تبیان، دستیار زندگی
خواب دیدن به چه اندازه اعتبار دارد؟ گفتارهایی از مرتضی آقا تهرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتبار خواب ديدن

خواب ديدن به چه اندازه اعتبار دارد؟

.h'(

گفتارهايي از مرتضي آقا تهراني

خواب ديدن به چه اندازه اعتبار دارد؟

برخي زندگي، آينده‌ و همه چيز را بر اساس خواب هايي که مي بيند محاسبه مي کنند. اين خواب به چه اندازه درست است؟

خواب‌ها سه گونه‌اند:

1ـ عين آنچه در خواب مي‌بيند در خارج هم اتفاق مي‌افتد.

اين خواب بهترين نوع خوابي است كه مي‌شناسيم. كه شبيه‌اش در قرآن، درباره خواب حضرت ابراهيم(عليه السلام)كه حضرت اسماعيل(عليه السلام) فرزندش را ذبح مي‌كرد آورده شده است.

معمولاً هرچه انسان ايمانش قوي تر و انسان جديي تر باشد خواب او اعتبارش بيشتر مي شود.

2ـ خوابي كه انسان مي‌بيند تعبير دارد.

يعني آنچه در خواب ديده شكل برزخي يک مسأله است و دنيايي و زميني آن چيز ديگري است. مثلاً اگر ديد كه مورچه شده است يعني متكبر است. شكل برزخي معناي خاص خود را دارد و بايد به كسي كه متخصص است مراجعه كرد. اين نوع خواب هم در قرآن هست. مانند داستان حضرت يوسف و خواب عزيز مصر.

3ـ خوابي كه اعتبار ندارد. اين نوع خواب بستگي به اين دارد كه آدم شب چه چيزي و چه مقدار خورده باشد. و به روابط و فعاليت‌هاي ذهني و فكري فرد در روز بستگي دارد. در قرآن از اين گونه خواب ها به اضغاث احلام(خواب‌هاي آشفته) تعبير شده است كه هيچ ارزشي ندارند.

حالا خود خواب ارزش دارد يا نه؟

اگر خواب اول باشد ارزش دارد. اگر خواب دوم باشد تا حدودي و اگر خواب سوم باشد اصلاً ارزش ندارد. خواب را با ميزان شرع و عقل مي‌سنجيم و نه چيز ديگر. اگر فرض كنيم در مورد كسي خوابي ديدم حق ندارم آبرويش را ببرم ممكن است خواسته‌اند چيزي را بدانيد ولي نبايد به كسيي چيزي بگوييد. ممكن است فرد گاهي از آينده، از خودش خبردار شود. اين ها چيزي نيست كه برملا شود.

هر چيزي كه در ظاهر افراد مي‌بينيم همان معيار ماست و ما بايد به ظواهر عمل كنيم.

خواب بعضي اوقات براي خودمان مفيد است. مثلاً من اگر پيش استادي رفت و آمد مي‌كنم خواب‌هايي را كه ديده‌ام از من مي ‌پرسد. به خاطر اينكه اين خواب‌ها نشان مي ‌دهد من چه كار مي كنم؟ در خودسازي يكي از چيزهايي كه كمك استاد است همين خواب است. به وسيله خواب‌هاي شما مي ‌گويد شما چه كاره‌ هستيد. معمولاً مي ‌تواند تا حدودي بفهمد و خود انسان هم مي ‌فهمد.

معروف است پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله) صبح كه با اصحاب برخورد مي‌كردند مي‌فرمود: آيا نزد شما مبشّراتي هست؟ گفتند مبشّرات چيست؟ فرمود: خواب خوبي است كه از آينده خبر دهد. اين نشان مي‌دهد كه خواب مي‌تواند كمك باشد.

مثلاً: كسي كه در بيداري بعضي گناه ها را انجام مي دهد و يا فکر يک سري گناه ها را مي کند، در خواب راحت‌تر گناه انجام مي ‌دهد تا بيداري.

شما هرچه به من پول دهيد محال است كه به ناموس مردم نظر کنم. آيا اين از روي تقواي من است و يا از ترس اجتماع؟ براي همين است كه بعضي افراد را مي ‌بينيد كه انسان‌هاي محترم، با ادب و خوبي هستند اما موقعي كه امتحانِ سخت‌تري فرا مي‌رسد رد مي‌شوند. اين ها انسان‌هاي ارزاني هستند.

در خواب اين حالت را انسان مي‌فهمد. در خواب احساس آزادي مي‌كند خيلي چيزها شكسته مي‌شود. مناصب و مسؤوليت‌ها و القاب‌ها نيست. در اين حالت ممكن است  كه به ناموس مردم نظر کند، در اين حال است كه مي ‌فهميم خيلي ايمان نداريم و خواب كمك‌كار است.

مرحوم آيت‌ا... شيخ عبدالكريم حائري استاد حضرت امام مي ‌فرمود: من در خواب هم با نامحرم تماس نمي‌گيرم. يكي از بركات خواب اين است كه ميي فهمد چند مرده حلاج است چون خيلي از كارها را مي ‌شود انجام داد كه در بيرون نمي شود و وقتي در بيرون انجام نمي ‌دهيم خيال مي‌كنيم آدم خوبي  هستيم. ولي انگار اين خبرها نيست.

آداب خواب

كسي كه مي‌خواهد الهي سير كند چگونه بايد بخوابد؟

نوشته‌اي از مرحوم آسيد احمد كربلايي تهراني (از شاگردان مرحوم ملاحسينقلي همداني از فقهاي بسيار متبحّر و از انسان‌هاي بسيار خودساخته و استاد مرحوم آسيدعلي آقاي قاضي) است كه مي‌فرمايد: پيش از خواب تلاش كن چند چيز را رعايت كني:

1ـ با طهارت باش: هميشه با طهارت باشيد. در روايت است كسي كه با وضو است در واقع مسلح در برابر شيطان است. گذشته از اينكه وضو نور است آدم اگر زره پوشيده باشد اگر تير بزنند فرو نمي‌رود. قدرت دفاعي فرد بالا مي‌رود. آنهايي هم كه چشم برزخي دارند آدم‌هاي با وضو را نوراني مي‌بينند و آدم‌هايي كه وضو ندارند را تاريك مي‌بينند.

در روايات هست قبل از خواب فرد خود را به دستشويي عرضه كند كه براي سلامتي بدن لازم است.

2ـ رو به قبله بخواب: فرد موقع خوابيدن مستحب است رو به قبله بخوابد مانند مرده در قبر يعني سينه‌ و صورتش به سمت قبله باشد.

3ـ با ذکر و نام خدا بخوابد.

4ـ روح خود را تسليم خداوند كند.

در قرآن هست كه وقتي انسان مي‌خوابد روحش گرفته مي‌شود روح انساني‌اش بالا مي‌رود و روح حيواني باقي مي‌ماند. اگر بخواهند برش مي‌گردانند وگرنه بر نمي‌گردد.

به مقتضاي آيه شريفه در مقام تسليم روح خود به حضرت دوست جل و عَلي برآمده و بگويد:

اين جان عاريت كه به حافظ سپرده دوست

روزي رخش ببينم و تسليم وي كنم

5ـ تلاوت 3 بار سوره توحيد

6ـ تسبيحات حضرت زهرا(سلام الله عليها)

7ـ اداي شكر هنگام برخواستن از خواب

مستحب است بعد از بيدار شدن سر به سجده بگذارد و بگويد:

«الحمدلله الذي ردّ عليَّ روحي لِاَحْمَدهُ و اَعْبُدَه ؛ خدايا شكر كه روحم را برگرداندي تا حمدت بگويم و بندگيت كنم».

8ـ قرائت آيت‌الكرسي بعد از بيدار شدن

9ـ نگاه به آسمان كردن و تلاوت اين آيات: (آيه 190ـ‌ 194 سوره آل عمران)

اِنّ في خلق السموات و‌الارض وَاختلاف الليل والنهار لِآياتِ لاولي الالباب

الذين يذكرون الله قياماً و قعوداً و يتفكرون في خلق السموات والارض ربنا ما خلقت هذا باطلاً سُبْحانكَ فَقِنا عذاب‌النار

ربّنا انّك من تُدخِلِ النارُ فَقَد اَخْزيْتَه و ماللظالمين مِن انصار

ربّنا اِنّنا سَمِعْنا منادياً ينادي لِلايمان اَن آمنوا بربّكم فآمنّا

ربّنا فاغفرلنا ذُنوبنا و كفّر عنا سَيئاتنا و تَوفّنا مع‌الابرار

ربّنا وآتنا ما وعَدتنا علي رُسُلك و لا تُخذنا يوم القيامه انك لا تخلفُ الميعاد

وقتي از خواب بيدار مي‌شود اين آيات مستحب است خوانده شود يعني هدف از زندگي، راه و مسير خود را معين كند.

اين آيات را آيات معهوده مي‌گويند.

10ـ خواندن نماز شب

نماز شب روزي معنوي انسان را بسيار زياد مي‌كند.


تنظيم گروه حوزه علميه

منبع : پايگاه اطلاع رساني مرتضي آقا تهراني