تبیان، دستیار زندگی
شعرهای این کتاب در عین سادگی و روانی به راحتی خواننده را درگیر مسائل خود می‌کند، چرا که شاعر به خوبی با خودش کنار آمده و همه چیز را با آرامش به ما می‌شناساند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گمگشتگی احسان عابدی

گم شده در اتاق

کتاب "گم شده در اتاق"، حاوی سروده های احسان عابدی رونمایی شد.

بهاره رضایی (شاعر و منتقد) در مراسم رونمایی این کتاب با اشاره به این نکته که، شعرهای این کتاب در عین سادگی و روانی به راحتی خواننده را درگیر مسائل خود می‌کند، گفت: «این سادگی و روانی از سهولت متن، ناشی نمی‌شود. شاعر در کند و کاوی درونی، انگار با خودش کنار آمده است. همه چیز را به آرامی و از منظری روان، به ما می‌شناساند.

این روایت آرام گونه که با زبان و لحنی ساده به ما پیشنهاد می‌شود؛ از فراز و فرودهای بیانی‌اش گذشته است تا به اینجا رسیده که ما با زبانی مواجه می‌شویم که صیقل و تراش خورده است. شاعر در این کتاب، انگار با خودش کنار آمده است. سرکشی‌ها و آزمون و خطاهایش را پشت سر گذاشته و در اولین کتابش، انگار تکلیفش با جهان شعری‌اش روشن شده. می داند که باید به چه سمتی حرکت کند.

بهاره رضایی در ادامه افزود:«اندوه حاکم در شعرها هم اندوه آرامی است. انگار در جان شعرها تزریق شده و عقلانیت حاکم بر متن کتاب، این اندوه را با عمق بیش تری به خواننده القا می کند.

شاعر این کتاب، برای القای مفاهیم در شعرهایش، هیچ تلاشی نمی کند. تنها با آرامش واژه هایش، متن شعرهایش را به خواننده پیشنهاد می کند. او با خودش کنار آمده انگار و برای به دست آوردن چیزی، هیچ عجله ای ندارد. واژه ها آرام آرام کنار هم، جان می گیرند.

شاعر در این کتاب، انگار با خودش کنار آمده است. سرکشی‌ها و آزمون و خطاهایش را پشت سر گذاشته و در اولین کتابش، انگار تکلیفش با جهان شعری‌اش روشن شده. می داند که باید به چه سمتی حرکت کند

همچنین علیرضا بهنام، شاعر و مترجم ساختار شعری، اندیشه و ایجاد تصویر را عناصر شعر عابدی عنوان کرد و گفت: «عابدی را از 14 سال پیش و جلسات شعرخوانی در دفتر مجله معیار می شناسم. و در آن روزگاری که او 15 سال داشت در جلسات شعرخوانی همه بزرگان شعر کشور را شگفت زده می کرد. پس امروز با کتابی روبرو هستیم که اندیشه ای 14 ساله پشت آن قرار دارد.»

بهنام اضافه کرد: «ممکن است عده ای به دلیل سهل و ممتنع بودن اشعار این کتاب، عابدی را هم مرتبه با بعضی شعرایی بدانند که این روزها از ساده نویسی حرف می زنند و از اندیشه های نهفته در شعر غافل شوند. این در حالی است که ساده نویسی در شعر عابدی رفتاری نهادینه شده است که پس از سال ها تعمق در شعربه دست آمده و با ساده انگاریهایی که این روزها در اجرای شعر باب شده است تفاوت دارد.»

وی با بیان این که شاعر در این کتاب به دنبال حبس اکنون است، گفت: «عابدی در این شعرها کمتر به دنبال خلق فضاهای خارق العاده است و بیشتر در پی حبس یک لحظه و اجرای حسی است که آن لحظه در شاعر ایجاد کرده است. هر کدام از اشعار کتاب حاصل تعمق در لحظه است که آن لحظه با تمام مختصاتش در شعر ثبت شده است.»

وی در نهایت عابدی را شاعری بیرون از جریان رسمی شعرمعصردانست که راه شخصی خود را در شعردنبال می کند.

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم:

قول می‌دهم فراموش کنم/شکلات و بستنی/ عروسک دختر همسایه را/.../قول می‌دهم شیشه‌ها را نشکنم/و دماغم را با آستین پاک نکنم/متاسفم به خاطر شلوارک /قول می‌دهم هیچ گربه‌ای را نترسانم/قول می‌دهم که مرد باشم/ و آدم‌ها را بترسانم.»


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی