تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص تغذیه گفت:‌ تغذیه صحیح می ‌تواند باعث افزایش تمرکز و یادگیری دانش ‌آموزان شود این در حالی است که خانواده‌ ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه در مدارس چگونه باشد؟

برخی خانواده‌ ها از تاثیر تغذیه ی صحیح بر تمرکز و یادگیری دانش ‌آموزان غفلت می‌ کنند

تغذیه در مدرسه

یک متخصص تغذیه گفت:‌ تغذیه صحیح می ‌تواند باعث افزایش تمرکز و یادگیری دانش ‌آموزان شود این در حالی است که خانواده‌ ها از این موضوع مهم غفلت می ‌کنند.

دکتر محمد جواد حسین زاده در گفت ‌و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره ی تغذیه ی درست دانش‌ آموزان اظهار کرد: تغذیه ی صحیح دانش‌ آموزان موجب افزایش تمرکز و یادگیری آنان می ‌شود اما خانواده‌ ها برای بهبود کیفیت آموزشی فرزندان خود هزینه زیادی در زمینه استخدام معلم خصوصی یا ثبت نام در مدرسه‌ های معتبرتر می ‌کنند اما معمولا به تغذیه آنان توجه کافی نمی ‌کنند.

وی ادامه داد: بروز برخی از بیماری‌ ها نتیجه کمبود دریافت برخی مواد مغذی است که می ‌تواند زمینه ساز اشکال در یادگیری و تمرکز و حافظه شود. به عنوان نمونه کم خونی فقر آهن به ویژه در دختران نوجوان می ‌تواند زمینه ساز ایجاد مشکل در قدرت یادگیری و تمرکز شود بنابراین لازم است که خانواده‌ ها احتمال ابتلای فرزندان خود به این بیماری را بررسی و در این جهت با متخصصان مشورت کنند تا در صورت لزوم رژیم غذایی آنان اصلاح شود.

وی در ادامه با اشاره به وعده ی صبحانه گفت: برخی افراد در دوره ی نوجوانی و تحصیل از صبحانه خوردن فرار می‌ کنند یا این وعده ی غذایی اصلی را فراموش می‌ کنند یا به عنوان منبع انرژی قابل قبول محسوب نمی ‌کنند چرا که بچه‌ ها معمولا دیر از خواب بلند می ‌شوند یا خانواده ‌ها به موقع برای آماده کردن آنان برای رفتن به مدرسه اقدام نمی‌ کنند، در نتیجه صبحانه به عنوان یک منبع انرژی قابل قبول فراموش می ‌شود این در حالی است که دانش ‌آموز در ساعات مختلف روز در مدرسه نیاز به تمرکز دارد و زمانی که به اندازه ی کافی یا به‌ گونه ‌ای مناسب صبحانه نخورده باشد، امکان کاهش قدرت یادگیری او وجود دارد و این مورد در مطالعات علمی اثبات شده است.

حسین ‌زاده به دانش آموزان و دانشجویان توصیه کرد: این گروه باید در دوران تحصیل، وضعیت صرف صبحانه را به حالت ایده آل نزدیک کنند به گونه ‌ای که صبحانه حاوی مواد مغذی باشد تا هم انرژی لازم بدن آنان را تامین کند و هم ویتامین‌ ها و مواد معدنی را به اندازه کافی به بدن برساند تا در طی روز قدرت لازم را برای یادگیری داشته باشند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده افرادی که به هر دلیلی صبحانه نمی ‌خورند دچار مشکلاتی در یادگیری می‌ شوند بنابراین لازم است دست کم درشت مغذی‌ ها (پروتئین ‌ها، کربوهیدرات ها و چربی ‌ها) را به میزان لازم در وعده صبحانه مصرف کنند چرا که این مواد حاوی انرژی هستند.

وی با اشاره به میان وعده ‌هایی که دانش آموزان در مدارس مصرف می‌ کنند، اظهار کرد: متاسفانه برخی اوقات، میان وعده‌ ها کیفیت لازم و کافی را ندارند بنابراین اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را به صرف یکی از میوه ‌ها و سبزی‌ ها در مدرسه عادت دهیم، به وضعیت تغذیه جامعه کمک بزرگی کرده‌ ایم چرا که این کار موجب جلوگیری از ابتلای آنان به برخی از بیماری ها در سنین بزرگسالی می‌ شود.

به گفته ی این متخصص تغذیه، اگر بچه ‌ها تمایلی به مصرف میوه‌ یا سبزی به عنوان میان‌ وعده ندارند، می‌ توان استفاده از برخی آجیل ‌ها به میزان مناسب را به عنوان میان وعده به آنان توصیه کرد چرا که این مواد جایگزین خوبی برای چیپس، پفک و برخی دیگر از تنقلات آماده است. در واقع خوردنی ‌هایی مانند چیپس و پفک هم انرژی زیادی وارد بدن بچه ‌ها می ‌کند و هم موجب ورود مواد غیر ضروری به جسم آنان می ‌شود که این وضعیت تبعات منفی برای این گروه سنی دارد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات روز افزون نوجوانان در حال حاضر مساله ی چاقی است، تاکید کرد: با توجه به این شرایط به وعده‌ های غذایی اصلی مانند صبحانه و ناهار و میان وعده ‌ها باید توجه ویژه‌ ای شود. در واقع میان وعده‌ ها را نباید طوری انتخاب و مصرف کرد که وعده‌ های اصلی غذایی را تحت تاثیر قرار دهد این در حالی است که استفاده از برخی از تنقلات باعث ایجاد اشکال در اشتهای نوجوانان می ‌شود.

وی افزود: برخی نوجوانان با مصرف نوشابه‌ های حاوی کالری زیاد باعث می ‌شوند که برخی مواد معدنی مانند کلسیم در معده به خوبی جذب نشوند بنابراین باید وعده ‌های غذایی اصلی به اندازه کافی مصرف شود.

این متخصص تغذیه درباره وعده صبحانه اظهار کرد: صبحانه به شکل سنتی شامل نان، پنیر، مغز گردو، یکی از سبزیجات و شیر می ‌شود. شیر منبع بسیار خوبی از کلسیم برای نوجوانان است و می ‌تواند در استحکام سیستم اسکلتی در دو دهه اول زندگی بسیار موثر باشد و از ابتلا به مشکلات جسمانی در سنین سالمندی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: برخی کیک ‌های آماده، چیپس و تنقلات متاسفانه از روغن‌ هایی که حاوی چربی با ترانس بالا هستند، تولید می‌ شوند که مصرف آنان در دراز مدت تاثیر منفی زیادی بر سلامت افراد می ‌گذارد این در حالی است که بچه‌ ها گاهی اوقات به علت مصرف نکردن صبحانه، آب میوه‌ های آماده و کیک را از بوفه مدارس تهیه و استفاده می‌ کنند.

حسین زاده در پایان تاکید کرد: خانواده ‌ها می‌ توانند در کنار یکدیگر و با صرف وقت کافی، صبحانه‌ سالمی را بخورند؛ با این کار به سلامت کل جامعه کمک می ‌کنند چون مصرف اسنک ‌ها و برخی تنقلات در دراز مدت می‌ تواند آثار منفی را بر سلامت دانش ‌آموزان بگذارد.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

بازگشایی مدارس و تغذیه دانش آموزان

رفتارهای تغذیه ‌ای نامناسب در بین جوانان

خوراکی زنگ تفریح چه باشد؟

پایگاه تغذیه سالم مدارس

سبد غذایی دانش‌آموزان ایرانی

بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه

بهترین میان وعده برای دانش‌آموزان

سوء تغذیه و تأثیر آن بر یادگیری در دانش آموزان

تبلیغات چیپس و پفک، دشمن کودکان

تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی

غذاهای مضر برای یادگیری دانش آموزان

تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان

تغذیه دانش آموزان

تغذیه کودکان دبستانی (1) و (2)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.