تبیان، دستیار زندگی
بر روی کره خاکی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز درباره مثلث مقدس

بر روی این کره خاکی با تمام عظمت و وسعتی که دارد، نقاطی وجود دارد که به دلایلی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارند. شاید بتوان این نقاط خاص را به نوعی زمین های نشان شده هم نامید.. گویا این نقاط مشخص به نوعی رنگ و بوی آسمانی دارند و رمز و رموزی در آنها نهفته است که تنها پروردگار جهانیان آنرا می داند و بشر سالهاست که در جستجوی کشف این رموز است و دست از تلاش برنمی دارد.

قدس

به هر حال آنچه مهم است اینکه چنین مکانهایی در روی زمین نسبت به سایر اماکن، از نوعی ماندگاری و بقا برخوردارند و لااقل اسم و عنوان آنها همیشگی است. طبق آنچه در تاریخ گذشتگان وجود داشته، چنین مناطقی نقش مهمی را در عرصه زندگی داشته اند. محل وقوع حوادث عظیم و مهمی بوده اند و افراد مهمی در این فضا حضور داشته اند. فلذا نمیتوان موجودیت چنین مکانهایی را نادیده گرفت و کم اهمیت به حساب آورد. چرا که با اندکی توجه مشخص است که موقعیت ویژه ی چند وجهی دارند. مشخص است که فضایی با چنین موقعیت و شرایطی نمی تواند گسترده باشد و این مکانها در زمین محدود هستند. نکته جالب توجه این است که این زمین های خاص از هزاران سال پیش تاکنون در موقعیتی واقع شده اند که حساس ترین نقاط در مناطق جغرافیایی ناحیه شرق اسلام محسوب می شوند.

سالهاست که یهودیان صهیونیسم جنگ و درگیری را در سرزمین بیت المقدس آغاز کرده اند و هدف نهایی آنها فتح مسجد الاقصی است. برای رسیدن به این هدف هر اقدامی که لازم باشد انجام می دهند

این منطقه را در ابعاد وسیع می توان به یک مثلث تشبیه کرد که در سه راس این مثلث مهم ترین و اصلی ترین زمین های نشان شده قرار دارند. این زمین ها عبارتند از مسجد الحرام،مسجد کوفه و مسجد الاقصی. نکته مهم اینجاست که در شکل گیری این سه مکان، دستی آسمانی دخالت داشته و از لحاظ تاریخی هم سابقه ای بس طولانی دارند و نمی توان به عنوان مساجدی معمولی به آنها نگریست.

هیچ نقطه ای در جهان وجود ندارد که قدمت آن به زمان خلقت حضرت آدم علیه السلام مربوط شود. اغلب انبیاء الهی در این سه مسجد به نوعی حضور یافته اند و اکنون نیز آرامگاه برخی از این انبیای الهی در این اماکن مقدس واقع شده است. در اکثر منابع دینی سخنی از این سه مسجد به میان آمده و تقدس این مساجد را امری انکار ناپذیر کرده است.

مکه

در مناطقی که بین این مثلث قرار گرفته اند انبیای اولوالعزم الهی نقشی پررنگ در برپایی این مساجد داشته اند و یا برای ورود به این مناطق، تلاشها و مجاهدت های بسیار کرده اند. مثلا ماجرای حضرت موسی(ع) در تاریخ مطرح شده که برای ورود به مسجد الاقصی مجاهدتی طولانی داشتند.

در رابطه با مسجد الحرام اینطور گفته شده که حضرت آدم(ع) از بهشت هبوط می کند تا مکانی را برای پذیرش توبه بر روی زمین بیابد. طبق روایات ملک مقربی که همواره در بهشت به همراه آدم و حوا بود، ایشان را همراهی می کند تا به مکان فعلی مسجد الحرام رهنمون می شود.

به این ترتیب جغرافیای  مسجد بر روی زمین ترسیم می شود و محل دقیق خانه کعبه مشخص می شود تا این مسجد مکانی باشد برای اینکه یاد آدم(ع) و رسم بازگشت به جمع محرمان راز باقی بماند. و این چنین است که هیچ دستی توان نابودی این مسجد را پیدا نمیکند تا اینکه پس از دوران غیبت محل نزول حضرت مهدی(عج) باشد.

شبیه به همین مساله در رابطه با مسجد الاقصی نیز وجود دارد. حضرت عیسی و موسی(علیهم السلام) در این مسجد حضور داشته اند. همچنین در مسجد کوفه مقام های مختلفی وجود دارد که محل وقوف انبیای الهی بوده است. نقش آفرینی این مسجد تا ظهور حضرت ولی عصر ادامه داردکه ایشان این مسجد را پایتخت دولت کریمه خویش قرار می دهند.

بنابر آنچه گفته شد مشخص است که همه مناطق مذکور در مثلث یاد شده حائز اهمیت می باشند. اگر بخواهیم از منظری دیگر به این مثلث توجه کنیم می توان این طور بیان کرد که موقعیت این مثلث از هر لحاظ مهم است به گونه ای که امروز اگر این مثلث را از موقعیت جغرافیایی و منافع سیاسی،اقتصادی و ژئوپولتیکی جهان حذف کنیم، چیزی باقی نمی ماند.

در اورشلیم، بیت المقدس و در بیت المقدس، مسجد الاقصی قطب است. اگر کسی بخواهد امپراطوری بزرگ ایجاد کند، ابتدا باید در این منطقه حضور داشته باشد."

پس طبیعتا چنین منطقه بزرگ و پراهمیتی باید مورد توجه باشد. چنانچه کسی تئوری حکومت بر کل عالم را داشته باشد، بدون دستیابی به این مثلث امکان پذیر نیست.

عبارت مشهوری در این رابطه وجود دارد که " در اورشلیم، بیت المقدس و در بیت المقدس، مسجد الاقصی قطب است. اگر کسی بخواهد امپراطوری بزرگ ایجاد کند، ابتدا باید در این منطقه حضور داشته باشد." (به نقل از شفیعی سروستانی. مثلث مقدس ص135)

از رازهای بسیار جدی که برای قوم یهود در رابطه با تسلط بر این منطقه وجود دارد، تفکر تشکیل حکومتی جهانی است. مسلما برای دستیابی به چنین چیزی، به دست آوردن حکومت این منطقه بسیار مهم است. و خصوصا تصرف کامل مسجد الاقصی.

تا زمانی که مسلمانان در این نقطه زندگی می کنند، مانعی بزرگ برای تشکیل این حکومت محسوب می شوند.

استقرار مسلمانان در این منطقه به دلیل حساسیت ویژه ی خاورمیانه کافی است تا استعمارگران هیچ گاه از خاورمیانه دست برندارند. بنابراین سالهاست که یهودیان صهیونیسم جنگ و درگیری را در سرزمین بیت المقدس آغاز کرده اند و هدف نهایی آنها فتح مسجد الاقصی است. برای رسیدن به این هدف هر اقدامی که لازم باشد انجام می دهند. اما شاید این قوم هنوز باور ندارند که تاریخ اینگونه اثبات کرده که همیشه پیروزی از آن مسلمانان بوده است. اسلام طی 1200 سال گذشته همیشه منشا تحولات مهمی در دنیا بوده و اکنون نیز دوره تازه ای آغاز شده که در آن اسلام منشا اثر شده است. پس مسلمانان نباید از این مجاهدت ها دست بردارند به امید روزی که پیروزی در آن به وقوع می پیوندد.

فاطمه ناظم زاده

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور