تبیان، دستیار زندگی
مسابقه‌های جودو قهرمانی بزرگسالان جهان در ژاپن با حذف نمایندگان ایران به پایان رسید در حالی كه هیچ از پنج نماینده ایران حتی به دور پنجم این رقابت‌ها هم نرسیدند .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حتی به دور پنجم این رقابت‌ها هم نرسیدند.

سقوط آزاد جودو ایران

سقوط آزاد جودو ایران

بیست و هفتمین دوره‌ی مسابقه‌های جودو قهرمانی جهان در توكیو با حضور 792 جودوكار از 101 كشور برگزار شد كه ملی پوشان جودو ایران عملكردی بسیار ضعیف از خود نشان دادند و از دور رقابت‌ها حذف شدند.

با عملكرد ایران در این رقابت‌ها، جودو كاران كشورمان برای نخستین بار در تاریخ حتی نتوانستند به دور پنجم برسند و ضعیف ترین نتیجه تاریخ جودوی ایران را كسب كردند. در این دوره رقابت‌ها ایران پنج نماینده داشت كه رودكی در وزن آزاد بهترین عملكرد را داشت و به دور چهارم رسید. بدترین نتیجه هم به محمد جمالی بر می گردد كه در 28 ثانیه اولین رقابت ضربه فنی شد.

در مسابقه های جهانی ملی پوشان ایران یازده مبارزه انجام دادند و سه بار با قرعه استراحت رو به رو شدند. در مجموع یازده مبارزه نمایندگان ایران 30 دقیقه و 13 ثانیه روی تاتامی دوام آورده‌اند. هر مبارزه در جودو 5 دقیقه است كه به صورت میانگین ملی پوشان ایران در هر مبارزه تها 2 دقیقه و 44 ثانیه روی تاتامی بوده‌اند!

در وزن آزاد محمدرضا رودكی در دور اول در دو دقیقه و 2 ثانیه اریك اندرسون را ضربه كرد. در دور دوم تاكایاوا از جزایر فیجی را در 2 دقیقه و 28 ثانیه ضربه كرد. در دور سوم نماینده تونس به دلیل مصدومیت كناره گیری كرد تا رودكی به دور چهارم برسد. وی در دور چهارم برابر "تاكاهاشی" از ژاپن 2 دقیقه و 30 ثانیه ضربه شد تا از دور رقابت‌ها كنار رود.

در وزن آزاد سیامك عدل كسروی در دور اول استراحت كرد. در دور دوم در 2 دقیقه و 3 ثانیه تاكایاوا را از جزایر فیجی ضربه كرد و به دور سوم رفت. در دور سوم برابر اسكار برایسون از كوبا در پایان وقت قانونی با یك امتیاز وازاری شكست خورد و حذف شد.

سقوط آزاد جودو ایران

در وزن منفی 81 كیلوگرم محمد جمالی در همان دور اول در 28 ثانیه برابر لوسنتی از آرژانتین ضربه فنی شد. در وزن مثبت 100 كیلوگرم محمدرضا رودكی یك دور استراحت داشت. در دور دوم در 3 دقیقه و 10 ثانیه مقابل استراخوف روس ضربه فنی شد. در وزن منفی 66 كیلوگرم محسن غفار پس از استراحت در دور اول، در دور دوم تنجف از تركمنستان را شكست داد. در دور سوم در پایان 5 دقیقه وقت قانونی با یك امتیاز وازاری مغلوب كیم جواین از كره جنوبی شد تا تنها جودو كار ایرانی لقب گیرد كه در زمان قانونی باخت و ضربه فنی نشد.

در وزن منفی 73 كیلوگرم علی معلومات شاریپوف از ازبكستان را در 4 دقیقه و 20 ثانیه شكست داد و در دور دوم در 90 ثانیه برابر "آكیموتر" از ژاپن ضربه فنی شد.

به اعتقاد بسیاری از كارشناسان پیش از اعزام تیم ملی به مسابقه های جهان ژاپن باید در انتخاب نفرات تیم ملی دقت می شد و كسانی می رفتند كه حداقل شناخته شده بودند. محمدرضا رودكی باپایی مصدوم به ژاپن رفت و شاید با مبارزه او در این رقابت‌ها مصدومیتش جدی می‌شد و برای بازی های آسیایی گوانگجو آن جودو كار خوب را از دست می دادیم. او مدت ها به خاطر اختلافش با سید محمود میران سرمربی سابق تیم ملی در اردوها شركت نداشت و خواستار اعزام به خارج بود تا به مانند احسان حدادی در اروپا تمرین كند.

رودكی كه پنجمی المپیك پكن را در كارنامه دارد شاید پیش از اعزام به مسابقه های جهانی خود را در جمع هشت نفر پایانی می دید عملكردی ضعیف داشت و در همان جمع 16 نفر پایانی حذف شد.

سقوط آزاد جودو ایران

محسن غفار كه در زمان اوجش حتی در آسیا مقامی نداشت وقتی در انتخابی ما پیروز شد كار بزرگی انجام داد. این كه او در مسابقه های جهانی سه دور بالا رفت نهایت كارش را نشان داد. غفار در چهار روز نخست و زمانی كه سه نماینده اول ایران یكی پس از دیگری با ضربه فنی از دور رقابت‌ها حذف می شدند تنها نماینده ایران بود كه در پایان وقت قانونی با یك امتیاز وازاری مغلوب شد. با این كار او سرانجام جودو كاران ایران صدای زنگ پایان مبارزه را هم شنیدند كه نكته ای مثبت است.

علی معلومات هم كه پنجمی المپیك را در كارنامه دارد عملكردی ضعیف داشت و پس از یك پیروزی در دور اول، در دور دوم در 90 ثانیه مقابل آكیموتو از ژاپن ضربه فنی شد تا حتی به دور سوم هم نرسد.

حذف عدل كسروی در حالی بود كه پیش از شروع رقابت ها كادر فنی تیم ملی بزرگسالان او را بدون انجام مسابقه انتخابی به تیم ملی افزود. عدل كسروی مقیم ژاپن است و در این كشور مشغول تحصیل است. حداقل كاش كادرفنی به جای "عدل كسروی" ژاپن نشین! یكی از ملی پوشان داخلی را به این رقابت ها اعزام می كرد و به ملی پوشان با سابقه اعتماد می كرد.

به گزارش ایسنا؛ این نتایج نشان داد كه انتخاب ملی‌پوشان ار سوی كادرفنی به درستی انجام نشده است و ایران نیز فاجعه‌آمیزتر از همیشه با یك حركت سریع قهقرایی در مسیر سقوط كامل قرار دارد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری