تبیان، دستیار زندگی
گزیده ای از بیانات ایشان در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه قم در سال تحصیلی 90-89
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانات آیت الله نوری همدانی در افتتاحیه حوزه 1389

گزیده ای از بیانات ایشان در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه قم

در سال تحصیلی 90-89

آیت الله نوری همدانی

به گزارش مرکز خبر حوزه، ایشان، ظهر امروز در مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم، برگزار شد، اظهار داشتند: در سال تحصیلی جدید با وجود شرایط خاصی که در جهان به وجود آمده است، راهی پرفراز و نشیب را پیش رو خواهیم داشت.

معظم له، در بیان سرفصل های وظایف طلاب و حوزه های علمیه، گفتند: داشتن اخلاص، تلاش برای کسب معارف الهی، اخلاقی، اقتصادی، مدنی یا اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، حکومت ولایی و اسلامی، جهادی و در نهایت معارف اعتقادی، و متعاقبا ترویج آن در سطح جامعه از مهمترین سرفصل هایی است که طلاب و حوزه های علمیه باید در سال تحصیلی جدید نسبت به آن توجه کنند.

این مرجع تقلید، در تشریح بعضی از سرفصل های فوق، گفتند: اخلاص در عمل از مهمترین عواملی است، که موجب موفقیت هر فردی می شود و به همین دلیل لازم است که حوزه های علمیه و طلاب به آن بیش از دیگران توجه کنند.

ایشان افزودند: اخلاص است که همت های بلند را پدید آورده و نتیجه آن جدیت در عمل و اراده هایی مستحکم و در مواقع ضرورت، تصمیم‌های قاطع خواهد بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی، در تشریح معارف اجتماعی اسلام که یکی از وظایف طلاب در سال تحصیلی جدید است، گفتند: وظایف طلاب و حوزه های علمیه در این قسم، بسیار سنگین و البته مهم خواهد بود؛ چرا که معارفی مانند عدالت، امر به معروف و نهی از منکر و موارد مهم دیگر در آن نهفته است و به دلیل این که این مسائل از مسائلی است که مردم هم با آن به طور مستقیم سرو کار دارند، بر اهمیت آن می افزایند.

معظم له افزودند: عدالت مقوله ای است که اگر درست تبیین و در نهایت اجرایی شود، نتایج بسیار مهمی مانند امنیت فکری، مالی و عقیدتی، عدالت اقتصادی و ... را به همراه خواهد داشت.

معظم‌له، در تشریح یکی دیگر از وظایف طلاب مبنی بر جدیت در کسب معارف اقتصادی اسلامی و نشر آن به جامعه، تصریح کردند: اسلام انباشت ثروت را توصیه نمی کند، بلکه چیزی که در اقتصاد اسلامی مطلوب است، تولید ثروت است؛ اسلام به پاکی مال و حلال بودن آن اهمیت می دهد؛ چرا که معتقد است مال انسان در خون او جاری شده و در شکل گیری سرنوشت او نقشی اساسی را بازی می کند.

ایشان خاطرنشان کردند: یکی دیگر از وظایف طلاب و حوزه های علمیه در سال جدید باید جدیت در کسب معارف فرهنگی مطلوب از دیدگاه اسلام باشد؛ سطحی که اسلام از فرهنگ معرفی می کند، سطحی بسیار بالا است که اگر درست به جوامع ارائه شود، همه پذیرای آن خواهند شد.

علوم اسلامی در دانشگاه ها تدریس نمی شود

حضرت آیت الله نوری همدانی هشدار دادند: متأسفانه امروز در دانشگاه های کشور، برخی از درس‌های بعضی از رشته ها، مخصوصا رشته های روان شناسی و جامعه شناسی، برگرفته از فرهنگ غربی است؛ در حالی که باید علوم مورد نظر اسلام در دانشگاه ها تدریس شود.

معظم له با اشاره به فرمایش های چندی پیش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحول در علوم انسانی در دانشگاه های کشور، گفتند: ایجاد تحول  وظیفه کیست؟ آیا خطاب ولی فقیه غیر از حوزه های علمیه است؟ بدانیم که رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه می خواهند تا با بهره گیری از معارف اسلامی، علوم انسانی دانشگاه ها و مخصوصا روان شناسی و جامعه شناسی را اصلاح و با ایجاد تحول، علوم مطلوب اسلامی را رواج دهیم.

این مرجع تقلید، در تشریح یکی دیگر از وظایف طلاب و حوزه های علمیه در سال تحصیلی جدید، گفتند: در معارف سیاسی مطلوب از دیدگاه اسلام، آن چیزی که برای بشریت و جوامع لازم است، بیان شده است و به همین دلیل حوزه های علمیه باید به این امر توجه ویژه و جدی داشته باشند.

ایشان، با بیان این که امام خمینی(ره) از بزرگترین و بهترین مبلغان معارف سیاسی اسلامی بود، گفتند: لازم است که با ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) بیش از پیش آشنا شویم و بیش از پیش بفهمیم که معارف سیاسی مطلوب از دیدگاه ایشان چه بوده است؛ امروزه بسیاری از دانشمندان جهان، روی شخصیت امام راحل، تحقیق می کنند، پس چرا ما خود در این زمینه میدان دار نباشیم؟

حضرت آیت الله نوری همدانی در تشریح وظیفه دیگر طلاب مبنی بر جدیت در کسب معارف نظام ولایی و نشر آن به جامعه گفتند: از نظر اسلام و فرهنگ تشیع، تنها یک نظام مشروعیت دارد و آن نظام ولایی است، به همین دلیل باید شاخصه ها و مؤلفه های نظام ولایی را کسب و آن را برای جامعه تبیین کنیم.

ترویج فرهنگ جهادی، برای مقابله با فتنه های احتمالی

معظم له، در تشریح وظیفه دیگر طلاب در سال تحصیلی جدید مبنی بر ترویج فرهنگ جهاد، اظهار داشتند: باید فرهنگ جهاد در جامعه نشر و گسترش پیدا کند تا در مواقعی که دشمنان به قلمرو حاکمیت اسلامی تجاوز کردند، جامعه اسلامی آمادگی داشته باشد و علاوه بر آن جامعه اسلامی و مردم همواره برای مقابله با فتنه های احتمالی و خواباندن آن آماده باشند.

پرچمی که امام خمینی‌(ره) به اهتراز در آورد را بالا نگاه داریم.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به تدریس درس خارج ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) در حوزه علمیه نجف و قبل از انقلاب، خطاب به طلاب گفتند: همه ما وظیفه داریم که غیر از کسب صحیح معارف فقه شیعه و امامیه و پس از آن شناساندن به جامعه و مردم، پرچم ولایت فقیه را که امام خمینی(ره) آن را به اهتزاز در آورد بالا نگاه داریم.