تبیان، دستیار زندگی
آیا این سه یکی هستند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یهودی، اسرائیلی، صهیونیست کدامیک؟

بارها ملاحظه شده بسیاری میان سه واژه یهود، صهیونیسم و اسرائیل و به تبع آن یهودی، اسرائیلی، صهیونیست تفاوتی قائل نمی شوند و هر سه این واژه ها را در یک معنا و مفهوم بکار می برند، درحالی که هر یک از این وارژه ها بار معنایی خاصی دارد و یک یهودی الزاما صهیونیست یا بالعکس و هم چنین یک اسرائیلی حتما یک صهیونیست نیست. به همین منظور این مقاله تلاش دارد، به بیان معنا و مفهوم هر یک از این واژه ها بپردازد و در ابتدا به قوم یهود و یهودیان خواهیم پرداخت تا ببینیم یهودی بر چه کسی اطلاق می شود: 

صهیونیسم

یهودی به کسی می‌گویند که به آیین یهودیت معتقد است. بنابراین پیروان یهودیت چه کسانی که جدیدا به این آیین درآمده باشند و چه آنها که از نژاد یهود هستند، یهودی خطاب می‌شوند.

یِهود واژه‌ای عبری به معنای "ستوده" و صفتی اکتسابی است که بر ساکنان یهودیه اطلاق می شود و یهودیه قسمتی از سرزمین اسراییل است که سبط یا قبیله یهودا در آن زندگی می‌کردند، با این حال برخی معتقدند، در گذشته همه بنی اسرائیل نیز به این نام خوانده می شدند. در ایران، از عنوان "جهود" و "کلیمی" یعنی پیرو موسی نیز برای نامیدن یهودیان استفاده می‌شود.

اما در معنا و مفهوم اسرائیل یا اسرائیلی گفته شده که یعقوب پسر اسحاق، نوه ابراهیم و برادر تنی عیسو، از جمله پیامبران خداست که در کتاب‌مقدس نام آن برده شده است و یهودیان و مسیحیان، مسلمانان به پیامبری او اعتقاد دارند. یعقوب نزد یهود با لقب اسرائیل یا "کشتی گیرنده با خدا" معروف است و در قرآن هم در چند جا با این نام از او یاد ‌شده است.

یِهود واژه‌ای عبری به معنای "ستوده" و صفتی اکتسابی است که بر ساکنان یهودیه اطلاق می شود

بنا به گفته تورات، یعقوب دو همسرش داشت که از آنها صاحب دوازده فرزند به نام های رئوبن، شمعون، لاوی، یهودا، یساکار، زبولون، دان، نفتالی، عاشر، گاد، یوسف و بنیامین شد که به بنی اسرائیل معروفند، بنابراین فردی اسرائیلی خوانده می شود که از سلاله یعقوب و فرزندانش باشد.

چون یعقوب بر دیگر برادرانش برتری داشت، جانشین اسحاق (پدرش) و ابراهیم (جدش) گردید. اسحاق به او دستور داد فقط با دختران بین النهرین ازدواج کند که در آن زمان از باز ماندگان طوفان نوح بودند. یعقوب نیز چنین کرد. قرآن هم فرزندان یعقوب یا بنی اسرائیل را "باقیمانده کسانی خوانده‌است که با نوح بر کشتی سوار شده بودند". همچنین از یعقوب و پدرش اسحاق در قرآن تحت عنوان "امام" یاد شده است. یعقوب در مصر در گذشت، ولی چون به یوسف وصیت کرده بود، او را در کنعان در مقبره خانوادگی و در کنار ابراهیم و همسرش سارا و پدرش اسحاق و همسر دیگرش ربکا و همسر یعقوب لیه خاک کنند، یوسف از فرعون وقت مصر اجازه گرفت و به کنعان رفت تا او را در آنجا دفن کرد.

و اسرائیل به معنای "آن که با اِل (خدا) کشتی گرفت" و "آن که بر اِل (خدا) پیروز شد" و  "آن که همراه اِل (خدا) حکم روایی کرد" می باشد و همانطور که در سطور بالا ذکر آن رفت، اسرائیلی به کسی گفته می شود که از سلاله اسرائیل یا یعقوب باشد.

