تبیان، دستیار زندگی
سریال تازه ورزی مانند ساخته‌های پیشین این كارگردان باز هم حال و هوای تاریخی دارد. ورزی در این سریال به سراغ گوشه‌ای از تاریخ كمتر گفته شده كشورمان رفته و تلاش كرده است زندگی عباس میرزا را به تصویر بكشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی عباس‌میرزا در تبریز مه‌آلود

تبریز مه آلود

محمدرضا ورزی، كارگردان جوان و نام‌آشنای سینما و تلویزیون این روزها پشت دوربین سریال «تبریز مه‌آلود» ایستاده است تا زندگی عباس‌میرزا ولیعهد فتحعلی شاه قاجار را روایت كند.

به گزارش جام جم ، سریال تازه ورزی مانند ساخته‌های پیشین این كارگردان باز هم حال و هوای تاریخی دارد. ورزی در این سریال به سراغ گوشه‌ای از تاریخ كمتر گفته شده كشورمان رفته و تلاش كرده است زندگی عباس میرزا را به تصویر بكشد.

او یكی از دلیرترین و باكفایت‌ترین فرزندان فتحعلی شاه بود كه علاوه بر شجاعت و مهارت در امور نظامی و لشكركشی‌هایش برای دفاع از ایران در مقابل روس‌ها، به امور اداری و مملكت‌داری بیش از دیگر اعضای خاندان قاجار توجه داشت اما اجل به او اجازه حكومت كردن نداد.

داستان سریال از جایی آغاز می‌شود كه فتحعلی‌شاه، حاج ابراهیم‌خان كلانتر (صدراعظم) را كه فكر می‌كند ممكن است به او خیانت كند از صدارت خلع و به طرز فجیعی به قتل می‌رساند و میرزا شفیع را به جای او منصوب می‌كند سپس شاه تصمیم می‌گیرد عباس‌میرزا را از تبریز احضار كند.

در ملاقات به او ماموریت می‌دهد كه گنجه و ایروان را از روس‌ها پس بگیرد. هنگام بازگشت عباس‌میرزا به تبریز، میرزا ابوالحسن شیرازی (وزیر خارجه) از خواهر عباس‌میرزا (گوهر ملك) خواستگاری می‌كند كه با ترفند عباس میرزا و جایگزینی فردی به جای وی مراسم خواستگاری و عروسی را ترك و با مادر و خواهر خود به تبریز می‌رود. اما این پایان كار نیست و در آنجا ماجراهای بسیاری برایش به وجود می‌آید.

داستان سریال از جایی آغاز می‌شود كه فتحعلی‌شاه، حاج ابراهیم‌خان كلانتر (صدراعظم) را كه فكر می‌كند ممكن است به او خیانت كند از صدارت خلع و به طرز فجیعی به قتل می‌رساند و میرزا شفیع را به جای او منصوب می‌كند سپس شاه تصمیم می‌گیرد عباس‌میرزا را از تبریز احضار كند.

در این سریال بازیگران نام آشنای بسیاری بازی می‌كنند. كوروش تهامی (عباس میرزا)، محمدرضا شریفی‌نیا (فتحعلی‌شاه)، الهام حمیدی (زن فتحعلی‌شاه)، جمشید مشایخی (میرزا عیسی فراهانی)، حسام نواب صفوی (لطفعلی‌خان زند)، رامین راستاد (ناپلئون بناپارت)، رزیتا غفاری (ریحان)، عنایت بخشی (پیرقلی‌خان)، ارژنگ امیرفضلی (خواجه یعقوب ماكاریان) شهرام عبدلی (مهدی قلی‌خان)، سپند امیرسلیمانی (نظر علی‌خان)، حسین باقریان (ستوان طابویه) كمند امیرسلیمانی (آسیه)، محمد مطیع، امیر دژاكام، ولی‌الله مومنی، شاپور كلهر، حسین محب‌اهری، چنگیز وثوقی، كتایون اویسی ، فقیهه سلطانی و مسعود عجمی  بازیگرانی هستند كه در این سریال هنرنمایی می‌كنند.

به گفته علی لدنی، تهیه‌كننده این سریال كه قرار است برای ایام دهه فجر آماده شود تاكنون 40 درصد از تصویربرداری این اثر به پایان رسیده و كار تصویربرداری ظرف 5 ماه آینده ادامه خواهد داشت.

تاكنون كار تصویربرداری در لوكیشن‌هایی در كاخ سعدآباد و شهرك غزالی دنبال شده و با ساخت دكوری فضای تبریز 150 سال پیش احیا شده است. ادامه تصویربرداری این سریال در جنگل‌های سی‌سنگان و شهرك دفاع مقدس و نیز در لوكیشن‌هایی در اكراین دنبال خواهد شد.

در ساخت این سریال تلویزیونی علی لدنی (تهیه‌كننده)،مسعود عجمی (مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان )،  مهران ملكوتی (صدابردار)، فرشاد خالقی (تصویربردار)، شهرام خلج (طراح گریم)، احمد قرائن (مدیر تولید)، كامبیز روشن‌روان (آهنگساز) و یلدا جبلی (تدوینگر) همكاری می‌كنند.

این سریال به سفارش شبكه یك سیما در 26 قسمت 50 دقیقه‌ای آماده می‌شود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی