تبیان، دستیار زندگی
کار معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار تا نهم مهر به پایان می​رسد و این در حالی است که هنوز خبری در مورد نماینده‌های نهایی و آثاری که از میان آن​ها گزینه نهایی انتخاب خواهد شد، منتشر نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای ایران در حسرت هیجان اسکار

اسکار

فیلم هایی که به اسکار می روند

 سینمای ایران در آستانه معرفی فیلم تازه ای برای حضور در مراسم جوایز اسکار است؛ حضوری که سال‌هاست به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرآنلاین،  کار معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار تا نهم مهر به پایان می رسد و این در حالی است که هنوز خبری در مورد نماینده‌های نهایی و آثاری که از میان آن ها گزینه نهایی انتخاب خواهد شد، منتشر نشده است.

به نظر می رسد سینمای ایران امسال روی فیلم هایی چون «طلا و مس» همایون اسعدیان،  «پرسه در مه» بهرام توکلی، «بدرود بغداد» مهدی نادری و «شب واقعه» شهرام اسدی بیش از سایر آثار برای معرفی به اسکار حساب باز کرده تا شاید این بار شب برگزاری جوایز اسکار اهالی سینمای ایران نیز همانند کشورهایی که نماینده ای در این رقابت دارند، هیجان را تجربه کنند.

قواعد انتخاب

نحوه انتخاب فیلم ایرانی برای حضور در اسکار در طول سالیان گذشته با تحولاتی روبه‌رو بوده است. در حالی که براساس قواعد موجود در آکادمی اسکار انتخاب فیلم‌ها در هر کشوری توسط یک سازمان و یا یک هیئت داوری متشکل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود که فهرست اعضای این کمیته انتخاب باید تا تاریخ 13 آگوست (12 مرداد‌ماه) به آکادمی معرفی شده باشد در ایران بخش دولتی همواره یکی از ارکان تأثیرگذار در انتخاب بوده است و در سال‌های اخیر نمایندگانی از خانه سینما و بنیاد سینمایی به صورت مشترک مسئولیت معرفی فیلم‌ها را برعهده گرفته‌اند.

سال گذشته خانه سینما طرحی را برای رسیدن به شکل تازه?ای از انتخاب نماینده ایران در اسکار به معاونت سینمایی ارائه کرده بود؛ این طرح نه سال گذشته به تصویب رسید نه امسال فرصت اجرایی شدن به دست آورد به گونه?ای که خانه سینما در بیانیه?ای اعلام کرد اجرای آن منتفی است. براساس این طرح تشکیل جلساتی با ترکیب 7 نفره به مسئولیت مدیریت جشنواره و مجامع سینمایی وزارت ارشاد پیش‌بینی شده است که دو نفر از سازمان‌های عرضه بین‌المللی که یکی می‌تواند فارابی باشد و دیگری حوزه هنری و... چهار نفر نماینده خانه سینما، یک نفر صاحب‌نظر سینمایی در عرصه بین‌المللی به انتخاب معاونت سینمایی در این جلسات حضور دارند. در این طرح پیشنهاد شده است، در جلسه اول هر کدام از نمایندگان 10 فیلم را معرفی کنند و به یک مخرج مشترک که رسیدند، به مدت یک هفته، همگی فیلم‌ها را با هم می‌بینند و سپس جلسه‌ای برگزار شود تا فیلم به اسکار معرفی شود.

اما با وجود این امسال هم تصور می شود به سبک سال های گذشته نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب شود.

آقامحمدیان: محتوای فیلم های ایرانی حرف اول را در دنیا می زند

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معتقد است اتکا به وجهه محتوایی فیلم های ایرانی به دلیل تازگی آن می تواند حامی سینمای ایران در جشنواره های جهانی و مراسم اسکار باشد.

سینمای ایران امسال روی فیلم هایی چون «طلا و مس» همایون اسعدیان،  «پرسه در مه» بهرام توکلی، «بدرود بغداد» مهدی نادری و «شب واقعه» شهرام اسدی بیش از سایر آثار برای معرفی به اسکار حساب باز کرده تا شاید این بار شب برگزاری جوایز اسکار اهالی سینمای ایران نیز همانند کشورهایی که نمایندهای در این رقابت دارند، هیجان را تجربه کنند.

شفیع آقامحمدیان در گفت و گو با خبرآنلاین درباره معرفی نماینده سینمای ایران به هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار اظهار داشت: «یک بخش از تولیدات سینمای ایران متعلق به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که بخش عمده ای از این تولیدات نیز به کارگردانان فیلم اول اختصاص دارد. معمولاً کارهای قابل اعتنایی در این مرکز تهیه می شود و اغلب این آثار قابلیت شرکت در جشنواره های بزرگ دنیا را دارد.»

او با اشاره به حضور تولیدات مرکز در بازار فیلم شصت و سومین جشنواره فیلم کن گفت: «در آخرین دوره جشنواره فیلم کن فیلم های «بدرود بغداد»، «پرسه در مه» و «آناهیتا» به نمایش درآمدند و مورد توجه قرار گرفتند، اما آنچه حضور فیلم های ما را در جشنواره های جهانی و مراسم اسکار دشوار می‌کند نگاه سیاسی موجود در این رقابت ها است.»

او ادامه داد: «البته هیچ یک از جشنواره ها بدون نگاه و رویکرد سیاسی نیستند، اما این نگاه در برخی از جشنواره ها به عناد و دشمنی نیز می رسد و حتی در برخورد اول با آثار ایرانی واکنش های منفی را می بینیم.»

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به تاریخچه حضور سینمای ایران در جشنواره های مهم و جوایز اسکار گفت: «حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی و مراسم اسکار ثابت کرده همواره فیلم های سالم و قابل تامل ایرانی می توانند حضور مهمی در این رقابت ها داشته باشند. از این منظر «بدرود بغداد» می تواند فرصت خوبی برای عرضه سینمای ایران در مراسم اسکار به وجود آورد.»

او در مقایسه حضور «بچه های آسمان» در کن و شرکت سایر تولیدات سینمای ایران در این رقابت گفت: «دنیای غرب و فیلم هایش به دنبال ایده های نویی هستند که این ایده های نو مقوله ای کم یاب در فیلم های غربی هستند. به عنوان مثال در آخرین دوره جشنواره فیلم کن آثاری تولید شده با هزینه ها و تکنیک بالا را مشاهده کردیم، اما اغلب این ها فاقد ایده ها و محتوای تازه و متفاوت بودند.»

آقامحمدیان همین مسئله را نکته متفاوت سینمای ایران با آثار دیگر کشورها دانست و گفت: «ایده، فکر و محتوای فیلم های ایرانی حرف اول را در جهان می زند. اگر این فیلم ها ساختار خوبی هم داشتند باشند می توانند در جشنواره?های جهانی و البته مراسم اسکار حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.»

او در پایان سخنانش تاکید کرد: «اگر دشمنی ها با سینمای ایران کمتر شود امسال می توانیم شاهد اتفاق های خوبی برای سینمای کشورمان در جوایز اسکار باشیم.»

داودی: امکان حضور در اسکار را قدر بدانیم

عضو سابق کمیته معرفی فیلم ایرانی به مراسم اسکار معتقد است نباید امکان معرفی فیلم به این مراسم جهانی را از دست دهیم.

محمد داودی که به مدت دو سال تجربه حضور در کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را داشته در گفت و گو با خبرآنلاین درباره این مسئله گفت: «قطعاً هر جشن و مراسم و جشنواره ای سیاست ها و آیین نامه های نوشته و نانوشته خود را دارد و مراسم اسکار هم از این قاعده مستثنا نیست. همین مسئله در موفقیت فیلم ایرانی معرفی شده به اسکار تاثیر می گذارد.»

او ادامه داد: «رقابت بسیار شدیدی میان فیلم هایی که در بخش غیرانگلیسی زبان اسکار شرکت می کنند وجود دارد؛ به گونه ای که می توان گفت رقابت در این بخش حتی سنگین تر از فیلم های انگلیسی است.»

