تبیان، دستیار زندگی
آرزو می‌کنیم در حوزه بین‌الملل اتفاقی بیفتد که ما بتوانیم پایگاه فیلم سازانی باشیم که بر علیه استکبار فیلم می‌سازند اما پایگاهی برای حمایت ندارند و سؤال من این است که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهاد در عرصه فیلم سازی

باید پایگاه فیلمسازانی باشیم که علیه استکبار فیلم می‌سازند

به گزارش فارس، نشست خبری جشنواره بین‌المللی دفاع مقدس روز 27/6 با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

براساس این گزارش، با اشاره به تلاش ‌های چهار ماه برگزار کنندگان این جشنواره گفت: چهار ماهی است که مراودات فرهنگی ما و اهالی مطبوعات و رسانه‌ها آغاز شده و طبق معمول دغدغه‌ای که رسانه‌ها در طی این سال‌ها داشتند که چرا جشنواره برگزار نمی‌ شود، با تلاش دست‌اندرکاران جشنواره و لطف خدا، امسال این جشنواره به همت بنیاد فرهنگی روایت انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

جهاد در عرصه فیلم سازی

وی افزود: جلسات متعددی را از بهمن ماه سال گذشته داشتیم که در نهایت ستاد برگزاری جشنواره از اردیبهشت امسال کار خود را آغاز کرد و تلاش همه این بود که حالا که پس از 5 سال قرار است این جشنواره برگزار شود، یک جشنواره تأثیرگذار باشد.

خزاعی با اشاره به گسترده بودن جشنواره یازدهم در بخش‌های مختلف اظهار داشت: گستردگی این جشنواره یکی از ویژگی‌های بارز آن است به طوری که هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ  تبادل فرهنگی بین کشورهای مختلف اهتمام ویژه به تولید و فیلمنامه ‌نویسی دور جمع کردن سازمان‌ها زیر چتر پرتو حضور ملی و نگاه تخصصی ویژگی‌هایی بود که این جشنواره نسبت به سال گذشته دنبال می‌کرد.

خزاعی در ادامه تصریح کرد: جشنواره 14 بخش دارد که با توجه به نگرانی‌هایی که افراد مختلف داشتند که چرا در این بخش آثاری تولید نمی‌شود اما در جشنواره یازدهم بیش از 2600 اثر در بخش‌های مختلف ارسال شده‌اند که در این میان 440 اثر در بخش‌های مختلف جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر جشنواره بین ‌المللی فیلم‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در مجموعه 169 عنوان فیلم سینمایی کوتاه، مستند و سینمایی ویدئویی در بخش مسابقه ایران جشنواره انتخاب شده‌اند که از این میان 25 فیلم سینمایی، 46 فیلم کوتاه، 59 اثر مستند، 14 فیلم سینمایی در بخش تصویر انقلاب، 27 اثر سینمایی ویدئویی در بخش مسابقه سینمایی ایران حضور دارند که 200 عنوان طرح برای بخش نگاه نو رسید که 107 عنوان فیلم 313 ثانیه‌ای انتخاب و از بین آنها 50 عنوان به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند.

وی همچنین با ارائه آمار آثار رسیده در بخش قلم طلایی گفت: در مجموعه 424 عنوان فیلمنامه در بخش قلم طلایی جشنواره رسید که 31 فیلم سینمایی، 43 فیلمنامه کوتاه، 26 فیلمنامه سینمایی ویدئویی و 28 فیلمنامه اقتباسی انتخاب شدند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم دفاع مقدس با ارائه آمار بخش بین‌ الملل خاطرنشان کرد: رویکرد بین‌المللی جشنواره با دو هدف کلان بسترسازی برای معرفی ظرفیت‌ها و ارزش های انسانی و اخلاقی انقلاب و دفاع مقدس به سایر ملل و اهتمام به موضوع انقلاب و جنبش‌های مقاومت مردمی بر علیه استکبار و نگاه ویژه به مظلومیت و مقاومت مردم غزه صورت گرفت که در مجموع 191 فیلم از 60 کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 58 عنوان فیلم سینمایی، 121 فیلم مستند و 12 عنوان فیلم کوتاه است.

وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل ما بزرگداشت خواهیم داشت که 3 فیلم از سه ‌گانه اولیوراستون و 6 فیلم از مای ‌مصری و جان‌ شمعون از فلسطین و لبنان به روی پرده می‌رود.

خزاعی در ادامه تصریح کرد: در مجموع در کل هیئت‌های داوری 102 نفر حضور داشتند که از این میان 6 نفر خارجی بودند که استقبال فیلمسازان بخصوص در بخش کوتاه و مستند از جشنواره یازدهم بسیار قابل تقدیر است.

دبیر جشنواره بین‌المللی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اما در بخش فیلم‌های سینمایی ما با کاهش تولید مواجه بودیم به طوری که در حد فاصل سال 82 تا 84، 50 فیلم سینمایی داشتیم اما امسال پس از 5 سال این تعداد به 48 فیلم رسید که در این زمینه با کاهش مواجه بودیم.

خزاعی همچنین با اشاره به آمار مطلوب بخش 313 ثانیه گفت: از مجموع فیلم‌های تولید شده در بخش 313 ثانیه 40 عنوان از این تولیدات از سوی شبکه سوم سیما خریداری شده است و این نشان می‌دهد که در این زمینه هم آثار خوبی تولید شده و در بین مسئولان همت نمایش آنها وجود دارد که بررسی این آثار نشان می‌دهد ورود اندیشه‌ها و بارقه‌های نو در دفاع مقدس بسیار قابل تأمل است و این نگرانی را که بسیاری از افراد در خصوص دفاع مقدس داشتند که اگر نسل گذشته به هر دلیلی نتوانست فیلم بسازد وضعیت آن چگونه خواهد بود با مشاهده فیلم‌های 313 ثانیه‌ای برطرف خواهد شد.

آرزو می‌کنیم در حوزه بین‌الملل اتفاقی بیفتد که ما بتوانیم پایگاه فیلم سازانی باشیم که بر علیه استکبار فیلم می‌سازند اما پایگاهی برای حمایت ندارند و سؤال من این است که چرا آثار خوب حاتمی ‌کیا و درویش یا کارگردانانی نظیر حمید نژاد و بنی ‌اعتماد که حضور موفقی در این عرصه داشتند در خارج از کشور نمایش داده نشده است، در حالی که نمایش فیلم‌های آنها می‌توانست تفکرات را نسبت به دفاع مقدس و کشور ما تغییر دهد

خزاعی همچنین با اشاره به بخش تصویر انقلاب در جشنواره اظهار داشت: ما در جشنواره یازدهم تصمیم گرفتیم که به موضوع انقلاب توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا این موضوع بسیار مهم است اما مدیران ما دارند از آن غفلت می‌کنند و اگر کاری می‌کردیم که این تلاش ‌هایی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد در قالب تصویر داده می‌شد شاید بسیاری از سئوالات ما پاسخ داده می‌شد.

وی افزود: اگر مسئولان ما مخصوصاً مدیران فرهنگی موضوع انقلاب را جدی بگیرند، نتیجه بهتری خواهیم داشت و نباید موضوع انقلاب را فراموش کنیم و قطعاً یکی از را‌ه‌هایی که می‌تواند این موضوع را منتقل کند، زبان تصویر است.

دبیر جشنواره مقاومت تصریح کرد: امسال خوشبختانه در این بخش برنامه‌ ریزی مناسبی شد و 60 عنوان فیلم به دبیرخانه رسید که در مجموع 14 فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کردند که اهدای جایزه این بخش در مراسم افتتاحیه جشنواره برگزار خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان داشت: بخش بعدی جشنواره بخش اقلام تبلیغاتی بود که از میان 73 نفر حاضر در جشنواره 25 عکاس، 13 طراح و 8 سازنده آنول، 33 اثر برای داوری نهایی انتخاب شدند که جایزه این بخش در مراسم افتتاحیه اهداء خواهد شد.

خزاعی همچنین با اشاره به برگزاری سه نشست تخصصی در جشنواره یازدهم خاطرنشان کرد: نشست‌های تخصصی جشنواره از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ادامه خواهد داشت که این نشست‌ها شامل یک نشست در حوزه مقاومت بین‌الملل و دو نشست در حوزه سینمای داخلی خواهد بود.

دبیر یازدهمین جشنواره فیلم‌های دفاع مقدس با اشاره به هدف برگزاری همزمان جشنواره در هشت استان دیگر کشور گفت: ما باید قبول کنیم که تهران دیگر مرکز برگزاری جشنواره‌ها نیست و تنها دلیل جذابیت جشنواره نظیر فجر در تهران هم این است که فیلم‌های جذابی در جشنواره حضور دارند که پس از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که شهرستان‌ها مرکز بهتری برای جشنواره‌ها خواهند بود چرا که این تبادل تجربه اتفاق می‌افتد و ناخودآگاه جشنواره باعث ایجاد فضایی موثر در زمینه ایجاد فضای فرهنگی در شهرستان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: امسال برای تمامی استان‌ها فراخوان جشنواره را ارسال کردیم و بسیار دوست داشتیم که این 8 استان مناطق جنگی باشد که در نهایت 16 استان اعلام آمادگی کردند و پس از بررسی‌های لازم هشت استان بوشهر، کرمان، سمنان، خراسان شمالی، خوزستان، کرمانشاه، فارس و گلستان به عنوان برگزار کنندگان جشنواره انتخاب شدند. هر استان یک شورای سیاستگذاری مستقل خواهد داشت که در هر استان بزرگداشت‌ های برای همان هنرمندان استان برگزار می‌شود و در کنار نمایش فیلم‌های مختلف داوری مردمی و تخصصی خواهیم داشت که از 30 شهریورماه تا 10 مهرماه نمایش فیلم‌ها و اختتامیه را در استان‌های مختلف خواهیم داشت.

خزاعی همچنین با اشاره به برنامه‌ ریزی ویژه برای برگزاری جشنواره در کشورهای دیگر، بیان داشت: از جمله  برنامه‌های ما برگزاری جشنواره در کشورهای مختلف است که به همین دلیل قصد داریم بسته‌ای را آماده کنیم و به کشورهای مختلف ارسال کنیم تا آنها هم بدانند چه اتفاقی افتاده است.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره دفاع مقدس با اشاره به این که باید به حوزه نمایش بین‌المللی توجه جدی شود، گفت: در این بخش باید از تهیه کنندگان حمایت صورت گیرد چرا که یک تهیه کننده بخش خصوصی نمی‌تواند به صورت مستقل فیلمش را در خارج از کشور اکران کند و ما در این زمینه شیوه‌های تبلیغاتی مناسبی نداریم و سینمای دفاع مقدس در همه این سال‌ها در این زمینه تعطیل بوده است.

خزاعی در ادامه با انتقاد از عدم برنامه‌ ریزی مدون برای این منظور گفت: ما در چهار، پنج ماه اخیر تلاش زیادی کردیم و بخصوص با سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی مذاکره زیادی کردیم که شرایط نمایش فیلم ‌ها را در کشورهای مختلف فراهم کنند که خیلی از مواقع به نتیجه نرسیدیم در حالی که اصلاً این موضوع وظیفه ما نبود و سازمان با بودجه برگزاری جشنواره موافقت نکرد در حالی که این بودجه آنقدر ناچیز است که عنوان آن هم خجالت‌آور است و انگار خیلی از مسئولان فرهنگی ما متوجه نیستند که این نمایش فیلم‌های ما در خارج از کشور چقدرمی‌تواند مؤثر باشد اما اینقدر دچار روزمرگی شده‌ایم که کارهای کلان خود را فراموش کرده‌ایم.

وی ادامه داد: آرزو می‌کنیم در حوزه بین‌الملل اتفاقی بیفتد که ما بتوانیم پایگاه فیلم سازانی باشیم که بر علیه استکبار فیلم می‌سازند اما پایگاهی برای حمایت ندارند و سؤال من این است که چرا آثار خوب حاتمی ‌کیا و درویش یا کارگردانانی نظیر حمید نژاد و بنی ‌اعتماد که حضور موفقی در این عرصه داشتند در خارج از کشور نمایش داده نشده است، در حالی که نمایش فیلم‌های آنها می‌توانست تفکرات را نسبت به دفاع مقدس و کشور ما تغییر دهد.

دبیر جشنواره دفاع مقدس همچنین با اشاره به مراسم بزرگداشت زنده‌ یاد رسول ملاقلی‌پور و محمدحسین حقیقی در مراسم افتتاحیه جشنواره گفت: معتقدم که جشنواره دفاع مقدس با برنامه‌ ریزی که داشته است مطمئن هستم که یازدهمین جشنواره دفاع مقدس با برنامه‌ ریزی که داشته است به مهمترین رویداد فرهنگی سی سال اخیر تبدیل خواهد شد و ما تلاش می‌کنیم تا سینمای دفاع مقدس را از لحاظ عرضه مضمون و ساختار، بالنده کنیم.

خزاعی در بخش پایانی سخنان خود اعلام خبر تأسیس دبیرخانه دائمی جشنواره توسط بنیاد فرهنگی روایت گفت: در زمینه تولیدات ما هفته گذشته با معاونت سینمایی جلسه‌ای داشتیم که ببینیم برنامه ‌ریزی برای تولید آثار به چه صورت است که آقای شمقدری عنوان کردند که بسته تشویقی برای فیلمسازان این عرصه در نظر گرفته‌اند و همچنین حمایت‌هایی را به لحاظ مالی و اکران نیز از فیلمسازان خواهند داشت که قرار شده تا جزییات این موضوع در نشست رسانه‌ای معاونت سینمایی مطرح شود.

وی در خاتمه با اشاره به این که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سیما فیلم قول‌هایی را برای ساخت فیلمنامه‌های برتر جشنواره داده‌اند، گفت: چیزی که در مورد جشنواره‌ها وجود دارد این است که این جشنواره‌ها متکی به فرد است نه جریان فرهنگی که برای این جشنواره، حضور فردی مثل سردار جباری مؤثر بوده است و ما یک نظام مهندسی در زمینه مسایل فرهنگی نداریم و نخواهیم داشت چرا که مسائل فرهنگی با مسائل سیاسی مخلوط شده است و امروز مطالبات اهالی سینما از کسی است که مسئول فرهنگی است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد ولی هر از چند گاهی مسائل سیاسی با فرهنگ مخلوط می‌شود که فرهنگ ضربه بخورد و باید این موضوع در کشور ما اصلاح شود.

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان