تبیان، دستیار زندگی
گردش اقتصادی ما بین 800 تا 900 میلیارد تومان در داخل است که این معادلات بخش کمکی از آن با غرب است. 2 فرصت بسیار خوب داریم که خود را بسازیم و دیگر این که برای مراودات کشورها را جایگزین کنیم، حتی در بین خود اروپایی‌ها شرکت‌هایی گفته‌اند رسماً نمی‌توانیم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید مکتب انتظار را ترویج دهیم

احمدی نژاد

بخش سیاسی- محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور طی سخنانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از طریق شبکه خبر و در آستانه سفر وی به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پخش می‌شد،به بیان موضوعات مهمی پرداخت که خلاصه و مهمترین بخش های ان در ادامه می آید:

7 دهک تحت پوشش هدفمند سازی یارانه ها

* هدفمند کردن یارانه‌ها گسترده‌ترین طرح اقتصادی است که در کشور اجرا می‌شود و همه حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معنای این تاثیر منفی بودن نیست بلکه فرصتی را فراهم می‌کند که همه ظرفیت‌های اقتصادی ما بتواند فعال شود.

* یک بخش از کار این طرح به پشتیبانی از خانواده‌ها برمی‌گردد که کار عظیمی است. 7 دهک از جامعه 75 میلیونی ایرانی در گام اول تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و در گام‌های بعدی همه کسانی که مایل هستند باید از آن استفاده کنند.

اطلاعات مان از خانوارها کامل است

* الان اطلاعاتی را از وضعیت اقتصادی خانوارها برای برنامه‌ریزی‌های آینده در اختیار داریم که هرگز اینگونه نبوده و معمولا برای برنامه ریزی‌ها اقتصادی این اطلاعات وجود نداشته است.

* مردم می‌دانند اگر در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها همراهی کنند تبعات منفی نخواهیم داشت.

* یک افزایش قیمت در انرژی را خواهیم داشت که این نیز طبیعی می‌باشد و این در حالی منفی است که هم دولت جبران نکند و هم مردم همراهی نکنند. در حالی که هم دولت طبق برنامه ریزی‌های انجام داده افزایش قیمت را جبران می‌کند و مردم نیز همراهی خواهند کرد.

* در تمام بخش‌ها تکلیف معلوم است یعنی اگر قیمت بنزین بالا برود مشخص شده که قیمت سیمان و آهن چقدر افزایش پیدا می‌کند.

تغییر قیمت طوری تنظیم شده که همراهی مردم را داشته باشد. در مهر ماه بخشی به حساب‌ها واریز می‌شود و هر لحظه هر بخشی مثل بنزین یا غیره آماده شد این را اجرا می‌کنیم

کالا ذخیره کردیم

* دولت کالاهای اساسی را از جمله مواد غذایی و شوینده‌ها را به انداز کافی جهت تنظیم بازار ذخیره می‌کند و علاوه بر این نیز به کمک اصناف برنامه‌های نظارتی را داریم که اگر جایی مشکلی باشد دولت با آن برخورد می‌کند.

آغاز برخورد با ربا خوارها و محتکرین

* از دیگر تمهیدات، بحث اجرای اصل 49 می‌باشد که این اصل دولت را مکلف کرده با تمام ثروت‌های ناشی از کار خلاف همچون احتکار، ربا، تقلب و ... برخورد کند. بنابراین به محض اینکه بخش نهایی هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز شود این اصل نیز شروع می‌شود و اگر افرادی بخواهند در گوشه‌‌ای از بازار آسیبی را وارد کنند با آن برخورد قاطع می‌شود.

گروه مشکل ساز در اقتصاد

* یکی از عوامل مشکل‌ساز در برنامه‌های اقتصادی کشور همیشه همین گروهی بوده‌اند که منابع باد آورده در اختیار دارند بنابراین هر گاه می‌خواسته یک تحولی در اقتصاد انجام شود اینها وارد شده و مشکلی درست می‌کردند. همان‌هایی که چند سال پیش در مسکن دیدید. هر چند سال در مسکن این کار را بی‌جهت بدون اینکه قیمت کارگر یا مصالح بالا رفته باشد قیمت مسکن را بالا می‌بردند که برای این بخش نیز دولت برنامه‌ریزی کرده که اگر کسی بخواهد مشکل ایجاد کند دولت با آن قاطعانه برخورد خواهد کرد.

مسوول برق به شایعات دامن زد

*رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه در بخشی از نقاط کشور شاهد افزایش برق بودیم بنابراین برخی‌ها می‌گویند این مقدمه‌ای برای هدفمند سازی یارانه‌ها است و زمانی که این طرح اجرای کامل شود افزایش قیمت‌ها از این بیشتر خواهد بود، گفت: این اشتباه است، البته زمانی که مسئول برق در این خصوص صحبت کرد طوری صحبت کرد که این اشتباه در ذهن تقویت شد در حالی که این گونه نیست.

* در قبض‌ها عددی نوشته‌ شده مبنی بر اینکه قیمت بدون یارانه یعنی اگر گاز، گازوئیل و سوختی که به نیروگاه می‌رود به قیمت روز حساب شود آن قیمت نهایی است. در حالی که ما به آنجا نمی‌خواهیم برسیم و کار را در چند مرحله انجام می‌دهیم و هنوز به آن قسمت نرسیده‌ایم.

گردش اقتصادی ما بین 800 تا 900 میلیارد تومان در داخل است که این معادلات بخش کمکی از آن با غرب است. 2 فرصت بسیار خوب داریم که خود را بسازیم و دیگر این که برای مراودات کشورها را جایگزین کنیم، حتی در بین خود اروپایی‌ها شرکت‌هایی گفته‌اند رسماً نمی‌توانیم با ایران کار کنیم ولی تحریم را دور می‌زنیم

چرا زمان حذف یارانه ها را اعلام نمی کنیم

*تغییر قیمت طوری تنظیم شده که همراهی مردم را داشته باشد. در مهر ماه بخشی به حساب‌ها واریز می‌شود و هر لحظه هر بخشی مثل بنزین یا غیره آماده شد این را اجرا می‌کنیم. منتهی اینکه چرا روز دقیق اجرای نهایی را اعلام نمی‌کنیم این است که وقتی می‌گوییم قرار است از فردا مثلا قیمت بنزین افزایش پیدا کند مردم در صف‌های طولانی می‌ایستند و ممکن است عده‌ای بخواهند به خاطر ارزان بودن آن ذخیره کنند که این نیز مشکلات دیگری دارد.

* در گذشته داشتیم وقتی که اقدامات از قبل اعلام می‌شده بعضی مشکلات به وجود می‌آمد و این برای مردم خطر است به همین خاطر برای مردم مدیریت شده منتهی پمپ‌ بنزین‌ها کارتی می‌شود تا افراد با کارت بانکی خود بتوانند هزینه آن را بپردازند و همان کارت بانکی را ما شارژ می‌کنیم تا اگر زمانی افزایش قیمت بود از این طریق جبران شود.

2 فرصت خوب ایران در شرایط تحریم

* دولت آمریکا 31 سال با ایران رابطه اقتصادی ندارد و به دنبال وادار کردن سایر دولت‌ها است تا با ایران همکاری نکنند. اروپا نیز حدود 23 میلیارد دلار در جمع صادرات و واردات با ما معادلات دارند. گردش اقتصادی ما بین 800 تا 900 میلیارد تومان در داخل است که این معادلات بخش کمکی از آن با غرب است. 2 فرصت بسیار خوب داریم که خود را بسازیم و دیگر این که برای مراودات کشورها را جایگزین کنیم، حتی در بین خود اروپایی‌ها شرکت‌هایی گفته‌اند رسماً نمی‌توانیم با ایران کار کنیم ولی تحریم را دور می‌زنیم.

ما شیریم و آنها موش

*قطعنامه اخیر هم نشان ضعف آنان است. چند قطعنامه صادر کردند اما دیدند ایران مثل شیری است که نشسته و آنان مانند موشی در گوشه افتاده‌اند. عمده سر و صداهای آنان جنگ روانی و تبلیغاتی است. مقداری که آنان کنترل می‌کنند در برابر آنچه آنان نمی‌توانند کنترل کنند به اندازه یک نقطه است.

تحریم در اقتصاد بازار آزاد؟

* امروز دنیا به دنبال اقتصاد باز و آزاد است آنان چگونه می‌خواهند تحریم را اجرا کنند در حالی که همه دنیا به دنبال جذب مشتری برای تولیدات خود هستند.

ما خواستار گفت و گو در چارچوب قانونیم

* ایران همیشه خواستار گفت‌وگو بوده است ولی مذاکره‌ای که در چارچوب قانون باشد. همیشه آماده بوده و خلاف قانون نبوده است. باز هم دارند آماده می‌کنند که گفت‌وگو کنیم، روند کار هسته‌ای ما تاثیری از این تحریم‌ها نمی‌پذیرد.

* آژانس تحت فشار است و وقتی گزارش تهیه می‌کنند نمی‌دانند به کدام بند استناد کنند و نمی‌گویند طبق کدام ماده و دیگر اینکه سند هم ندارند و می‌گویند راجع‌به چیزهایی که ایران گفته انحراف نداشته است اما راجع‌به آنچه اظهار نداشته حرف داریم. ما می‌گوییم ما اظهار نشده چیزی نداریم و آنان می‌گویند "نه ایران اظهار نشده دارد، گزارش را بدهد تا برویم بررسی کنیم ".

خبرنگار آمریکائی:از مصاحبه با شما می ترسیم

*روزی خبرنگار یک رسانه آمریکایی گفت در مصاحبه با مقامات سایر کشورها برنامه‌ریزی می‌کنیم و جدی روی کلمات فکر می‌کنیم و آنها از رسانه می‌ترسند ولی وقتی با شما مصاحبه می‌کنیم ما می‌ترسیم گفتم چون ما حرف حق می‌زنیم و هرچه تفکر می‌کنم همان را می‌گوییم از زمان امام هم همان حرف‌ها را می‌زدیم الان هم همان‌ها را تأکید می‌کنیم.

منشور کوروش را پاس می داریم

* 2 هزار و چند صد سال قبل در همین عراق حکومتی دیکتاتور که مردم را آزار می‌داد، بر عده‌ای که پیروان حضرت موسی (ع) بودند وجود داشت. در ایران حکومت ماد به فساد کشیده شده و یکی از نوادگان آنان حکومت فاسد را کنار گذاشته و حکومت مردمی برپایه عدالت برپا کرد. مردم بابل تقاضای کمک و عدالت کردند و کوروش بابل را فتح می‌کند و مردم را از دست آن جبار نجات می‌دهد و خون هم از دماغ کسی نمی‌آید. پس از آن ایشان منشوری صادر می‌کند.

تجلیل از کوروش ملی گرائی نیست

* وقتی از کوروش تجلیل می‌شود ملی‌گرایی نیست، کار مثبت کرده و باید گفته شود و ما افتخار می‌کنیم که ایرانی است. تأیید نظام شاهنشاهی هم نیست؛ قاجار و پهلوی آبروی ایران را بردند. باز معنایش این نیست که در حکومت کوروش خلاف نشده است مانند ایران که می‌خواهد عدالت و معنویت را پیاده کند اما ممکن است تخلف هم بشود.

2 مدیریت در دنیا داریم

* دنیا به گفته کارشناسان دو مدیریت دارد؛ یکی آمریکایی که شکست خورد و امتحان خود را پس داده است و حال می‌پرسند مدیریت ایرانی چگونه است؛ که ما می‌گوییم نمونه‌ای از آن این منشور و ارزش‌های والای اسلامی است.

* ایران اگر بنا باشد در مدیریت دنیا مشارکت کند همه را به این مشارکت فرا می‌خواند و نمی‌گذارد ظلمی صورت بگیرد. ارزش‌های نهفته در فرهنگ ایران را باید گسترش دهیم حالا این با فرهنگ انتظار هم آمیخته شود بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

گفت و گو با سوریه راجع به فلسطین

* ما در کل منطقه هماهنگ حرکت می‌کنیم و در مسائل منطقه‌ای بین‌المللی (مسائل لبنان، عراق، فلسطین، تحرکات غربی‌ها و کارهایی که در آینده می‌خواهند انجام دهند) دائم مشورت می‌کنیم.  آنها می‌خواهند در خصوص فلسطین شیطنت‌هایی را انجام دهند که ما می‌بایست در این خصوص با سوریه مشورت کنیم.

مطابق فرهنگ ایرانی این خانم را آزاد کردیم

* حدود یک سال پیش سه نفر تبعه آمریکایی به مرز ما تجاوز کردند و شاهدیم که در تمام کشورها مجازات تجاوز به مرز خیلی سنگین است. خصوصاً وقتی به کارهای دیگری جز تجاوز به مرزها متهم بشوند.

* این اخلاق آمریکایی‌هاست که سروصدا می‌کنند در حالی که آنها به مرز ما تجاوز کرده‌اند. خیلی‌ها به ما مراجعه کردند که اینها را آزاد کنیم و البته به خانواده‌ اینها و افراد دیگری از سایر کشورها اجازه داده شد که ملاقات کردند و تقریباً وسایل رفاهی برای اینها فراهم بود تا سیر قانونی را در قوه قضاییه طی بکنند منتهی یکی از اینها خانم بود بنابراین به خاطر فرهنگ ایرانی برای خانم‌ها یک احترام ویژه‌ای قایلیم از همین‌رو تبعه خانم آمریکایی زندانی در ایران آزاد شد.

*نگاه ملت ایران به خانم‌ها یک نگاه با کرامت و احترام بیشتری است. از طرف نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته شد که این فرد یکطرفه آزاد شود و قوه قضاییه هم همراهی خیلی خوبی کرد و شرایط را فراهم کرد تا این فرد آزاد شود.

*در مقابل این کار «آزادی تبعه آمریکایی» توقعی نداریم اما به طور طبیعی و از نظر اخلاقی انتظار است که دولت آمریکا هم یک گامی برداشته و چند نفر از ایرانی‌هایی را که از کشورهای مختلف و در خود آمریکا زندانی کرده آزاد کنند.

* بعضی‌هایشان تشکر کردند و گفتند آن دو نفر دیگر هم آزاد شود البته این اخلاق استکباری است ولی از جمهوری اسلامی ایران تشکر کردند و خود آن خانم نیز خوشحال بود.

منبع:جهان

تنظیم:س. آقازاده