تبیان، دستیار زندگی
گروه های صهیونیستی و ضد صهیونیستی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناتوری کارتا

فلسطین

بررسی جنبش های یهودی ضد صهیونیسم (1)

ناتوری کارتا

صهیونیسم چیست؟

واژه صهیونیسم بر گرفته از نام کوهی به نام صهیون واقع در جنوب غربی شهر بیت المقدس است. این واژه در تورات آمده و ریشه عبری دارد و به معنای کوه گرم وسوزان است. از آنجا که از نگاه یهودیان زادگاه و عبادتگاه حضرت داود (ع) و حضرت سلیمان (ع) این کوه است و برخی از انبیاء بنی اسرائیل در این محل خدا را عبادت می کردند، اهمیت و احترام بسیاری برای آنها دارد و قداست آن تا آنجاست که سرمداران صهیونیسم جنبش خود را منتسب به این کوه و این عبادتگاه می نمایند. از آنجا که اوج اقتدار و دوران طلایی حاکمیت بنی اسرائیل در زمان حکومت‌های حضرت داود (ع) و حضرت سلیمان(ع) بوده، یهودیان صهیونیسم با سوء استفاده از این مقطع تاریخی، با ایجاد جنبش صهیونیسم درصدد احیای آن دوران هستند. لذا صهیونیست کسی است که اولا خواستار تشکیل حکومت ملی یهود در سرزمین موعود از نیل تا فرات براساس تعالیم تورات تحریف شده است که این امر باید قبل از ظهور منجی آخرالزمان اتفاق بیفتد. ثانیاً معتقد است، فلسطین و بیت المقدس باید از تمامی آثار اسلامی محو و مسجدالاقصی ویران و بجای آن معبد سلیمان بنا شود. البته صهیونیست‌ها توانسته‌اند با ایجاد شکاف در میان مسیحیان به ویژه با تاسیس مذهب پروتستان توسط "مارتین لوتر"، کشیش آلمانی و ایجاد "نهضت اصلاح طلب مذهبی" بعد از قرون وسطی در اروپا جریان پشتیبانی برای رژیم صهیونیستی فراهم کنند که از آن با عنوان "صهیونیسم مسیحی " یاد می‌شود. عمده هدف این جریان حمابت از رژیم صهیونیستی برای اشغال کامل خاورمیانه و محو آثار اسلامی و زمینه سازی برای جنگ آرماگدون مبتنی بر پیشگویی های انجیل یوحنا است. البته پرداختن به این جریان خود مقال ومجال دیگری را طلب می‌کند. امروزه بیشتر حامیان صهیونیسم به ظاهر یهودی بوده و پیرو تعالیم تورات تحریف شده هستند.

واژه صهیونیسم بر گرفته از نام کوهی به نام صهیون واقع در جنوب غربی شهر بیت المقدس است. این واژه در تورات آمده و ریشه عبری دارد و به معنای کوه گرم وسوزان است و از نگاه یهودیان زادگاه و عبادتگاه حضرت داود (ع) و حضرت سلیمان (ع) این کوه است ، به همین دلیل اهمیت و احترام بسیاری برای آنها دارد و قداست آن تا آنجاست که سرمداران صهیونیسم جنبش خود را منتسب به این کوه و این عبادتگاه می نمایند.

جنبش صهیونیسم اساساً براساس اندیشه های سکولاریستی و ضد دینی (حتی دین یهود) شکل گرفته و ماهیتی کاملاً ضد بشری و نژاد پرستانه دارد، اگرچه صهیونیست‌ها با هزار نیرنگ و دروغ سعی در توجیه این مسأله دارند که صهیونیسم یک جنبش مذهبی وملی یهودی در جهت دفاع از یهودیان است! آشکارشدن ماهیت این جنبش انحرافی ، جنایتکار و ضد بشری بر جهانیان بویژه نزد علما و روشنفکران یهودی منجر به شکل گیری جنبش‌های ضد صهیونیستی در جهان بویژه در میان یهودیان شد. جنبش‌های یهودیان ضد صهیونیسم با آگاهی از نیت شوم، ضد انسانی و بویژه نژادپرستانه صهیونیست‌ها همگام با تمامی حق باوران و آزادی خواهان جهان خواستار محو کامل رژیم صهیونیستی و نابودی اسرائیل بوده و اهداف صهیونیسم را کاملاً ضد تعالیم حقیقی و واقعی شریعت موسی(ع) می‌دانند. با امید به آنکه وعده الهی «جاءالحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» با محو تمامی صهیونیسم هرچه زودتر محقق شود.

فلسطین

جنبش یهودی ضدصهیونیسم ناتوری کارتا Neturei Karta

ناتوری کارتا (نتوری کارتا) نهادی دینی و بین المللی است که از سوی رهبران دینی یهودی ارتدوکس بر ضد اندیشه صهیونیسم در سال 1935 میلادی تشکیل شد. نام ناتوری کارتا بر گرفته از دو واژه آرامی «نتوری» Neturei به معنی نگهبانان یا حافظان و «کارتا» یعنی معبد یا شهر است.

نام نگهبانان معبد (شهر) تداعی‌گر جنبش یهودی مبارزه با صهیونیسم بین الملل است. این گروه از مخالفان سرسخت صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس هستند. اعضاء این سازمان ضد صهیونیستی با تشکیل هرگونه دولت یهودی در فلسطین قبل از ظهور نجات بخش مسیح (ع) مخالف بوده و آوارگی و جدایی قوم یهود از این سرزمین را مشیت و خواست الهی می‌دانند که بخاطر نافرمانی بنی‌اسرائیل از فرامین الهی صورت گرفته است. اینان که نام خود را پاسبانان شهر که در اینجا به معنی شهر اورشلیم یا همان بیت المقدس است نهادند، به دنبال حفظ حریم قدسی و معنوی این شهر و سرزمین فلسطین هستند.

اعتقاد راسخ آنها بازگشت تمامی آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری و اجدادی خودشان و تشکیل دولت مردمی فلسطین است. آنان یهودیان ساکن سرزمین‌های فلسطینی را غاصب و این کار آنها را تقابل با اراده و مشیت الهی دانسته و خواستار اخراج تمامی ساکنان صهیونیست از فلسطین و نابودی کامل رژیم صهیونیستی هستند.

به نظر این گروه ایجاد حکومتی دینی یهودی مبتنی بر تعالیم تورات تا قبل از ظهور منجی برای پیروان یهودی ممنوع است. این گروه پیروان فراوانی در سطح جهان از جمله در بیت المقدس و اطراف منطقه ای به نام "رامات بت" و "شمش بت" که هر دو در نزدیکی بیت المقدس هستند، دارند.

ناتوری کارتا (نتوری کارتا) نهادی دینی و بین المللی است که از سوی رهبران دینی یهودی ارتدوکس بر ضد اندیشه صهیونیسم در سال 1935 میلادی تشکیل شد. نام ناتوری کارتا بر گرفته از دو واژه آرامی «نتوری» Neturei به معنی نگهبانان یا حافظان و «کارتا» یعنی معبد یا شهر است.

بسیاری از پیروان و مبلغین این جنبش ضد صهیونیستی در شهرهای لندن و نیویورک ساکن هستند. مقر اصلی جنبش هم در نیویورک است. البته دفتر این جنبش در شهر لندن نیز بسیار فعال است و شهرهای مهم دیگر آمریکا و کانادا نیز میزبان هواداران این جنبش است.

اعضای ناتوری به طور منظم در کنیسه‌های خود در شهرهای بیت المقدس، نیویورک، لندن و سایر شهرهای مهم جهان به عبادت و راز نیاز می‌پردازند و فرزندان خود را به مؤسسات آموزشی می فرستند که این گروه ضد صهیونیستی ایجاد کرده است.

تمامی تجمعات  و تظاهرات اعتراض آمیز این گروه با نام ناتوری کارتا همراه است. درون سرزمین‌های اشغالی برخی از اعضای این گروه علاوه بر بیت المقدس و شهرک‌های اطراف آن در مراکز وابسته به این گروه در "بیس مید راش" در منطقه "میه شریم" در شهر بیت المقدس نیز به تبلیغ و عبادت مشغول هستند. این ناحیه در همسایگی رامات بت و شمش بت قرار دارد.

هیچ آمار رسمی از تعداد واقعی اعضای این گروه در دست نیست. ناتوری کارتا نگهبانان گذشته شهر بیت المقدس را نه تنها پاسدار نمی‌دانستند، بلکه آنها را ویرانگر نامیده‌اند.  به همین دلیل نگهبانان حقیقی این شهر مقدس را مخالفان صهیونیسم می‌دانند. نام این گروه نیز به همین جهت نگهبانان شهر بیت المقدس نامگذاری شده است. اعتقادات این گروه لبریز از تعاریف ضد صهیونیستی است. این گروه ضد صهیونیسم گاهی اوقات با گروه ضد صهیونیستی دیگری به نام «ستمار» به اشتباه گرفته می شود، در حالی که این دو گروه متفاوت از یکدیگرند.

فلسطین

اعتقادات ناتوری کارتا

ناتوری کارتا معتقد است یهود به خاطر گناهانی که مرتکب آن گردیدند، از فلسطین رانده شدند و پراکندگی یهودیان در جهان خواست و اراده الهی است و عمل کردن برخلاف آن، مخالفت با خواست الهی است. آنان اصرار دارند، بر طبق آموزه‌های کتاب عهد عتیق و تلمود هرگونه حرکتی که در پی بازپس گیری سرزمین فلسطین با توسل به زورباشد، خلاف متون مقدس دین یهود و برخلاف حکم الهی است. آنها معتقدند، بازگشت بنی اسرائیل به فلسطین فقط بعد از ظهور منجی جایز است.

ناتوری کارتا معتقد است یهود به خاطر گناهانی که مرتکب آن گردیدند، از فلسطین رانده شدند و پراکندگی یهودیان در جهان خواست و اراده الهی است و عمل کردن برخلاف آن، مخالفت با خواست الهی است.

آوارگی این قوم تنها با آمدن مسیح یا ماشیح (منجی) که بنی اسرائیل معتقدند، هنوز زاده نشده و باعیسی (ع) پیامبر مسیحیان متفاوت است، پایان می‌یابد و تمامی تلاش‌های بشری برای ایجاد و تأسیس حکومت یهودی در فلسطین قبل از ظهور منجی گناه کبیره و ممنوع است و این اقدام عین اشغال و غصب سرزمین فلسطین است.

در نظر ناتوری کارتا صهیونیسم یک توهین گستاخانه و بی‌شرمانه در برابر خداوند است، بطوری که "خاخام موشه هیرش" از رهبران برجسته این گروه در دیدار با  "یاسر عرفات" رهبر پیشین سازمان آزادیبخش فلسطین پشتیبانی خود را از مردم فلسطین اعلام و بر حقانیت ملت فلسطین در رسیدن به اهداف آزادیبخش خود و اخراج تمام صهیونیست‌ها تأکید کرد. این اقدام تهدیدی آشکار برای رژیم نژاد پرست صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بود و خشم صهیونیست‌ها را چنان برانگیخت که ناتوری کارتا را شریک اعمال ضد صهیونیستی فلسطینی‌ها اعلام کرد.

ناتوری کارتا خواستار نابودی کامل رژیم صهیونیستی و معتقد است، تجدید پیمان خدا با قوم یهود نباید به بهای آسیب رساندن به ملل دیگر از جمله ملت فلسطین باشد، قوم یهود نبایستی بر ضد ملل غیر یهودی در سایر مناطق جهان اقدام کنند و به غصب سرزمین آنان بپردازند. آنها نباید به اشغال فلسطین و تشکیل حاکمیت جعلی مبادرت و مردم فلسطین را آواره کننند.

بخش‌های ناتوری کارتا

ناتوری کارتا امروزه شامل دوشاخه بسیار مهم است، شاخه وسیع‌تر و گسترده‌تر آن را "خاخام زلیک رو ون کاتزن النبوگن" رهبری می‌کند. شاخه کوچک‌تر و محدودتر آن که مواضع اصولی‌تری دارد به رهبری "خاخام موشه هیرش" در بیت المقدس و "خاخام ایسرول دیوید وایس" و "موشه بربک" در نیویورک فعالیت می‌کند. این شاخه ارتباط گسترده‌تری با گروه‌های مبارز و جهادی فلسطینی و جنبش‌های مقاومت اسلامی نطقه خاورمیانه و دولت‌های حامی آنها بویژه جمهوری اسلامی ایران دارد. دیدار خاخام موشه هیرش با دکتر "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران مؤید این مطلب است..

قبس زعفرانی

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور