تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس، کجای عالم است؟(4)

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

این عکس، کجای عالم است؟(4)

این عکس، کجای عالم است؟(4)

به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم. پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.
تپه کومانش، نشانی از گذشته های آب در مریخ

تصویر اول: تپه کومانش، نشانی از گذشته های آب در مریخ

امروزه هیچ یک از اشکال حیات اعم از جانوری یا گیاهی که از زمین به مریخ منتقل شوند، شانسی برای ادامه حیات به صورت طولانی مدت روی سطح مریخ نخواهند داشت. علت این موضوع هم عدم وجود آب به صورت مایع، روی لایه های سطح این سیاره است. اما شواهدی که توسط مریخ نوردهای سطح نشین برای ما مخابره شده است، حکایت از احتمال وجود آب در سالها پیش از این، بر سطح سیاره دارند. اما چیزی که تا الان می توان به طور قطعی در مورد آن اظهار نظر کرد این است که آبی که احتمالا روی سطح سیاره سرخ وجود داشته به شدت خاصیت اسیدی داشته است و شرایط مناسب برای ادامه حیات را تضمین نمی کرده است. اما اخیرا از تجزیه و تحلیل عکسهای فرستاده شده توسط مریخ نورد روح، چنین به نظر می رسد که تمامی آبهای سطحی مریخ، در گذشته های دور به صورت اسیدی نبوده اند! در تصویر نخست اگر به تپه های کومانش نگاهی بیاندازیم مقادیر قابل توجه و نامتعارفی از موادی مثل آهن، منیزیم و کربنات دیده می شود. در تصویر فوق قسمتهایی که با رنگ دیگری مشخص شده اند دارای فراوانی بیشتری از کربناتها هستند. همانطور که می دانید، کربناتها بعد از انحلال در اسید، آن را خنثی می کنند. پس تپه کومانش نشان می دهد که ممکن است آب در گذشته کمتر اسیدی بوده و برای زنگی و حیات مناسب بوده باشد.

اجرام هوآگ:کهکشانهای مرموز و حلقه دار

تصویر دوم: اجرام هوآگ،کهکشانهای مرموز و حلقه دار

تصویر کنار یک کهکشان است یا دو کهکشان؟ این سوالی بود که در سال 1950 توسط اخترشناسی به نام  آرتور آلن هوآگ بعد از رصد این کهکشان غیرعادی مطرح شد. این کهکشان از دو بخش حلقه دور هسته مرکزی که بیشتر از ستارگان آبی تشکیل می شود و توده متراکم مرکزی که به نظر می رسد دارای عمر بیشتری نسبت به ستارگان حاشیه باشند تشکیل شده است. بین هسته مرکزی و بازوها فاصله ای وجود دارد که به نظر می رسد کاملا تاریک باشد. این که اجرامی که نمونه های زیادتری از آنها و طی سالهای اخیر شناخته شده و به اجرام هوآگ مشهور شده اند از طریق چه فرایند فیزیکی شکل گرفته اند هنوز مشخص نشده است. محتمل ترین فرضیه برای ایجاد چنین کهکشانی، برخورد دو کهکشان در میلیاردها سال قبل به نظر می رسد که به علت شرایط گرانشی خاص بین آن دو این شرایط جدایی بین هسته و کهکشان رخ داده است. عکس بالا توسط تلسکوپ فضایی هابل در جولای سال 2001 بدست آمده است.

برای آشنایی با سایر مناطق کیهان، در هفته های آینده همراه ما باشید.

تصاویر و توضیح برگرفته از: تصویر نجومی روز

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر