تبیان، دستیار زندگی
تمام فلسفه؛ فكر است،‌ اگرچه هرچه در فكر است، فلسفه به شمار نمی‌آید. سازه اصلی فلسفه تفكر است،‌ اما همه تفكرات فلسفه نیستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فكر، دغدغه اصلی‌ام بود

تفکر اصیلی

نویسنده كتاب «تفكر اصیل، گشایشی در جهان تفكر» گفت: دغدغه‌ام در این كتاب و اثر پیشینم با عنوان «تالار آگاهی و گواهی» تبیین فلسفه گذشته و كنونی نیست، بلكه بیشترین توجهم به تفكر معطوف بود، زیرا تمام فلسفه؛ فكر است، ا‌گرچه همه تفكرات، فلسفه نیستند.

سید یونس ادیانی در گفت‌وگو با ایبنا، این دو اثر را برخوردار از فضایی فكری دانست تا علمی، زیرا به گقته او، استدلالات علمی در این آثار به چشم نمی‌خورند.

وی جهان تفكر را بحث اصلی كتاب «تفكر اصیل، گشایشی در جهان تفكر» برشمرد و درباره انتخاب عنوان «تفكر اصیل» برای آن گفت: برخی افراد خیال و ذهنیت محضی كه بود و نبود آن سودی به حال انسان ندارد را به عنوان تفكر تلقی می‌كنند، در حالی كه این‌گونه نیست. به همین دلیل این اثر تفكر اصیل را به لحاظ جوهری بررسی می‌كند.

ادیانی مباحث زبان ذهن و فكر را از دیگر موضوعات كتابش برشمرد و گفت: فكر و ذهن به زبان ویژه خود نیاز دارند تا متناسب با آن مفاهیم را قابل انتقال كنند. همچنین سلسله مباحثی درباره فلسفه رسانه، فناوری، اخلاق، فرهنگ، ایده، اندیشه و به‌ویژه فلسفه حقوق نیز از دیگر مباحث كتاب به شمار می‌آیند.

در این فسلفه، كشف ذات خود و دیگری نبودن بررسی می‌شود. بر این اساس، اگر وجود دیگری در شخص می‌بود، این وجود خود را به نوعی در افكار و ظواهر وی نشان می‌داد

وی با اشاره به طرح موضوع «فسلفه تنهایی» در این كتاب اظهار داشت: در این فسلفه، كشف ذات خود و دیگری نبودن بررسی می‌شود. بر این اساس، اگر وجود دیگری در شخص می‌بود، این وجود خود را به نوعی در افكار و ظواهر وی نشان می‌داد.

عضو هیأت علمی مركز پژوهش‌های مجلس تشریح كرد: اطلاعات بسیاری مربوط به طرز فكرهای مختلف در ذهن افراد انباشته شده است، اما آیا افراد می‌توانند با این وجود؛ استقلال‌ وجودی‌شان را حفظ كنند؟ ما با وجود این حجم از اطلاعات و اندیشه كه از سایر متفكران گرفته‌ایم، تا چه حد می‌توانیم ادعا كنیم كه هنوز خودمان هستیم و دیگری نیستیم؟

ادیانی ادامه داد: پاسخ‌گویی به این پرسش‌هاست كه سبب می‌شود به ذات بنیادی‌مان دست یابیم و وجود آن را در كنار وجودهای مختلف اعلام كنیم.

وی با بیان این كه «این كتاب به همراه كتاب قبلی من با عنوان "تالار آگاهی و گواهی" می‌كوشد تا یك دوره كامل از فلسفه را ارایه دهد» اظهار كرد: دغدغه من در این كتاب‌ها تبیین فلسفه گذشته و كنونی نیست، بلكه بیشترین توجهم به «تفكر» معطوف بود، زیرا فلسفه یعنی تفكر.

این نویسنده و پژوهشگر در پایان اظهار داشت: تمام فلسفه؛ فكر است،‌ اگرچه هرچه در فكر است، فلسفه به شمار نمی‌آید. سازه اصلی فلسفه تفكر است،‌ اما همه تفكرات فلسفه نیستند.

كتاب «تفكر اصیل، گشایشی در جهان تفكر» از سوی انتشارات نقش جهان منتشر شده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی