تبیان، دستیار زندگی
افراد اغلب از گفتن برخی مشکلات و اختلالات جسمانی خود به پزشک خجالت می ‌کشند که در نتیجه دچار ناراحتی های زیادی می‌ شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با پزشک خود صادق باشید

3 دلیلی که شما را از پزشک دور می کند!

ملاقات با پزشک

افراد اغلب از گفتن برخی مشکلات و اختلالات جسمانی خود به پزشک خجالت می ‌کشند که در نتیجه دچار ناراحتی های زیادی می‌ شوند.

یادتان باشد که شما هیچ وقت مشکلات تان را با پزشک خود مطرح نمی‌ کنید مگر این که با او صادق باشید.

بیماران معمولا به دلایل مختلفی از گفتن اطلاعات به پزشک خود خودداری می ‌کنند:

* خیلی‌ ها فکر می ‌کنند که اصلا این اطلاعات مهم نیست.

* برخی دیگر فکر می‌ کنند که تنها وقتی مشکل جسمانی دارند باید نزد دکتر بروند.

* بعضی‌ ها هم در مورد بیان مسایل مربوط به دستگاه تناسلی و مسایل جنسی احساس نگرانی می‌ کنند.

در ادامه، 3 دلیل اصلی دوری افراد از پزشک آمده است:

1- استفاده از دارو های بدون نسخه؛ مکمل‌ ها، دارو های گیاهی و ویتامین‌ ها

خیلی از افراد بدون دستور و اجازه ی پزشک از داروهای بدون نسخه ی داروخانه‌ ها و مکمل‌ های گیاهی و ویتامین‌ ها استفاده می‌ کنند. در حالی که ممکن است این مکمل‌ ها و داروها سبب بروز واکنش و عوارض ناخواسته در بدن شما شود.

بیماران حتی ممکن است با مصرف این داروها دچار مشکلات جدید هم شوند. به عنوان مثال، افرادی که مبتلا به بیماری کبدی هستند نباید استامینوفن مصرف کنند. همچنین برخی مکمل‌ هایی که موجب کاهش وزن می ‌شود، در برخی افراد عارضه های قلبی ای را به وجود می آورد.

دیگر این که لازم است پزشک از همه ی ویتامین‌ ها و مواد معدنی که مصرف می ‌کنید مطلع باشد. مثلا مصرف مقدار زیادی سلنیوم می ‌تواند سبب اختلالات گوارشی و ریزش مو، خستگی، بی قراری و اختلالات خفیف عصبی شود.

2- سابقه ی روابط جنسی

یکی دیگر از مسایلی که سبب دوری افراد از پزشک می ‌شود گذشته ی افراد است. برای پزشک بسیار اهمیت دارد که بداند شما در چه سنی ازدواج کرده ‌اید و یا شروع روابط جنسی شما چه زمانی بوده است، یا این که چند ‌بار ازدواج کرده‌ اید و آیا رابطه ی جنسی مشکوکی داشته‌ اید یا نه.

چرا این نکات برای پزشک مهم است؟ زیرا شانس ابتلا به بیماری ‌های قابل انتقال جنسی با عدم رعایت بهداشت جنسی افزایش پیدا می‌ کند. خطر ابتلای به ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌ های قابل انتقال جنسی در میان زنان و مردانی که بهداشت جنسی ندارند ، بالاتر است.

3- سیگار، الکل و مواد مخدر

ملاقات با پزشک

برای خیلی از افراد سخت است که در مورد مقدار سیگاری که در طول روز می ‌کشند، مصرف الکل و مواد مخدر با پزشک صحبت کنند. چرا که فکر می ‌کنند پزشک حتما در مورد آن ها قضاوت می‌ کند یا نصیحت می‌ کند که مصرف این مواد را ترک کنند.

در حالی که دانستن این موضوعات، حس اعتماد را بین پزشک و بیمار برقرار کرده و به انتخاب راه کارهای درمانی و انجام آزمون ‌های تشخیصی کمک می ‌کند؛ مثلا ممکن است نیاز باشد که عملکرد کبدی شما بررسی شود، چرا که شاید در معرض بیماری ‌های کبدی باشید.

بنابراین اگر اعتیاد به مواد مخدر داشته باشید یا سیگار بکشید و الکل مصرف کنید، روش های درمانی معمول، برای تان موثر نخواهد بود.

سلامتیران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

10 فرمول ساده برای چکاپ شخصی

آنچه باید به پزشک خود بگویید

تفاوت‌‌ زنان و مردان در مراجعه به پزشک

برای توصیف درد به پزشکتان بگویید...

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید، احساس تان را بیان کنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.