تبیان، دستیار زندگی
ماری کوری در هفتم نوامبر سال 1867 در ورشو پایتخت لهستان متولد شد. پدر و مادر کوری از روستائیان لهستان بودند. اما بعد از مدتی کار کشاورزی را رها کردند و به علم و تحصیل روی آوردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماری کوری کاشف اورانیوم

ماری کوری در هفتم نوامبر سال 1867 در ورشو پایتخت لهستان متولد شد. پدر و مادر کوری از روستائیان لهستان بودند. اما بعد از مدتی کار کشاورزی را رها کردند و به علم و تحصیل روی آوردند. ماری در سن ده سالگی مادرش را از دست داد، پدرش هم در آن زمان شغلش را از دست داد. ماری مجبور بود کار کند تا خرج برادر و خواهرش را بدهد. او در سال 1891 برای ادامه تحصیل با پس انداز خود راهی پاریس شد. زندگی دانشجویی در پاریس برای او آن قدر سخت بود که یک بار در کلاس از گرسنگی ضعف کرد. اما سختی ها و مشکلات او را از ادامه ی تحصیل بازنداشت.

ماری در فرانسه به دانشگاه علوم رفت و در آن جا با این که از نظر مالی وضع مناسبی نداشت، به مطالعه ریاضیات، شعر، موسیقی و نجوم پرداخت و در سن 23 سالگی رتبه ی اول را در رشته ی فیزیک به دست آورد.

ماری در سن 28 سالگی با پی یر کوری-شیمی دان فرانسوی- ازدواج کرد.

ماری اولین زنی بود که در دانشگاه به عنوان استاد تدریس می کرد.

ماری با همکاری پی یر و بکول از سنگ معدن اورانیوم دو عنصر رادیواکتیو پولونیوم و رادیوم را کشف کرد. ماری، پی یر و بکول با این کشف در سال 1903 برنده ی جایزه ی نوبل شدند. متاسفانه در سال 1906 میلادی همسر ماری در یک حادثه جان خود را از دست داد. ماری اولین زنی بود که در دانشگاه به عنوان استاد تدریس می کرد.

نوبل

ماری کوری در سال 1910 رادیوم خالص را تهیه کرد و برای دومین بار جایزه ی نوبل را به خود اختصاص داد. او اولین کسی بود که برنده ی دو جایزه ی نوبل شده بود. ماری در سال 1932 یک موسسه ی رادیوم در شهرش -ورشو- تاسیس کرد.

دو سال بعد سلول های بدن ماری به دلیل آزمایش های بسیار برای کشف اورانیوم فرسوده شده بود و سرانجام در سال 1934 به دست همان عنصر دیده از جهان فرو بست.

برگرفته از کتاب زندگی نامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان

تهیه و تنظیم:نعیمه درویشی

مطالب مرتبط

ارشمیدس چه یافته بود؟

به بهانه ی روز پزشک

شیخ بهایی کودکی از بعلبک

خواهران برونته

آهنگسازان تاریخ

اختراع ذره بین

ارسطو معلم یونانی

وینتون سرف،پدر اینترنت

الکساندر گراهام بل

پروفسور حسابی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.