تبیان، دستیار زندگی
قسمت دوم- ارتباطات، دوربین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصطلاحات رایج در موبایل

قسمت دوم- ارتباطات، دوربین

_ ارتباطات

امروزه از تلفن‌های همراه فقط برای برقراری تماس استفاده نمی‌شود. هرچند وظیفه‌ی اصلی یک تلفن همراه برقراری تماس می‌باشد اما برای انتقال اطلاعات، نیاز به تجهیزات ارتباطی می‌باشد. تجهیزات ارتباطی در گوشی‌ها در دو دسته‌ی کلی قرار می‌گیرند؛ یکی وابسته به شبکه و دیگری مجزا از شبکه. در ادامه به بررسی این تجهیزات و انواع آن‌ها می‌پردازیم.

* تجهیزات ارتباطی وابسته به شبکه

1- HSCSD: که مخفف عبارت High Speed Circuit Switched Data است، در واقع ساختار بهینه‌سازی شده برای استاندارد GSM می‌باشد که سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد. این افزایش سرعت، سرعت انتقال داده‌ها را به 57.6کیلوبیت در ثانیه می‌رساند.

اصطلاحات رایج در موبایل

2- EDGE: مخفف عبارت Enhanced Data Rates For Global Evolution است. این تکنولوژی که بر پایه‌ی استاندارد GSM می‌باشد، امکان انتقال اطلاعات نظیر صوت، تصویر و دیتا را با سرعت 384کیلوبیت بر ثانیه توسط شبکه مهیا می‌کند. در این تکنولوژی برای افزایش سرعت، از شیوه‌ی تقسیم‌بندی پهنای باند TDMA استفاده می‌شود.

اصطلاحات رایج در موبایل

3- GPRS: که بسیاری از افراد آن‌را با GPS اشتباه می‌گیرند؛ مخفف عبارت General Packet Radio Service است؛ نوعی تکنولوژی بی‌سیم که امکان ارتباط پرسرعت اینترنتی را مهیا می‌کند. در این روش ارتباط اینترنتی، اطلاعات به صورت بسته‌های دیتا درآمده و منتقل می‌شوند. این تکنولوژی به علت این‌که به صورت موازی با GSM کار می‌کند، در حین استفاده از آن، خط شما اشغال نمی‌شود و این یکی از مزیت‌های  این تکنولوژی می‌باشد. در این سامانه هزینه‌ها بر اساس حجم اطلاعات منتقل شده محاسبه می‌شود و نه بر اساس مدت زمان برقراری ارتباط. از لحاظ تئوری سرعت انتقال اطلاعات در تکنولوژی GPRS معادل 115کیلوبیت بر ثانیه است؛ اما در واقعیت این سرعت حدود 40کیلوبیت در ثانیه می‌باشد.

اصطلاحات رایج در موبایل

بخوانید:

تفاوت GPS با GPRS در چیست؟

    * تجهیزات ارتباطی مجزا از شبکه

1- بلوتوث: همگی با واژه‌ی بلوتوث آشنا هستید. روشی آسان و سریع برای انتقال داده‌ها که مختص تلفن همراه نیست و در بسیاری از گجت‌ها از آن استفاده می‌شود.

ایده‌ی اولیه‌ی ساخت این تکنولوژی توسط شرکت سونی‌اریکسون در سال ۱۹۹۴ ارائه شد که از سال 2000، بلوتوث وارد بازار شد. بلوتوث یک روش ارتباط بی‌سیم توسط امواج رادیویی با محدوده فرکانسی ۲.۴۰ تا ۲.۴۸ گیگاهرتز است. فناوری ارتباطی بلوتوث از تکنولوژی Spread Spectrum frequency استفاده می‌کند. این تکنولوژی به دستگاه این اجازه را می‌دهد که در یک محدوده‌ی فرکانسی مشخص، به‌طور خودکار تغییر فرکانس داشته باشد. به عبارت دقیق‌تر، گیرنده‌ ۱۶۰۰ بار در ثانیه کانال ارتباطی را بررسی می‌کند تا از کانال‌های اشغال شده باخبر شود و در صورت برقراری ارتباط جدید، یک کانال آزاد در اختیار آن قرار دهد. به عنوان مثال اگر با نوت‌بوک در حال اتصال به گوشی خود هستید و در همین زمان بخواهید با یک گوشی دیگر به چاپگر متصل شوید، ( همگی از طریق بلوتوث) به طور خودکار فرکانس اشغال شده شناسایی و از فرکانس جدید برای ارتباط استفاده می‌شود. از جمله مزایای بلوتوث می‌توان به هزینه‌ی کم ساخت آن، ارتباط سریع و آسان، سرعت بالای انتقال اطلاعات در حدود ۷۲۳ کیلوبیت در ثانیه و امنیت آن اشاره کرد.

اصطلاحات رایج در موبایل

تا به امروز نسخه‌های متفاوتی از بلوتوث ارائه شده که در هر نسخه‌ی جدید، اشکالات امنیتی نسخه‌های قبلی اصلاح شده، سرعت انتقال اطلاعات افزایش یافته و برقراری ارتباط راحت‌تر شده است. اولین نسخه‌ی بلوتوث، نسخه‌ی ۱.۰بود که خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. بعد از آن نسخه‌های ۱.۱، ۱.۲، ۲.۰ و ۲.۱وارد بازار شدند. جدیدترین نسخه‌ی بلوتوث نسخه‌ی ۳.۰می‌باشد که سرعت آن به صورت زیادی افزایش یافته و به ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است و به خوبی از نسخه‌های قبلی پشتیبانی می‌کند.

بخوانید:

بلوتوث ارتباط کوتاه برد

دندان آبی چه قابلیت هایی دارد؟

آینده بلوتوث

2- اینفرارد: این امواج که نوعی از امواج الکترومغناطیس هستند، دارای فرکانس پایین‌تری نسبت به امواج مرئی می‌باشد. در گذشته برای انتقال اطلاعات از این روش استفاده می‌شد که به دلیل محدودیت‌های زیاد، امروزه کمتر از آن پشتیبانی می‌شود. از جمله محدودیت‌های این روش می‌توان به: سرعت پایین انتقال اطلاعات، یک‌به‌یک بودن انتقال داده‌ها ( فقط بین دو وسیله ارتباط برقرار می‌شود) و همچنین خط سیر مستقیم این اشعه اشاره کرد که باید دو وسیله برای انتقال اطلاعات حتما روبه‌روی هم قرار گیرند.

2- Wi-Fi: یکی دیگر از روش‌های ارتباط بی‌سیم Wi-Fi است. وای‌-فای که از امواج رادیویی استفاده می‌کند در حقیقت یک قطعه‌ی سخت‌افزاری ست که اطلاعات را به امواج رادیویی در مبنای ۰ و ۱ ( دیجیتالی) تبدیل می‌کند و در مقابل گیرنده با دریافت سیگنال‌های فوق، آن‌ها را به اطلاعات اولیه تبدیل می‌کند. استفاده از Wi-Fi در تلفن‌های همراه حدود۲ سالی ست که رایج شده و از آن بیشتر برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود. امواج وای-فای معمولا بین۵۰ تا ۱۰۰ متر برد دارند.

اصطلاحات رایج در موبایل

4- WiMAX: نوع استاندارد وایمکسی که در تلفن‌های همراه پشتیبانی می‌شود ۸۰۲.۱۶e  است. گوشی‌های کمی از این سیستم پشتیبانی می‌کنند؛ برای مثال سامسونگ SPH-P9000 و نوکیا ۸۱۰

اصطلاحات رایج در موبایل

بخوانید:

تفاوت‌های وایمکس با ADSL چیست؟

از سیر تا پیاز وایمکس

مصائب سرویس وایمکس ایرانسل

5- GPS: که مخفف عبارت Global Positioning System است، وسیله‌ای ست برای تعیین موقعیت شما بر روی کره‌ی زمین. این کار توسط 4ماهواره انجام می‌شود که 3تای آن برای طول و عرض جغرافیایی و چهارمی برای تعیین ارتفاع از سطح زمین. امروزه بسیاری از تلفن‌های همراه از این سیستم پشتیبانی می‌کنند. نسل جدید این سیستم به نام A-GPS شناخته می‌شود. زمانی که شما می‌خواهید با GPS، موقعیت خود را شناسایی کنید مدت زمانی طول می‌کشد تا امواج ماهواره توسط سیستم دریافت شوند که معمولا بین ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد؛ که این زمان به موقعیت شما و فضای اطرافتان بستگی دارد. اما وقتی که GPS از A-GPS پشتیبانی کند و همچنین آنتن‌های شبکه (BTS) به سیستم GPS Receiver مجهز باشند، دیگر نیازی به دریافت امواج ماهواره به صورت مستقیم نیست و به سرعت موقعیت شما شناسایی می‌شود.

