده تا سینمای دفاع مقدس ما به بی راهه برود و دقیقا ندانیم كه هدف ما از ساخت فیلم های دفاع مقدسی چیست.

این منتقد سینما تاكید كرد: نمایان كردن فكر برتر ایرانی در هشت سال دفاع مقدس، تشریح دلایل حضور در یك نبرد نابرابر در مقابل رژیم بعثی عراق و به تصویر كشیدن قدرت برتر فرهنگ اسلامی از جمله مواردی است كه باید در سینمای دفاع مقدس ما به عرصه ظهور برسد.

به گفته سلطان محمدی؛ نگاه به سینمای دفاع مقدس نباید با تغییر در مدیریت های سینمایی یا ارگان های نظامی كه تامین كننده ابزار ساخت فیلم های دفاع مقدسی هستند، تغییر كند و باید فكری به حال این پراكندگی و ناهماهنگی در ساخت فیلم های دفاع مقدس شود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی