تبیان، دستیار زندگی
راهنمای سفر به زریوار، بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان (قسمت اول)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش در آب های شیرین

راهنمای سفر به زریوار، بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان (قسمت اول)

زریوار


شنا در گرما، آن هم در آب خنک بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان را فقط باید در وسط تابستان تجربه کرد؛ زمانی که بسیاری برای آب تنی سراغ شهرهای شمالی می روند، زریوار که در دل کردستان جای دارد، پر از جمعیت می شود؛ ایرانگردانی که این بار به جای شهرهای شمالی راهی غرب ایران شده اند.

آب زریوارنه از رودخانه ها از چشمه های درون آن و باران تامین می شود. جزیره های کوچک سرگردان زریوار هم از شگفتی های این دریاچه است. جزیره هایی که از ریشه های در هم تنیده نی و گیاهان حاشیه دریاچه ساخته شده و روی آب شناورند.


جزیره های سرگردان

زریوار یکی از زیباترین دریاچه های جهان است. این دریاچه آرام را بزرگ ترین چشمه آب شیرین جهان می دانند. سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی و عروس ماهی از گونه های بومی دریاچه هستند. گیاهان خاردار و نی های حاشیه دریاچه، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، پیچک ها و جگن زیبایی دریاچه را بیشتر کرده اند. اگر با علاقه مندی ویژه به عنوان مثال پرنده نگری (bird watching) به زریوار رفته اید، دوربین دو چشمی را فراموش نکنید. چون در زریوار زیستگاه انواع پرندگان بومی و مهاجر مثل اردک سرحنایی و سرسبز، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ و کشیم کوچک، کاکائی ها، حواصیل خاکستری، خوتکا و پرندگان شکار همچون سنقرتالایی و دلیچه وجود دارد.

مریوان

یکی از شگفتی های این دریاچه زیبا، جزیره های متحرک آن است. این جزیره ها از ریشه در هم تنیده نی و گیاهان حاشیه دریاچه هستند که همراه با حرکت باد و جریان آب از سایر گیاهان کنار دریاچه جدا شده و در نقاط مختلف دریاچه حرکت می کنند مساحت برخی از آنها به 20 متر مربع هم می رسد.

چطور برسیم؟

برای رسیدن به زریوار، اول از همه باید به مریوان رفت؛ شهری که دریاچه در دل آن قرار دارد. تا همین چند سال پیش دریاچه در فاصله 3کیلومتری بیرون شهر قرار داشت. اما با گسترش مریوان، دریاچه هم جزئی از متعلقات شهر شد. اگر از تهران قصد آغاز سفر دارید، سه راه پیش روی شماست:

مریوان

هواپیما: اگر مسیر هوایی را انتخاب کرده اید، مقصد شهر سنندج است و قیمت بلیط رفت و برگشت آن هم 70 هزار تومان است. یک ساعت بعد هم در سنندج به زمین خواهید نشست.

اتوبوس: انتخاب بعدی، سفر جاده ای است. در صورتی که بخواهید با اتوبوس بروید، می توانید از ترمینال غرب راهی شوید و پس از خرید یک بلیط به قیمت 11هزار تومان در مریوان پیاده شوید.

وسیله شخصی: بهترین گزینه برای رسیدن به دریاچه، سفر با خودروی شخصی و عبور از شهرهای ساوه، همدان، قروه، سنندج و پیمودن 637 کیلومتر راه است. پس از عبور از پیچ و خم های مسیر، از سمت شرق وارد مرکز استان کردستان می شوید. می توانید نیم روزی را صرف دیدن سنندج کنید یا یکراست و بدون معطلی آماده یک سفر 125 کیلومتری تا مریوان و زریوار شوید.

مریوان

مسیر طلایی

از سنندج تا مریوان بسته به فصلی که برای سفر انتخاب کرده اید رنگ های متنوعی را در جاده خواهید دید. اواسط فصل تابستان که زمان برداشت محصولاتی مثل گندم است، دامنه کوه ها زردرنگ می شوند و درختان بلوط در لا به لای مزارع به چشم می خورند. 65 کیلومتر راه را که بپیمایید بعد از گذر از پیچی به نگل می رسید.

روستای نگل به دلیل داشتن قرآن قدیمی ای معروف شده که امروز به شدت توسط خود اهالی هم از آن حفاظت می شود. این قرآن در قطع رحلی بزرگ چند بار دزدیده شد اما دوباره به دست اهالی بازگشت و امروزه در محفظه ای شیشه ای همچون یک امامزاده از آن نگهداری می شود. مردم محلی می گویند در سال های دور، چوپانی هنگام چرای گوسفندان صندوقچه ای در خاک می یابد که قرآن تاریخی نگل در جلدی از چرم به رنگ قهوه ای تیره در آن قرار دارد. این جلد به پوست آهو شهرت دارد.

مریوان

از مردم منطقه  که بپرسید خواهند گفت این قرآن یکی از چهار قرآن خطی ای است که در زمان خلیفه سوم به رشته تحریر در آمده، به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده و قسم دروغ به آن گناهی بزرگ و نابخشودنی است. علاوه بر آن، مسجدی که قرآن در آن نگهداری می شود و همچنین معماری روستا هم برای شما دیدنی خواهد بود.

در ادامه مسیر 15 کیلومتر مانده به مریوان به یک دو راهی می رسید که دو دلتان می کند. اینجا دو راهی اورامان تخت است. می توانید پیش از دیدار  زریوار شبی را در اورامان تخت اقامت کنید و بر سر مزار پیر شالیار  بروید. جاده مریوان تا اورامان آسفالت شده است.

مریوان

 اورامان تخت (ماسوله غرب): این روستای پلکانی در 63 کیلومتری جنوب مریوان قرار دارد و یکی از روستاهای تاریخی ایران است. ارتفاعات این منطقه در بهار و تابستان بسیار زیبا بوده و در زمستان بسیار سرد است. مراسم پیر شالیار در اردیبهشت و بهمن ماه برگزار می شود و اگر غیر ازفصل تابستان زمانی را برای سفر به استان کردستان انتخاب کرده اید، بهتر است برنامه سفر را طوری تنظیم کنید که در این ماه ها در روستا باشید و مراسم آیین پیر شالیار را از نزدیک ببینید در هر زمان که در اورامان تخت باشید می توانید به زیارت پیر شالیار بروید که در 500 متری روستاست.

مریوان

اقامت در اورامان

برای اقامت در اورامان می توانید در هتل سنگی اورامان که دو سال از افتتاح آن می گذرد، بمانید که اتاق های دو تخته را شبی 35 هزار تومان در اختیار شما می گذارد. اما اگر به دنبال اقامت ارزان تری هستید پیشنهاد می کنیم که با پرداخت حدود 10 هزار تومان برای هر نفر در خانه های روستایی که اقامت کنید.

مریوان

غذاهای محلی

علاقه مندان به غذاهای محلی می توانند طعم آش دوغ (دوغه وا)، ساوار، گردول، ترخینه، آش گزنه، یتیمچه با گوشت گوسفند، شدروا، پرشین، کلاته و انواع کباب های محلی این منطقه را بچشند. پس از اقامتی یکشبه در روستای افسانه ای اورامان تخت به سمت دو راهی مریوان باز گردید و از سمت چپ جاده و بعد از طی حدود یک ساعت از دو راهی به مریوان برسید.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سرزمین من