اصطلاحات رایج در موبایل

از مزایای A-GPS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

الف- پیدا کردن سریع‌تر موقعیت

ب- احتیاج کمتر به پردازش اطلاعات توسط دستگاه دریافت کننده

ج- مصرف کم باتری

د- شناسایی موقعیت در فضای بسته و نامناسب

بخوانید:

دیگر بهانه ای برای گم شدن نیست

دسترسی عمومی به GPS

6- سایر ارتباطات ( با سیم): که شامل خروجی صدا اغلب به صورت درگاه ۳.۵میلی‌متر، درگاه USB معمولا به صورت micro USB و درگاه TV می‌باشد.

_ دوربین

بحث در مورد دوربین بسیار مفصل و کمی پیچیده خواهد بود. از آن‌جایی که بسیاری از افراد به هنگام خرید یک گوشی و نوع دوربین آن، فقط به مگاپیکسل آن توجه می‌کنند. لذا به صورت مختصر به جزئیات اصلی دوربین دیجیتالی می‌پردازیم تا کاربران علاوه بر رزولوشن دوربین به پارامترهای دیگر نیز توجه داشته باشند. در ادامه به پارامترهای مهم یک دوربین اشاره خواهیم کرد و از بیان جزئیات پرهیز می‌شود.

    * رزولوشن

که در دوربین‌های دیجیتالی همان مگاپیکسل می‌باشد. یک مگاپیکسل به معنی یک میلیون پیکسل است. برای این‌که بتوان از یک صحنه عکسی با کیفیت مناسب ذخیره کرد، باید میزان مگاپیکسل با اندازه‌ی تصویر مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال اگر از یک صحنه با عمق زیاد عکس می‌گیریم که جزئیات زیادی هم دارد احتیاج به رزولوشن بالاتری داریم تا در هنگام بزرگنمایی با مشکل افت کیفیت مواجه نشویم. اما توجه داشته باشید که کیفیت فقط وابسته به مگاپیکسل نیست و به پارامترهای مختلف بستگی دارد.

    * فوکوس خودکار

یا تمرکز خودکار که عمل فوکوس خودکار را روی سوژه‌ای که به دوربین نزدیک‌تر باشد انجام می‌دهد تا سوژه واضح‌تر ثبت شود. بعضی از گوشی‌ها مجهز به فوکوس‌های لمسی هستند به این صورت که شما خود نقطه‌ی فوکوس را تعیین می‌کنید.

    * فلاش

فلاش‌ها وظیفه‌ی روشنایی در جاهایی که میزان نور کم می‌باشد بر عهده دارند. فلاش‌ها دو نوع هستند، فلاش‌های LED و فلاش‌های زنون. فلاش‌های LED که مورد استفاده بیشتری دارند ارزان‌تر هستند و از آن‌ها در هنگام فیلم‌برداری نیز می‌توان استفاده کرد. فلاش‌های زنون که کمی حرفه‌ای‌تر هستند، کمتر در گوشی‌ها استفاده می‌شوند؛ اما میزان نوردهی بالاتری دارند.

اصطلاحات رایج در موبایل

    * سایر پارامترها

1-حالت ماکرو: از این حالت برای عکس‌برداری در فاصله‌ی کم استفاده می‌شود، فاصله‌ای کمتر از 20سانتی‌متر

2-  White Balance: از این قابلیت برای جبران کمی یا زیادی روشنایی رنگ استفاده می‌شود.

3-  حساسیت،ISO: عدد ISO میزان حساسیت سنسورها را نسبت به نور نشان می‌دهد

برگرفته از پریانا

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی