تبیان، دستیار زندگی
عباس یمینی شریف از نخستین شاعران و نویسندگان كودكان كشورمان است. او در خرداد سال ۱۲۹۸ در محله پامنار تهران به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی او در دربند گذشت. علاقه یمینی به شعر كودك با ورود او به دانش‌سرای عالی(دانشگاه) افزایش پیدا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدر شعر کودکان
پدر شعر کودکان

من نغمه سرای كودكانم

شادست ز مهرشان روانم

عباس یمینی شریفم

گیرید ز كودكان نشانم

عباس یمینی شریف از نخستین شاعران و نویسندگان كودكان كشورمان است. او در خرداد سال 1298 در محله پامنار تهران به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی او در دربند گذشت. علاقه یمینی به شعر كودك با ورود او به دانش‌سرای عالی(دانشگاه) افزایش پیدا کرد. در سال 1321 اولین شعرش برای کودکان در مجله «نونهالان» منتشر شد. در سال 1322 اشعار او در کتاب‌های درسی دوره ابتدائی ایران وارد شد.

یمینی شریف برای تحصیلات عالی تر به خارج از ایران سفر کرد و به تحصیل دوره تخصصی در آموزش کودکان پرداخت.

همچنین از کارهای مهمی که او بعد از بازگشت به ایران انجام داد، این بود که دبستان روش نو را پایه گذاشت که بعدها با گسترش فعالیت به مجموعه آموزشی از کودکستان تا پایان دوره راهنمائی تبدیل شد.

اولین شماره مجله کیهان بچه‌ها از طرف مؤسسه کیهان انتشار یافت.که یمینی به عنوان مدیر مجله در آنجا مشغول بود.

کتاب کلاس اول ابتدائی نوشته ی او به کتاب «دارا و آذر» معروف است و سال‌ها اولین کتاب آموزشی کودکان ایران بود. همچنین او به نگارش کتاب سواد آموزی به بزرگسالان برای کلاس‌های مبارزه با بیسوادی نیز پرداخت.

عباس یمینی شریف از بنیانگذاران شورای کتاب کودک نیز بود. بیش از سی اثر شعر و داستان او در دوران حیاتش به انتشار رسید و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودکان شد.

یمینی شریف زمانی در زمینه ی شعر كودك فعالیت می کرد كه كسی به نام شاعر كودك در ایران شناخته نمی‌شد. او خود در این باره می‌گوید:" پنجاه سال پیش كه به سرودن شعر برای كودكان و نوجوانان پرداختم، كس دیگری به نام شاعر كودكان وجود نداشت. تنها چند شاعر مانند ایرج میرزا، یحیی دولت‌آبادی، مهدی قلی خان هدایت، ملك‌الشعرای بهار، حبیب یغمایی، پروین اعتصامی، گل گلاب و یكی دو تن دیگر چند شعری برای كودكان سروده بودند."

پدر شعر کودکان

بنابراین، باید گفت یمینی شریف نخستین كسی است كه از همان آغاز تمام سعی خود را در مورد شعر كودك صرف كرد و جز شعر كودكانه نسروده و جز به كودك فكر نكرد. به این دلیل، باید او را نخستین شاعر كودك در ایران بدانیم؛

علاوه بر این‌ها،او  نه تنها شعرهای كودكانه بسیاری سرود، بلكه اشعارش از نظر فضای كودكانه‌ای كه داشت، از اشعار پیشین ممتاز بود.

به هر حال، یمینی شریف تنها شاعری است كه بیش‌ترین تعداد از اشعار او طی بیش از پنجاه و پنج سال به طور مرتب در كتاب‌های دبستانی آمده است؛ تا جایی كه هم اكنون نیز تنها در كتاب‌های فارسی دبستان شعر او وجود دارد.

عباس یمینی شریف، این نغمه‌سرای كودكان، عمری دراز نیافت و پس از طی 69 بهار، كه به قول خودش " نیم قرن" آن به گشت و گذار " در باغ شعر كودكان" سپری شده بود،  سرانجام در 28 آذر سال 1367 جان به جان‌آفرین تسلیم كرد. رحمت خداوند بر او باد.

یمینی شریف در طول فعالیت‌های ادبی خود علاوه بر سرودن شعر به كارهای متنوعی در این زمینه دست زد از جمله : نوشتن قصه‌های منظوم، نمایش‌نامه‌‌های كودكانه، ترجمه اشعار كودكانه خارجی به فارسی،‌قصه‌ها و نمایش‌نامه‌های منثور، ترجمه‌ی داستان،‌مطالب علمی و مطالب اجتماعی، و نوشتن كتاب اول ابتدایی برای دبستان‌ها. اولین كتاب او با نام آواز فرشتگان در سال 1325 منتشر شد و بیست و هفتمین و آخرین كتاب او نیز سیاهك و سفیدك بود كه با نقاشی پرویز كلانتری در سال 1363 انتشار یافت.

یکی از شعر های یمینی که در کتاب های دبستان منتشر شده است را با هم می خوانیم:

پدر شعر کودکان

"كتاب" 

"من یار مهربانم

دانا و خوش زبانم

گویم سخن فراوان

با آن كه بی زبانم

پندت دهم فراوان

من یار پند دانم

من دوستی هنرمند

با سود و بی زیانم

از من مباش غافل

من یار مهربانم" 

تهیه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

پروین،آسمان شعر کودک

 پروین اعتصامی

شاعر تک بیت‏های ناب

شرح حال دهخدا

برادر دریا

رودکی

روز فردوسی

اهلی شیرازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.