تبیان، دستیار زندگی
گفته می شود دلیل خداحافظی او اختلافاتی است که با علیرضا منصوریان دستیار قطبی دارد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده خداحافظی ناگهانی مجیدی

فرهاد مجیدی مهاجم استقلال

وداع معنادار فرهاد مجیدی افشین قطبی و تیم ملی را در شرایط سختی قرار می دهد.

« من از آقای قطبی ممنونم اما فکر می کنم تیم ملی بقدری جوان خوب دارد که نیازی به من نباشد.» هنوز بازی استقلال با سایپا تمام نشده بود که شایعه شد فرهاد مجیدی می خواهد از فوتبال ملی خداحافظی کند. مشاور او در بین دو نیمه بازی و زمانی که استقلال با یک گل از حریف عقب بود اما این اتفاق را تکذیب می کرد. او می گفت:« ما تا قبل از بازی با هم بودیم. فرهاد دعوت شده و بعید می دانم که فعلا قصد چنین کاری را داشته باشد.»

اما زمان زیادی طول نکشید تا مجیدی تصمیمش را علنی بیان کند. او پس از پایان بازی و درحالی که در جشن پیروزی تیمش یک گل زده و یک گل ساخته بود ، درحالی که با اسکورت منصور پورحیدری به سالن کنفرانس آمده بود ، این خبر را اعلام کرد. او زمانی به سالن رسید که محمد مایلی کهن داشت حرف می زد و باید بیرون از سالن منتظر می ماند تا نوبتش شود. مایلی اما با بحث شیرین نود ، این مجال را برای شاگرد سابق فراهم نمی کرد. مجیدی که بیرون از سالن با هیچ کس مصاحبه نمی کرد حوصله اش سر رفته بود:« بابا یکی به حاجی بگه بی خیال شه. حاجی تو رو خدا زود باش.» کاپیتان استقلال که حتی بعد از ترک رختکن فرصت نکرده بود بازوبند زرد رنگش را از بازو باز کند ، بیرون ازسالن با یکی از خبرنگاران هم اختلاف کلامی پیدا کرد. خبرنگاری داشت که با مظلومی شوخی می کرد اما آقای کاپیتان انگار باید اینجا در شوخی خبرنگار با سرمربی هم دخالتی می کرد. او اما بعد از این اتفاق فرصت گفتن خبرش را پیدا کرد و خیلی زود سالن را ترک کرد .

جوانی 34 ساله به نام مجیدی

فرهاد مجیدی ، او بی شک ستاره اول دو فصل اخیر لیگ برتر بوده است و با درخشش خود توانسته این اندک موفقیت استقلال را در دو فصل اخیر رقم بزند. مجیدی ، یکی از محبوب ترین بازیکنان لیگ ایران است که البته افشین قطبی هم سال قبل و در مقطعی برای استفاده از او نظر مثبت داشت. فرهاد در یکی از اردوها حتی دعوت شد. زمانی که گفته می شد این بازیکن به توصیه رئیس وقت کمیته تیم های ملی دعوت شده چون فرهاد چهارشنبه شب ها به سالنی می رود و فوتبال بازی می کند که فرزندان تعدادی از بزرگان کشور هم آنجا بازی می کنند. شایعه ای که البته با ترک تیم ملی از سوی فرهاد به بهانه آسیب دیدگی و عدم دعوت از او خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد.

فرهاد مجیدی

مجیدی البته بعدها هم در لیست 50 نفره تیم ملی قرار داشت اما دعوت نمی شد. اضافه شدن علی منصوریان به نیمکت تیم ملی در کنار حضور اصغر حاجیلو به عنوان سرپرست  و همچنین مهدی محمد نبی در پست دبیر فدراسیون فوتبال   شانس دعوت از مجیدی را بیش از قبل کاهش داد. دعوای منصوریان و مجیدی ریشه در اتفاقات استقلال داشت. این دو محبوب ترین بازیکنان همه سال های اخیر تیم بودند . دو نفری که سکوها با تمام وجود نام شان را فریاد می کردند ، مجیدی اما همیشه محبوب مدیران تیم بود و منصوریان محبوب بازیکنان. اختلافی که سال های متوالی ریشه دوانده بود و داشت در زمان حضور علی منصور در تیم ملی نمود پیدا می کرد. قبل از اردوی اتریش بود که فرهاد مجیدی پاسپورتش را به فدراسیون تحویل نداد تا از تیم ملی خط بخورد و پس از این در دو اردوی متوالی نامی از او که ستاره لیگ بود در لیست دیده نمی شد. قطبی البته ادعا می کرد این بازیکن را دوست دارد و اختلافی نیست اما فتح الله زاده ، سرپرست استقلال برای اولین بار در مصاحبه ای پای منصوریان را به این دعوا از کرد و او را عامل اختلافات دانست. قطبی هم که فشار زیادی را تحمل می کرد در لیست جدید تیم ملی ناگزیر از دعوت مجیدی به همراه میداودی شد تا هجمه انتقادات کاهش یابد.

تاریخچه خداحافظی ستارگان تیم ملی

وحید هاشمیان ، علی کریمی ، کریم باقری ، علی سامره ، رحمان رضایی از بازیکنان شاخص سال های اخیر لیگ هستند که هر یک در مقطعی بنا به دلایلی که در راس آن ها اختلاف بازیکنان با سرمربی تیم ملی بوده است از حضور در تیم ملی عذر خواسته اند.

فرهاد مجیدی

عرفی که البته در دیگر لیگ های دنیا هم اتفاقی عجیب نیست. بازیکنانی که اگر از حضور در اردوی تیم ملی انصراف بدهند می توانند از سوی فدراسیون های ملی با مجازات های انضباطی مواجه شوند اما تنها کافی ست که اسم خداحافظی را بر تصمیم شان بگذارند تا از هر نوع محاکمه ای مبری باشند. حتی اگر بعد از مدتی دوباره توبه بشکنند و به تیم ملی برگردند. نمونه هایی از آنچه بارها درباره علی کریمی و کریم باقری رخ داده است.

کاپیتان استقلال کیست ؟

 فرهاد مجیدی که متولد 13 خردادماه 1355 است برای اولین بار در بازی‌های جام ملت‌های آسیا در سال 1996 در امارات در سن 20 سالگی توسط محمد مایلی‌کهن به تیم‌ملی دعوت شد و در این سال‌ها 41 بازی ملی برای کشورمان انجام داد و 10 گل به ثمر رساند و با همین عملکرد پرونده‌اش در بازی‌های ملی را مختومه کرد. او که سال ها قبل از سفر تاریخی به استرالیا برای بازی بزرگ ملبورن به بهانه امتحان کنکور عذر خواسته بود ، با وداع ناگهانی خود شوکی بزرگ را به تیم ملی وارد کرد. درحالی که گفته می شد قطبی و دستیارانش قصد استفاده از این بازیکن را در ترکیب اصلی خود ندارند و دعوت فرهاد فراری به جلو است ، حالا همان طور از این ستاره بازی خوردند که علی کریمی دو سال قبل علی دایی را به گوشه رینگ راند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری