تبیان، دستیار زندگی
علی موسوی گرمارودی گفت: شهریار حافظ زمان خودش است و شعرهای جوششی مختص خود دارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسوی گرمارودی:

شهریار حافظ زمان خودش است
محمد حسین شهریار

علی موسوی گرمارودی گفت: شهریار حافظ زمان خودش است و شعرهای جوششی مختص خود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، علی موسوی گرمارودی در آیین بزرگداشت استاد شهریار در مهرماه سال 88 در بستان‌آباد گفت: شعرهایی که شهریار تضمین کرده و از اشعار حافظ استفاده کرده شعرهای برجسته‌ای نیستند اما شعرهایی که از قریحه خود شهریار بوده بسیار قوی‌تر هستند.

موسوی گرمارودی خاطرنشان کرد: اشعار شهریار بیشتر جوششی است که در اختیار خود شاعر نیست و خدادادی است در صورتی که شعرهای حافظ این ویژگی را کم‌تر از شهریار دارد.

وی تاکید کرد: اشعار کوششی یعنی شعرهایی که شاعر به سراغ سوژه و شعر رفته که کم‌تر در این نوع شعر دیده می‌شود.

گرمارودی با اشاره به اهمیت جایگاه جداگانه شاعران پرآوازه ایران اظهار داشت: شهریار، حافظ، سعدی و دیگران هر کدام جایگاه ویژه خود را داشته و ستاره‌های آسمان ادبی کشورمان هستند.

وی تاکید کرد: شعرهای شهریار به دلیل سطح بالا بودن آنها، عاطفی و معنوی بودن در گستره جغرافیایی خاصی گنجیده است.

جمشید علیزاده استاد ادبیات و شهریارشناس کشورمان نیز در این آیین گفت: جایگاه شعرهای شهریار در زبان فارسی و ترکی به قله‌های رفیع رسیده و در یک درجه قرار دارند که شاعران دو زبانه دیگر ایران این ویژگی مهم را ندارند.

وی اظهار داشت: نادیده گرفتن خلاقیت شهریار در سرودن هر کدام از شعرهای فارسی و ترکی، ظلم فاحشی به قدرت دو زبانه بودن استاد است.

وی خاطرنشان کرد: شهریار بزرگ‌ترین شاعر دو زبانه تاریخ ادبی ایران بوده و نقطه عطف در زبان فارسی است.

علیزاده تاکید کرد: شعرهای شهریار در هر دو زبان فارسی و ترکی به قله‌های رفیع رسیده که جایگاه استثنایی شهریار را تبیین می‌کند.

وی گفت: اشعار شهریار مختص خود وی بوده، هندسه الفاظ شعرهایش مسطحه است و شبیه شعرهای هیچ شاعری از جمله حافظ نیست.

وی بیان داشت: زبان شعر شهریار به تقلید از حافظ نبوده زیرا هندسه الفاظ حافظ به صورت فضایی و دارای چند معنی یا معانی پیچیده است.

وی افزود: زبان شعر استاد شهریار به زبان شعر سعدی نزدیک است یعنی شعرهایش شفاف و تنها یک معنی مشخص دارد.

علیزاده با اشاره به اینکه استاد «بهجت تبریزی» در حقیقت واقعه‌نگار بوده است، اظهار داشت: استاد شهریار سروده‌هایش را در زندگی تجربه کرده و به این دلیل شعرهایش برای خود و خواننده ملموس است.

وی همچنین با اشاره به ریشه‌های معنوی شعرهای استاد گفت: شهریار روحانی بوده و 18 سال با علامه طباطبایی نیز هم‌حجره بوده است.

تهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان