تبیان، دستیار زندگی
صدا و سیما در دوره مدیریت محمد هاشمی علیرغم داشتن دایره وسیع تاثیر گذاری بالقوه و مسئولیت سنگینی كه انقلاب بر عهده آن گذارده بود درگیر یك دوره ركود طولانی و خط قرمز های بیشمار و خودساخته‌ای بود كه عملا از رسانه ملی یك رسانه نیم بند ساخته بود. این مسئله ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیر از یک برنامه سیاسی سیما

محمد دلاور و صرفا جهت اطلاع!

بخش سیاسی-اگر كلید پخش برنامه‌هایی مانند «صرفا جهت اطلاع!» كمی زودتر خورده بود شاید آن هزینه حوادث پس از انتخابات و هزینه‌های دیگر نبودیم؛ هزینه‌ای كه می‌توانست در حد یكسری فشارهای سیاسیون و صاحبان نفوذ به مسئولان صدا و سیما و اعتراض به برنامه‌های پخش شده باقی بماند.

چندی است پنج شنبه شب‌ها از سیما برنامه‌ای پخش می‌شود كه بواسطه جسارت و نوع بیان و وزانت در خط خبری كه دنبال می‌كند مورد توجه طیف وسیع مخاطبان از گرایشات مختلف قرار گرفته است.

برنامه «صرفا جهت اطلاع!» كه توسط واحد مركزی خبر تهیه شده است با انتخاب زبان كنایه، طنز و جذاب، مسایل سیاسی روز را با لحنی كاملا صریح و بی پرده بیان می كند و به این شكل برخی حریم‌های خود ساخته و بی مورد در سیما را درنوردیده است.

اگرچه نسل جدید برنامه‌های سیاسی در سیما چندی است كه آغاز گردیده و انصافا در این عرصه (اگرچه با فراز و نشیب های بسیار) تولیدهای خوبی صورت گرفته است ولی باید گفت برنامه جدید سیما در نوع این برنامه‌ها ویژگی خاص خود را دارد و منحصر به فرد است.

صدا و سیما در دوره مدیریت محمد هاشمی علیرغم داشتن دایره وسیع تاثیر گذاری بالقوه و مسئولیت سنگینی كه انقلاب بر عهده آن گذارده بود درگیر یك دوره ركود طولانی و خط قرمز های بیشمار و خودساخته‌ای بود كه عملا از رسانه ملی یك رسانه نیم بند ساخته بود. این مسئله آنقدر بغرنج شده بود كه عرصه برای افراد متعهدی مانند شهید آوینی آنهم برای تولید مستندهای دفاع مقدس تنگ گردیده بود و این شهید بزرگوار بارها مورد بی مهری های عجیب و غریب از سوی مسئولان سیما مواجه گردید كه دست آخر نیز دخالت مستقیم رهبر انقلاب زمینه ساز فعالیت سید شهیدان اهل قلم گردید.

ضرغامی نشان داده بیشتر از اسلاف خود در این راه كوشیده و اگر برخی كاستی ها كه حوادث غیر منتظره اخیر آن را برجسته تر نیز نموده در نظر نگیریم باید گفت رییس فعلی سازمان در این عرصه موفق‌تر نیز بوده است

این فضا اگرچه در دوره ریاست علی لاریجانی كمی شكسته شد ولی رسانه ملی باز به جایگاه واقعی خود در این عرصه دست پیدا نكرد. همگان تاثیر و قدرت كار حرفه ای و شجاعت رسانه ای برخواسته از نیت انقلابی را در پخش كنفرانس برلین و افشای صریح ماهیت ضد انقلابی مدعیان انقلاب را مشاهده كردند و دیدند كه چطور با پخش چند دقیقه برنامه فكر شده و برنامه‌دار می توان ره صد ساله را پیمود.

نمونه دیگر از این دست، برنامه «هویت» بود كه این برنامه نیز با جسارتی كه به خرج داد توانست مخاطبان بسیاری را جذب نموده و حرفهای ممنوعه را مطرح نماید.

در دوره ریاست ضرغامی این روند شتاب بیشتری به خود گرفت. نكته‌ای كه باید در دوره ریاست ضرغامی در صدا و سیما به آن توجه شود این است كه اگرچه رییس جدید سازمان معتقد به باز كردن درها و از بین بردن خط قرمزهای بی دلیل در رسانه ملی بود ولی بعضا این نگرش در برخی حوزه توسط همكاران وی بد برداشت شد و ما شاهد برنامه های جسور اما بی جهت با اهداف اصلی انقلاب بودیم.

محمد دلاور و صرفا جهت اطلاع!

با این حال ضرغامی نشان داده بیشتر از اسلاف خود در این راه كوشیده و اگر برخی كاستی ها كه حوادث غیر منتظره اخیر آن را برجسته تر نیز نموده در نظر نگیریم باید گفت رییس فعلی سازمان در این عرصه موفق‌تر نیز بوده است كه به نظر نگارنده برجسته ترین آنها در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی برنامه «راز» بود كه این برنامه به نوعی به ماًمنی برای اعلام نظر برخی رویش های فراموش شده و بایكوت شده انقلاب اسلامی در رسانه ملی و رسانه های دیگر تبدیل شده بود.

حال شاهد یك برنامه جسور دیگر در سیما هستیم. «صرفا جهت اطلاع!» برای اینكه بتواند آزادانه تر و صریح تر نقد كند رییس و سازمان خود را نیز از شوخی های بی پرده بی نصیب نگذاشته است كه از این منظر نیز این برنامه در سیما تقریبا نظیری نداشته است.

اگر «صرفا جهت اطلاع!» ادامه پیدا كند نشان می دهد كه مسئولان رسانه ملی دیگر متوجه شده اند كاركرد آنها صرفا تبدیل شدن به بیلبورد تبلیغاتی كالاهای مصرفی و آشپزی و پخش سریالهای صرفا سرگرم كننده نیست بلكه آنها سنگر اول مقابله با تهاجم دشمن در داخل و خارج هستند و در آن واحد باید كار چندین ارگان مهم كشور را یكجا انجام دهند.

«صرفا جهت اطلاع!» برای طیف وسیع مخاطبان تلویزیون یك برنامه جسور و انقلابی است و باید هم همینطور انقلابی بماند. اگر كلید پخش این دست برنامه ها كمی زودتر خورده بود شاید آن هزینه گزاف حوادث پس از انتخابات و هزینه های گزاف بسیاری را كه هرچند مدت به دلیل خواب سنگین رسانه ای و خصوصا رسانه ملی در كشور می پردازیم را پرداخت نمی كردیم. هزینه ای كه می توانست در حد یكسری فشارهای سیاسیون و صاحبان نفوذ به مسئولان صدا و سیما و اعتراض به برنامه های پخش شده باقی بماند.

منبع:جهان

تنظیم:س.آقازاده