او در مورد ویژگی های مورد نیاز برای فیلمی که به اسکار معرفی می شود، گفت: «وجود یک پخش کننده خارجی جزو الزاماتی است که هیچ گاه نباید اهمیت آن را نادیده بگیریم. متاسفانه اغلب فیلم های ایرانی که به اسکار معرفی می شوند در آمریکا اکران عمومی نشده اند و همین مسئله فرصتی را از آن ها می گیرد.»

او اظهار داشت: «در بهترین شرایط اگر فیلمی شرکت پخش کننده خوبی در سطح بین المللی داشته باشد می تواند از امکان عرضه نسخه دی‌وی‌دی فیلم و ارائه آن به تک تک اعضای آکادمی استفاده کند که در این شرایط هم باز فیلم آنطور که شایسته است دیده نمی شود زیرا این ها فیلم های سینمایی هستند که باید روی پرده سینما دیده شوند.»

داودی معرفی نماینده ای از سینمای ایران به مراسم اسکار را امری ضروری و مهم دانست و گفت: «این فرصتی است که به دست آورده ایم و نباید آن را از دست دهیم،  اگر یکسال ما در معرفی نماینده مان به این مراسم سستی نشان دهیم، دیگر از آن سو سینمای ایران جدی گرفته نمی شود.»

او ادامه داد: «اما اهمیت حضور سینمای ایران در مراسم اسکار و یا جشنواره های مهم هیچ گاه تا حدی نیست که فیلم هایمان را باب طبع آنان بسازیم. در این شرایط از یک سو باید برای جشنواره?های اروپایی فیلم?های تجربی بسازیم و برای اسکار فیلم?هایی عظیم که این ها و این شکل کار با روحیه موجود در سینمای ما همخوان نیست.»

داودی در مورد نحوه معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار گفت: «این انتخاب حاصل نگاه و سلیقه گروهی از سینماگران ما است. جایگاه فارابی در این میان بیشتر به عنوان پشتیبان فیلم معرفی شده است و کمیته گزینش شده در مورد اثر مورد نظر قضاوت و تصمیم گیری می کنند.»

او گفت: «البته باید این را هم بپذیریم که این انتخاب براساس سلیقه کمیته گزینش شده صورت می گیرد و آنان براساس نظر و نگاه خود آثار را بررسی و فیلم منتخب را معرفی می کنند.»

سال شمسی: 1356

سال میلادی:  1977

دروه برگزاری: 50

نماینده ایران:  دایره مینا

برگزیده اسکار غیرانگلیسی زبان:  مادام رازا (فراسنه)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1357

1978

51

باد صبا

دستمالت را دربیار (فرانسه)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1373

1994

67

زیر درختان زیتون

سوخته از آفتاب (روسیه)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1374

1995

68

بادکنک سفید

خط آنتونیا (هلند)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1375

1996

69

-----

کولیا (جمهوری چک)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1376

1997

70

گبه

کاراکتر (هلند)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1377

1998

71

بچه?های آسمان

زندگی زیباست (ایتالیا)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1378

1999

72

رنگ خدا

همه چیز درباره مادرم (اسپانیا)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1379

2000

73

زمانی برای مستی اسب?ها

ببر غران و اژدهای پنهان (تایوان)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1380

2001

74

باران

سرزمین هیچ?کس (بوسنی و هرزگوین)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1381

2002

75

من ترانه 15 سال دارم

هیچ?جا در آفریقا (آلمان)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1382

2003

76

نفس عمیق

تهاجم بربرها (کانادا)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1383

2004

77

لاک?پشت?ها هم پرواز می?کنند

دریای درون (اسپانیا)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1384

2005

78

خیلی دور خیلی نزدیک

تسوتسی (آفریقای جنوبی)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1385

2006

79

کافه ترانزیت

زندگی دیگران (آلمان)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1386

2007

80

میم مثل مادر

شیادان (اتریش)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1387

2008

81

آواز گنجشک?ها

عزیمت (ژاپن)

----------------------------------------------------------------------------------------------

1388

2009

82

درباره الی

راز درون چشمان تو (آرژانتین)

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی