تبیان، دستیار زندگی
گروهی از اخترفیزیکدانان استرالیایی و انگلیسی شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهند قوانین فیزیک از نقطه ای به نقطه ای دیگر از جهان هستی تغییر می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوانین فیزیک در کل جهان ثابت نیست

جهان هستی

گروهی از اخترفیزیکدانان استرالیایی و انگلیسی شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهند قوانین فیزیک از نقطه ای به نقطه ای دیگر از جهان هستی تغییر می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تیمی از محققان دانشگاه نیو سوث ولز، سوئین برن و کمبریج گزارشی از این کشف را برای انتشار در نشریه Physical Review Letters آماده کرده اند. این گزارش توضیح می دهد چگونه یکی از کمیتهای ثابت فرض شده طبیعت، دیگر به هیچ وجه ثابت نیست و در عوض این عدد جادویی که به آلفا شهرت دارد در نقاط مختلف جهان متغیر است.

جان وب پروفسور دانشگاه نیو ساوث ولز می گوید: پس از اندازه گیری آلفا در حدود 300 کهکشان دور افتاده این واقعیت آشکار شد: مقدار این عدد جادویی که میزان قدرت الکترومغناطیس را تعیین می کند در همه جای جهان مانند زمین یکسان نیست و به نظر می رسد این مقدار در امتداد محوری برتر در سرتاسر جهان تغییر می کند.

به گفته وی در صورتی که آشکار شود قوانین فیزیک صرفا قوانین محلی هستند، در این صورت می توان گفت در حالیکه بخش قابل مشاهده جهان هستی از شکل گیری حیات و تمدن انسانی بر روی زمین پشتیبانی می کرده است، در دیگر مناطق دور افتاده جهان قوانین متفاوتی مانع از شکل گیری حیات به شکلی که ما می شناسیم شده است.

در صورتی که این نتایج به اثبات برسند برای شرح دادن این قوانین متفاوت به نظریه های فیزیکی جدیدی نیاز خواهد بود. نتیجه گیری محققان بر اساس محاسبات جدیدی است که توسط تلسکوپ VLT در شیلی در کنار محاسبات پیشین آنها در رصدخانه کک در هاوایی به دست آمده است. این دو تلسکوپ در دو نیمکره متفاوت قرار دارند و از این رو جهتهای متفاوتی از جهان هستی را زیر نظر گرفتند و نتیجه بررسیهای آنها نشان داد مقدار عدد آلفا در جهانهای دور افتاده شمالی بسیار کوچکتر از مقدار این عدد در کهکشانهای جنوبی است.

میزان اختلاف این عدد در جهتهای مختلف ناچیز و در حدود یک در 100 هزار نسبت به تمامی جهان قابل مشاهده است و وقوع اختلافی بزرگتر ماورای افق قابل مشاهده انسان غیر ممکن به نظر می رسد.

این کشف می تواند دانشمندان را مجبور کند درباره درک خود از قوانین طبیعت دوباره بیاندیشند. به گفته مایکل مورفی از دانشگاه سوئینبرن ساختار ظریف ثابت و دیگر ثابتهای بنیادین در اصل نقطه مرکزی نظریه های فیزیکی کنونی هستند و در صورتی که این ثابتها به متغیر تبدیل شوند نیاز به نظریه های بهتر و ژرفتر پدیدار خواهد شد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، مورفی معتقد است در حالی که یک "ثابت متغیر" می تواند درک ما را از جهان اطراف کاملا متحول کند، ادعاهای جدید نیازمند شواهد قدرتمندی خواهند بود. آنچه کشف شده بدون تردید کاملا غیر عادی است. یکی از بزرگترین سئوالهای علوم مدرن این است که آیا قوانین فیزیک در طول تاریخ و به صورت همزمان در همه جای جهان هستی حاکم بوده اند؟ سئوالی که فیزیکدانان در یافتن پاسخش بسیار مصمم به نظر می رسند.

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر