تبیان، دستیار زندگی
هفت این هفته، واقعا هفت که نه، کمی به بیست نزدیک بود؛ صحنه هایی ناب از سینما و مصاحبه هایی شنیدنی و دیدنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت، تکان خورد

برنامه زنده "هفت" برای نخستین بار از فرصتی که یک برنامه زنده در اختیار دارد تا رویدادهای روز سینمایی را ارزیابی کند و پوشش دهد ، به درستی استفاده کرد. 

مسعود کیمیایی

یکی از کارکردهای برنامه زنده "هفت" به عنوان مجله‌ای تصویری پوشش وقایع و رویدادهای روز سینما است، اتفاقی که با فراز و فرود در این برنامه افتاده است، اما "هفت" در این مدت که روی آنتن رفته نتوانسته این برنامه‌ریزی را به شکل مستمر و درست داشته باشد و در پوشش رویدادهای سینمایی جانب احتیاط و محافظه‌کاری را داشته است.

برنامه جمعه 26 شهریورماه "هفت" به مناسبت روز ملی سینما، بخشهای متنوع و جذابی داشت، بخشهایی که "هفت" را زنده و سرپا نگه داشت و آن را به قالب یک برنامه سینمایی زنده و پویا نزدیک کرد، گفتگو با مسعود کیمیایی که کمتر در تلویزیون حاضر می‌شود، مرور خاطره‌های دوران کودکی و جوانی او جذاب بود. کیمیایی در یکی از بهترین روزهایش مقابل جیرانی نشسته بود، کیمیایی منظم و بدون پراکندگی اطلاعاتی را به جیرانی و بینندگان برنامه می‌داد که مفید و کارآمد بود.

حضور محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما در برنامه دیشب هم قابل قبول بود، عسگرپور که با محافظه‌کاری میانه ندارد، در گفتگو نکاتی را که می‌بایست به آنها می‌پرداخت مورد توجه قرار داد و به آنها با جزئیات پرداخت، این بخش از برنامه بسیاری از ابهامها درباره ماجرای خانه سینما و معاونت سینمایی را حل کرد. اگر جیرانی و "هفت" بتوانند این جریان را درست هدایت کنند و به دام بازیهای حاشیه‌ای که احتمالا از این هفته  به راه می‌افتد گرفتار نشود ،"هفت" توانسته کمک بزرگی به حل بحران خانه سینما و معاونت سینمایی بکند.

گفتگو با مسعود کیمیایی که کمتر در تلویزیون حاضر می‌شود، مرور خاطره‌های دوران کودکی و جوانی او جذاب بود. کیمیایی در یکی از بهترین روزهایش مقابل جیرانی نشسته بود، کیمیایی منظم و بدون پراکندگی اطلاعاتی را به جیرانی و بینندگان برنامه می‌داد که مفید و کارآمد بود.

به نوشته مهر، پخش صحنه‌هایی از چهاردهمین جشن خانه سینما (البته با ممیزی تلویزیون) هم یکی دیگر از نکات جذاب مجله تصویری "هفت" بود و جای خالی بی‌توجهی تلویزیون به این رویداد بزرگ را جبران کرد، حضور مریلا زارعی و شهاب حسینی دو بازیگری که در چهاردهمین جشن سینمای ایران تندیس بهترین بازیگری را دریافت کردند، فرصت خوبی بود که جیرانی و "هفت" از آن استفاده کرد.

دستان "هفت" در ویژه‌ برنامه روز ملی سینما پر بود و این مجله تصویری بهتر از برنامه‌های قبلی موج ایجاد کرد و بر مخاطب تاثیر گذاشت. کاش سازندگان برنامه از پتانسیلی که سینما ایجاد می‌کند و تلویزیون می‌تواند آن را کامل کند درست‌تر استفاده کنند و به دنبال ایجاد فضا برای تاثیرگذاری در فضای سینما باشند، انتظار می‌رود "هفت" پس از گذشت چند ماه به مجله‌ای تحلیلی و انتقادی تبدیل شود و به دلیل مناسبات حاکم بر تلویزیون لباس محافظه‌کاری به تن نکند.


گروه هنر تبیان