تبیان، دستیار زندگی
پیامبر (ص‌) زندگی اجتماعی و فردی خود را در شكل معمول و حتی خوب آن شكل می‌داد. لباس‌سفید می‌پوشید، عطر می‌زد، موهای سر را شانه می‌كرد و مرتب دندان‌هایش را مسواك می‌كرد. در میان این مسائل‌، عطر زدن برای آن حضرت یك اصل بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیره زندگانی رسول اکرم(ص)
پیامبر اکرم

پیامبر (ص‌) زندگی اجتماعی و فردی خود را در شكل معمول و حتی خوب آن شكل می‌داد. لباس‌سفید می‌پوشید، عطر می‌زد، موهای سر را شانه می‌كرد و مرتب دندان‌هایش را مسواك می‌كرد. در میان این مسائل‌، عطر زدن برای آن حضرت یك اصل بود. در روایت هست كه در خانه پیامبر(ص)، محلی‌بود كه پیامبر(ص) همیشه از آن جا خود را عطر می‌زده است‌.

رسول اكرم(ص) در بیان اهمیت نظافت بهداشت تن و رابطه آن با بعد معنوی انسان فرمود: «نظافت از ایمان است، یعنی مؤمن پاك و نظیف است كسی كه نظافت را رعایت نكند ایمان كاملی ندارد.»

می فرمود: «هر چه قدر می توانید پاكیزه باشید، زیرا یزدان پاك اسلام را بر پاكیزگی بنیان نهاد و جز انسان های پاكیزه كسی  به بهشت نمی رود.»

پیامبر اسلام(ص) خود پیام آور پاكی و نظافت بود. در هنگام ملاقات با او اولین ویژگی ای كه چشم و دل هر بیننده را نوازش می داد، آراستگی، پاكی و زیبایی ظاهر آن حضرت(ص) بود.

نظافت ظاهر انسان با پاكی روح او پیوندی عمیق دارد همان گونه كه جمال ظاهر انسان حكایت از جمال باطن او می كند.

رسول اكرم(ص) شخصا به پاكیزگی علاقه فراوان داشت و در نظافت بدن و لباس بی نظیر بود. علاوه بر آداب وضو، اغلب روزها بدن خود را شستشو می داد و این هر دو را عبادت می دانست. نظافت تن و پاكی اندامش با قدس و طهارت روحش هماهنگ بود و به یاران و پیروان خود تأكید می كرد كه سر و صورت، جامه و خانه هایشان راتمیــز نگه دارند و وادارشان می ساخت خود را به ویژه در روزهای جمعه شستشو داده و معطر سازند كه بوی بد از آن ها استشمام نشود و آن گاه در نماز جمعه حضور یابند.

می فرمود: «آفریدگار از كسی كه همنشینش از بوی بد او بینی اش را می گیرد تنفر دارد.»

بسیار غسل می نمود. افزون بر غسل های مستحب، تمام ده شب آخر رمضان را غسل می كرد.

کتاب سیره و زندگانی رسول اکرم(ص). 

برای خرید کتاب سیره و زندگانی رسول اکرم(ص) کلیک کنید.

تنظیم: آقایی


برای خرید کتب اسلامی کلیک کنید.

برای خرید کتب حکمت و عرفان کلیک کنید.

برای خرید از فروشگاه اینترنتی کلیک کنید.