تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا آهنج با عنایت به كارهای قبلی اش كارگردان موفقی در ساخت فیلم ها و مجموعه های پلیسی است و قابلیت های خوبی در كارگردانی آثار حادثه ای، جنایی و هیجانی دارد. وی با اشاره به اینكه آشنایی با تكنولوژی در عرصه سینما و بهره گیری از آنها از امتیازهای اوست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملكوت،  یك بدشانسی بزرگ برای آهنج
ملکوت

منتقد و مدرس سینما سریال 'ملكوت' را یك بدشانسی بزرگ برای 'محمدرضا آهنج' كارگردان آن عنوان كرد و گفت: شخصیت های اصلی و مضمون محوری این مجموعه برای مخاطب آشنا بود.

'جبار آذین' روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: 'محمدرضا آهنج' با عنایت به كارهای قبلی اش كارگردان موفقی در ساخت فیلم ها و مجموعه های پلیسی است و قابلیت های خوبی در كارگردانی آثار حادثه ای، جنایی و هیجانی دارد.

وی با اشاره به اینكه آشنایی با تكنولوژی در عرصه سینما و بهره گیری از آنها از امتیازهای اوست، اظهار داشت: او این بار در حیطه جدیدی از فیلمسازی وارد شده و مضامین و قالب جدید را در فیلم و مجموعه دست مایه خود قرار داده است.

این منتقد سینما با بیان اینكه 'ملكوت' از نظر محتوا و مضمون جزء كارهای معناگرا محسوب می شود، یادآور شد: از بد حادثه این مجموعه را بارها در آثار تلویزیونی و سینمایی با پرداخت های شبیه به هم ساخته و پخش شده است. از این نظر ساخت 'ملكوت' یك بدشانسی بزرگ برای آهنج است چراكه شخصیت های اصلی و مضمون محوری اش به دلیل استفاده مكرر نزد مخاطب آشنا بوده و بیننده این نوع كاراكترها، افكار، اعمال و زندگی و توبه و مرگ شان را از بر شده است.

آذین خاطر نشان كرد: 'ملكوت' یك مجموعه شبه ماورایی، كلیشیه ای و متوسط است. شخصیت اصلی 'ملكوت' یك كارخانه دار بود كه در واقعیت و خیال و اوهام زندگی می كرد. شباهت های مضمونی با فیلم ها و مجموعه هایی مانند 'اغما'، 'روز حسرت'، 'پیامك از دیار باقی' و ... برای این كار مشتری جلب نكرد و نقش های تكراری منفی برای رضا رویگری و ماجراهای نخ نما شده علاقه مندان چندانی را پای این مجموعه ننشاند.

وی در ادامه گفت: صحنه تصادف اتومبیل فتاح با بدل كاری خوبی همراه است ولی با صحنه های قبل، هنگام و پس از تصادف هماهنگ نیست و خوب تدوین نشده است به همین خاطر نازل چسب است.

'ملكوت' یك مجموعه شبه ماورایی، كلیشیه ای و متوسط است. شخصیت اصلی 'ملكوت' یك كارخانه دار بود كه در واقعیت و خیال و اوهام زندگی می كرد. شباهت های مضمونی با فیلم ها و مجموعه هایی مانند 'اغما'، 'روز حسرت'، 'پیامك از دیار باقی' و ... برای این كار مشتری جلب نكرد و نقش های تكراری منفی برای رضا رویگری و ماجراهای نخ نما شده علاقه مندان چندانی را پای این مجموعه ننشاند

این منتقد و مدرس سینما افزود: در 'ملكوت' از همان آغاز مشخص شد كه فتاح باید متحول و بهشتی شود و برای این منظور حكایت ها و ماجراهایی صف كشید البته متحول شدن فتاح متحول شود تعجبی نداشت چراكه پایان خوش همه سریال های ماورایی، غیرماورایی و اخلاقی سطحی همین است.

آذین ابراز امیدواری كرد كه 'ملكوت' لااقل به خاطر محتوای عمیق و انسانی اش و سابقه خوب كارگردانی آهنج سایه بر روی كارهای قبلی او نكشد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی از تكرار غیرخلاقانه و ضعیف آثاری كه الگوی آنها 'شب نشینی در جهنم' و امسال آن است، دست بكشد و به كمك مجموعه سازان خلاق و هنرمند در فكر ابداع و استفاده از قالب ها و ظروف نو و مناسب و جذاب برای مضامین و مظروف متعالی باشد. در هر حال 'ملكوت' به عنوان یك تجربه كارنامه آهنج را قطور تر و آرشیو سیما را پرتر می كند.

'ملكوت' به كارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه كنندگی محسن شایانفر هر شب در ماه مبارك رمضان از شبكه دو سیما به روی آنتن رفت.

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی