تبیان، دستیار زندگی
پیشتر یکی از مقامات سازمان ملل در ژنو گفته بود فوئنتس به بیمارستان فرستاده شده و قادر به شرکت در کنفرانس شهر ژنو که به میزبانی سازمان ملل برگزار ‌شد، نیست. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال کارلوس فوئنتس خوب است

حال کارلوس فوئنتس خوب است

کارلوس فوئنتس متولد 1928 در مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک است. پدرش دیپلمات بود و این امر باعث شد که در سانتیاگوی شیلی، بوینوس آیرس آرژانتین و واشینگتن آمریکا تحصیل کند. در فاصله ی سال های 1950 تا 1952 عضو هیئت نمایندگی مکزیک در سازمان جهانی کار ( ژنو ) بود. در 1954 به سمت معاون بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه مکزیک ، و سال بعد به سمت مسئول انتشارات فرهنگی دانشگاه منصوب شد. به سال 1957 با سمت سرپرست بخش روابط فرهنگی، دوباره به وزارت امور خارجه بازگشت. نخستین رمانش، "روشن ترین منطقه" را در سال 1958 منتشر کرد و از آن زمان تا کنون، او که در اروپا زندگی می کند آثار متعددی آفریده که اکثرشان به فارسی ترجمه شده اند.

آثار مهم:

آئورا، ترانوسترا، پوست انداختن، مرگ آرتمیو کروز، آسوده خاطر، سال هایی با لائورادیاس، اینس، گرینگوی پیر، سر هیدرا و ...

نگاه فوئنتس حول انقلاب مکزیک و آرمان های آن است که همه بدل به سرابی شدند. تاریخ و اسطوره را در راه کند و کاو درون انسان ها به کار می بندد و شخصیت هایش را از زوایای مختلفی نظاره می کند.

ناراحتی معده موجب شد کارلوس فوئنتس، رمان‌نویس مطرح مکزیکی از سخنرانی روز پنجشنبه در ژنو باز بماند.

با این وجود سفارت مکزیک در فرانسه اعلام کرد این نویسنده «در سلامت کامل» به سر می‌برد.

پیشتر یکی از مقامات سازمان ملل در ژنو گفته بود فوئنتس به بیمارستان فرستاده شده و قادر به شرکت در کنفرانس شهر ژنو که به میزبانی سازمان ملل برگزار ‌شد، نیست.

سرگی اوردژونیکیژ، رئیس دفتر سازمان ملل در ژنو گفت: «متاسفانه کارلوس فوئنتس نمی‌تواند در کنار ما باشد چون بستری شده است. امیدواریم در اسرع وقت مشکلش برطرف شود.»

اما سفارت مکزیک در پاریس اعلام کرد این نویسنده تحسین شده 82 ساله که در سال 1987 برنده جایزه سروانتس، معتبرترین جایزه ادبی اسپانیا شده اصلا به ژنو سفر نکرده و بیماری‌اش چیزی بیش از یک «معده درد ساده» نبوده است.

ادواردو دل‌ریو، سخنگوی سفارت مکزیک در پاریس گفت: «قرار بود فوئنتس پنجشنبه به ژنو سفر کند تا در کنفرانس سازمان ملل سخنرانی کند اما به دلیل یک معده درد ساده موفق نشد. او اکنون در سلامت کامل به سر می‌برد.»

فوئنتس که برای شرکت در مراسمی به مناسبت دویست ساله شدن مکزیک در پاریس به سر می‌برد قرار بود در این کنفرانس درمورد گفت‌وگوی تمدن‌ها و مهاجرت صحبت کند.

کارنامه ادبی فوئنتس بیش از 50 سال قدمت دارد. او نویسنده ده‌ها رمان و کتاب نقد ادبی است. «مرگ آرتیمو کروز» و «پوست انداختن» از مهم‌ترین آثار او هستند.

از فوئنتس کتاب‌های متعددی به فارسی منتشر شده از جمله رمان‌های «آئورا»، «پوست انداختن»، «سر هیدرا»، «گرینگوی پیر» و مجموعه مقالات «خودم با دیگران» همگی به ترجمه عباس کوثری و «مرگ آرتیمو کروز» به ترجمه مهدی سحابی.

بخش ادبیات تبیان