تبیان، دستیار زندگی
محققان می ‌گویند: در صورتی که شما نگران بوی سیر هستید، می‌ توانید با نوشیدن یک لیوان شیر، این بو را تا حد زیادی از بین ببرید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیر بوی سیر را از بین می‌ برد

سیر و شیر

محققان می ‌گویند: در صورتی که شما نگران بوی سیر هستید، می‌ توانید با نوشیدن یک لیوان شیر، این بو را تا حد زیادی از بین ببرید.

به گزارش بی ‌بی‌ سی، محققان این تحقیق از دانشگاه اوهایو می‌ افزایند: در آزمایش‌ های انجام شده که با سیر پخته یا خام ادویه زده شده انجام گرفت، مشخص شد که شیر به ‌طور قابل توجهی سطح سولفور( ماده ‌ای که باعث ایجاد بوی تند در سیر می ‌شود) را کاهش می ‌دهد.

محقق ارشد این تحقیق نیز در مجله علوم تغذیه دانشگاه اوهایو نوشت که آب و چربی باعث از میان رفتن بوی بد سیر در تنفس افراد می ‌شود.

به گفته ی این محققان نوشیدن همزمان شیر و خوردن سیر تأثیر بسیار بیشتری در از بین بردن بوی بد دهان دارد و نوشیدن شیر پس از خوردن سیر تاثیر کمتری در این زمینه بر جای می‌ گذارد. بر همین اساس شیر پُرچرب در مقایسه با شیر کم‌ چرب نتایج بهتری در این زمینه به همراه خواهد داشت.

البته راه‌ های دیگری نیز برای از بین بردن بوی بد سیر پس از مصرف آن وجود دارد. از جمله محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده ‌اند که می ‌توان با مصرف عسل، جعفری و کاهو پس از خوردن سیر تا حد زیادی بوی بد این ماده را در بازدم از بین برد. سیر با نام علمی آلیوم ساتیووم (Allium sativum) گیاهی است از راسته مارچوبه ‌ای ‌ها، از تیره پیازها که در اصطلاح علمی به آن آلیسین نیز می ‌گویند. سیر دارای فواید بسیاری برای جسم و سلامت انسان است.

سیر

خواص سیر

در تحقیقات آزمایشگاهی آلیسین و ترکیبات وابسته به آن، ماده ردوکتاز را مهار می‌ کند. این ماده در ساخت کلسترول نقش دارد. همچنین چندین آزمایش پزشکی نشان داد که سیر باعث کاهش چربی خون می‌ شود. سیر از گرفتگی عروق نیز جلوگیری می ‌کند.

همچنین در بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند باعث کاهش تشکیل کلسترول در سلول‌ های آئورت می‌ شود. امروزه گیاه سیر در قالب مشتقات گوناگون و به شکل انواع قرص‌ ها و روغن‌ ها ارائه می‌ شود.

سیر در کاهش فشار خون نیز مؤثر است به‌ طوری که فشار سیستولیک خون را به میزان 7/7 ‌میلی ‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به ‌میزان 5 ‌میلی ‌متر جیوه کاهش می ‌دهد.

خوردن سیر مجاری تنفسی و خون را پاک می ‌کند و با این کار از شدت و تنگی نفس کاسته شده و گاهی موجب درمان کلی آن می‌ شود. این ماده بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می‌ کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکروب دارد. سیر، پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده‌ ها را از عفونت ‌ها پاک می ‌کند به ‌خصوص در اطفال و با این خصوصیت به مثابه سپری مقابل بیماری‌ های تیفوئید، دیفتری، سیاه سرفه و خروسک عمل می‌ کند.

سیر برای درمان نسیان و فراموشی هم مفید است. این ماده خوراکی باعث از بین رفتن کدورت ذهن نیز می ‌شود. گذاشتن سیر پخته طی چندین روز روی میخچه و زگیل باعث رفع آن ها می ‌شود.

البته سیر مانند سایر مواد خوراکی پُر فایده، عوارض جانبی نیز دارد. زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی و در موارد نادر منجر به خونریزی می ‌شود.

علاوه بر این سیر برای بیماران مبتلا به مرض قند(دیابت) اثر شفابخش داشته و قند خون را ‌کاهش می دهد. اثر سمی نیکوتین حاصل از دود سیگار را برطرف می ‌کند. چنانچه افرادی که به کشیدن سیگار عادت دارند، به‌علت مصرف نیکوتین دچار ناراحتی‌ های هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سیر احساس بهبودی می ‌کنند.

سیر همچنین عرق بدن و خون قاعدگی را زیاد می ‌کند. مداومت در مصرف سیر به ‌تدریج باعث ریختن موی سفید و روییدن موی سیاه می ‌شود.

اگر سیر پخته را با شیر مخلوط کرده و از آن مرهم تهیه کنند و در محل آبسه (دمل) قرار دهند، برای گشودن هر نوع آبسه و حتی آبسه دندان مفید است. اگر مخلوط سیر با سرکه را بر پوست بمالند، ورم اعضا را بر طرف می‌ کند.

سیر همچنین، یک داروی ضد‌کرم است و برای درمان بیماری تصلب شرائین به کار می ‌رود. همان‌ گونه که در تحقیق اخیر به آن اشاره شد، به خاطر بوی نامطبوع سیر بهتر است به‌ طور کامل آن را خرد و در شیر حل کنید. این محلول برای درمان فشارخون بالا، تصلب شرائین، ناراحتی ‌های گوارشی و التهاب مخاط ریه‌ ها مفید است.

عوارض مصرف بی‌ رویه سیر

‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد اما بیمارانی که از داروهای ضد‌انعقاد خون مثل آسپیرین استفاده می ‌کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می ‌شود. ‏از این ‌رو افرادی که جراحی می‌‌ کنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند زیرا زمان خون ریزی را ‏طولانی‌ تر می ‌کند. ‏

چنانچه در مصرف سیر، مراعات سن و مزاج و فصل نشود، مخصوصا در مصرف سیر خام زیاده ‌روی شود، برای دستگاه تنفسی و بیماری بواسیر مضر است.

زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکنند.‎

تاریخچه سیر

سنگ نوشته‌ ای که بر یکی از سنگ‌ های اهرام مصر درباره خواص طبی و درمانی سیر باقی مانده آشکار می ‌کند که هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می ‌کردند یک پر سیر می‌ خوراندند تا آن ها در مقابل بیماری مصون بمانند. آن ها معتقد بوده ‌اند سیر می ‌تواند به آن ها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی، دل و جرات بخشد.

یونانی‌ ها، بر خلاف مصریان هر که را که بوی سیر می ‌داد از معابد بیرون می ‌انداختند. با وجود این، عجیب این است که ورزشکاران یونانی پیش از مسابقات المپیک یک دوره طولانی سیر مصرف می‌ کردند.

همشهری

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

پیاز و سیر؛ ضد آلرژی‌ های بهاری

سیر، ضد میکروب قوی است

این سبزی بدبو را دست کم نگیرید

خواص درمانی و غذایی سیر (1) و (2)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.