صهیونیسم

اما وقتی در معنا و مفهوم صهیونیسم کنکاش می کنیم، درمی یابیم، صهیونیسم نام جنبشی قومی‌ و سیاسی است که هدف آن بازگرداندن یهودیان به سرزمین مادری آنها یعنی اسرائیل یا فلسطین کنونی است که قوم یهود حدود ???? سال پیش در آن ساکن بودند و امپراتور وقت روم آنها از آن جا بیرون راند.

صهیونیسم جنبشی مذهبی نیست تا اعتقادات یهودیان پراکنده در سرتاسر جهان یا آیین یهودیت را کامل بپذیرد، بلکه معتقدات خاصی دارد که بدان وسیله تلاش می کند، آیین یهودیت را تحت شعاع اعتقادات خود قرار ‌دهد و به هر طریق ممکن یهود را وادار کند به فلسطین مهاجرت نمایند. به همین علت در ابتدا یهودیان با هر عقیده‌ای، چه چپ، چه راست، چه مذهبی و چه سکولار به این جنبش پیوستند، پس از مدتی که اختلافات عقیدتی در میان آنها بروز کرد، صهیونیسم به شاخه‌های دیگری مانند "صهیونیسم مذهبی"، "صهیونیسم سوسیال" و "صهیونیسم تجدیدنظر طلب" تقسیم شد، با این حال تمام این شاخه‌ها در عقیده? پایه یعنی بازگشت یهودیان به سرزمین اسرائیل و تشکیل دولت یهودی مشترک هستند.

صهیونیسم جنبشی مذهبی نیست تا اعتقادات یهودیان پراکنده در سرتاسر جهان یا آیین یهودیت را کامل بپذیرد، بلکه معتقدات خاصی دارد که بدان وسیله تلاش می کند، آیین یهودیت را تحت شعاع اعتقادات خود قرار ‌دهد و به هر طریق ممکن یهود را وادار کند به فلسطین مهاجرت نمایند

البته بسیاری از یهودیان جهان نیز به جنبش صهیونیسم نپیوستند و از این جنبش و افکار و اندیشه ها و عملکردهایش بیزار هستند و حتی مخالف بازگشت یهود به فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی و ظلم و ستم های اعمال شده  بر ملت مظلوم فلسطین و غارت و چپاول سرزمین فلسطین هستند و از هر مناسبتی برای بیان مخالفت خود با این رژیم و صهیونیست ها استفاده می کنند، از جمله این یهودیان باید از جنبش "ناتوری کارتا" نام برد.

کارتا یا ناتورای کارتا در زبان یهودی به معنای "پاسداران شهر" است و بر اقلیت یهودیی خوانده می شود که  در سال ???? تشکیل شد تا علیه صهیونیسم فعالیت کند.

این گروه خواستار نابودی رژیم صهیونیستی است و اعتقاد دارد، بر اساس گفته های "تلمود" یا کتاب "قوانین یهودیت" تشکیل دولت یهود تا پیش از ظهور ماشیح یا "منجی جهان" ممنوع و نامشروع است. از دید این جنبش صهیونیسم "سمی" است که "یهودیان واقعی" را تهدید می‌کند.

پس یهود را پیروان یهودا و حضرت موسی گویند و اسرائیلی را پیروان اسرائیل یا یعقوب پیامبر و صهیونیست را پیرو جنبش صهیونیسم گویند، به همین دلیل باید گفت، یک یهودی یا اسرائیلی الزاما یک صهیونیست نیست و بالعکس یک صهیونیست یک یهودی یا اسرائیلی نیست، چون مسیحیان بسیاری در جهان وجود دارند که صهیونیست هستند و بیش از تمام یهودیان جهان از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند، مانند مسیحیان صهیونیست یا همان نئوصهیونیست ها که بیش از خود یهود به بازگشت به سرزمین مقدس و تشکیل رژیم صهیونیستی اعتقاد دارند.

قبس زعفرانی/گروه جامعه و ارتباطات تبیان

تنظیم:عطاالله باباپور