تبیان، دستیار زندگی
موتور تولید سریال‌های كمدی در شبكه 3 سیما با دور تند شروع به حركت كرده‌ است تا هر چه زودتر آنتن این شبكه را با سریال‌های طنز شبانه پر كنند. سریال‌های بخت برگشته و ساختمان پزشكان، 2 سریال كمدی هستند كه ساخت آنها آغاز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم‌ترین مشكل ساخت آثار طنز

مهران غفوریان

موتور تولید سریال‌های كمدی در شبكه 3 سیما با دور تند شروع به حركت كرده‌ است تا هر چه زودتر آنتن این شبكه را با سریال‌های طنز شبانه پر كنند. سریال‌های بخت برگشته و ساختمان پزشكان، 2 سریال كمدی هستند كه ساخت آنها آغاز شده است.

سریال بخت برگشته را سعید آقاخانی كارگردانی می‌كند و بازیگرانی مانند سیروس گرجستانی و مرجان گلچین در آن نقش‌های اصلی را بازی می‌كنند. این سریال را مهران مهام و ایرج محمدی برای پخش در پاییز تهیه می‌كنند. این دو تهیه كننده، نوروز امسال سریال «زن بابا» را برای شبكه 3 تهیه كردند.

سریال ساختمان پزشكان را سروش صحت كارگردانی می‌كند. این بازیگر و نویسنده پیش از این سریال چاردیواری را برای شبكه 3 كارگردانی كرده است. سرپرست نویسندگان سریال ساختمان پزشكان، پیمان قاسمخانی است كه نویسندگانی كه تاكنون با او همكاری داشته‌اند، متن بخش‌های مختلف این سریال را می‌نویسند كه از میان آنها می‌توان به محراب قاسمخانی و شقایق دهقان اشاره كرد. تاكنون حضور بهنوش بختیاری و هوشنگ حریرچیان به عنوان بازیگر در سریال ساختمان پزشكان قطعی شده است.

محراب قاسمخانی در باره این سریال به «جام‌جم» گفت: نام سریال به احتمال خیلی زیاد تغییر خواهد كرد. اتفاقات سریال در یك آپارتمان می‌گذرد. سریال تقریبا 6 شخصیت اصلی دارد كه یكی از آنها در ساختمان پزشكان كار می‌كند.

تولید همزمان 2 سریال طنز برای شبكه 3 این ادعا را ثابت می‌كند كه تولید سریال‌های طنز اولویت تلویزیون و شبكه‌هایی است كه جذب مخاطب و میزان رضایتمندی آنها برایشان مهم است. علی دارابی، معاون سیما هم هفته گذشته در گفتگوی كوتاهی عنوان كردكه ساخت سریال‌های طنز برای تلویزیون اهمیت دارد، اما در ساخت این آثار باید دقت شود تا آثاری خوب و قابل اعتنا روی آنتن برود. وی تاكید كرد: برای رسیدن به این هدف باید به فیلمنامه‌های كمدی توجه بیشتری شود.

سال‌هاست تلویزیون سریال كمدی می‌سازد، اما همیشه هم در ساخت این آثار مشكل داشته و كمتر زمانی بوده كه یك اثر كامل و بی نقص را روی آنتن بفرستد.

آموزش حرفه‌ای طنازان

سریال‌های كمدی مانند باغ شیشه‌ای و نون و ریحون نشان دادند كه تلویزیون برای ساخت آثار خوب طنز باید دقت خیلی زیادی را به خرج بدهد تا اعتماد مخاطب به این آثار از بین نرود و تلویزیون بتواند مخاطبان میلیونی سریال‌های طنز را مانند سابق پای تلویزیون نگه دارد؛ اما آیا ضعف سریال‌های كمدی به فیلمنامه‌های آنها مربوط است؟

محراب قاسمخانی با این گفته موافق نیست. او در توضیح مخالفت خود گفت: مگر سریال‌های كمدی در زمینه كارگردانی، بازیگری، تصویربرداری و.... در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد كه در زمینه فیلمنامه‌نویسی در این موقعیت قرار داشته باشد؟

وی با ذكر این نكته كه سریال‌های طنز پر طرفدارترین آثار تلویزیونی هستند، تاكید كرد: سال‌هاست تلویزیون سریال كمدی می‌سازد، اما همیشه هم در ساخت این آثار مشكل داشته و كمتر زمانی بوده كه یك اثر كامل و بی نقص را روی آنتن بفرستد.

این مشكل از آنجا ناشی می‌شود كه در این سال‌ها در تربیت نیروی انسانی برای ساخت آثار طنز موفق نبوده‌ایم.

قاسمخانی در پاسخ به این پرسش كه برای تربیت نیروی انسانی چه باید كرد؟ گفت: به نظر من تلویزیون باید استعدادهای طناز را كشف كند و آنها را برای آموزش به كشورهایی بفرستد كه در زمینه ساخت آثار طنز تلویزیونی موفق عمل كرده‌اند. نویسنده سریال ساختمان پزشكان یادآور شد: در كشور ما آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های زیادی وجود دارند كه نویسندگی، كارگردانی و... را آموزش می‌دهند، اما آموزش آنها فقط در كلاس‌های درس است و جنبه كاربردی و عملی ندارد.

عینك بدبینی لازم نیست

خشایار الوند، یكی دیگر از نویسندگان سریال‌های طنز كه كار خود را با گروه قاسمخانی آغاز كرد و اكنون با مهران مدیری همكاری می‌كند هم كمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین مشكل ساخت آثار طنز ذكر كرد و گفت: واقعیت این است كه در سال‌های اخیر شبكه‌های تلویزیونی گسترش پیدا كرده‌اند، اما نیروی انسانی لازم برای كار در این شبكه‌ها تربیت نشده‌اند و تعداد محدودی از آدم‌هایی كه تخصص آنها طنز است بین شبكه‌های مختلف می‌چرخند.

وی افزود: خود من حدود 12 سال پیش كارم را با گروه قاسمخانی شروع كردم، اما در سال‌هایی كه گذشت فقط یك نفر به گروه ما افزوده شد و آن هم امیر مهدی ژوله بود.

الوند در پاسخ به این سوال كه با این همه جوان علاقه‌مندی كه در جامعه وجود دارد پس چرا نیروی تازه نفس و خلاقی جذب گروه‌های تولید سریال‌های طنز نشده‌اند؟ گفت: جدی‌ترین تهدید برای سریال‌های طنز كه باعث شده نیروی انسانی جذب گروه‌های تولید آثار طنز نشوند، اعمال سلیقه است.

سلیقه‌هایی كه معمولا بر كارها اعمال می‌شود و تهیه‌كنندگان سریال‌های طنز و سرپرست نویسندگان را وادار می‌كند تا از نیروهای قدیمی كه با اما و اگرها آشنا هستند، استفاده كنند.

وی افزود: سریال‌های طنز جای آزمون و خطا نیست. چون این آزمودن‌ها باعث می‌شود مخاطبان این آثار اعتماد خود را به این‌گونه آثار از دست بدهند.

نمی‌توان انتظار داشت كارگردانی كه سریال‌های ملودرام و اجتماعی خوب می‌سازد در زمینه ساخت سریال‌های كمدی هم موفق عمل كند. بنابراین خوب است در زمانی كه تلویزیون با كمبود نیروی انسانی در زمینه طنز مواجه است، مدیران حداقل با عینك بدبینی به طنزپردازان قدیمی نگاه نكنند و بگذارند آنها با فراغ بال بیشتری كار كنند.

نوشته : طاهره آشیانی

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی