تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل سفرهای ماجراجویانه هستید، حتما پیش آمده که بخشی از سفرتان را با پیاده روی بگذرانید. این بخش اگرچه لذتبخش ترین بخش سفر شماست، اما به همان اندازه هم می تواند خطرناک، خسته کننده یا غیراصولی پیش برود و سفر را به کامتان تلخ کند. بنابراین اگر قصد سفر ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه و رسم پیاده روی

پیاده روی


اگر اهل سفرهای ماجراجویانه هستید، حتما پیش آمده که بخشی از سفرتان را با پیاده روی بگذرانید. این بخش اگرچه لذتبخش ترین بخش سفر شماست، اما به همان اندازه هم می تواند خطرناک، خسته کننده یا غیراصولی پیش برود و سفر را به کامتان تلخ کند.

بنابراین اگر قصد سفر طبیعت گردانه را دارید، این نکات را به خاطر بسپارید:


- با استفاده از نقشه، سفر خود را برنامه ریزی کنید و نقاط مقصد خود را در طول یک روز مشخص کنید. مقصد مورد نظر شما باید به اندازه همه افراد گروه سرپناه داشته باشد. در غیر این صورت باید به فکر تجهیزات مورد نیاز کمپینگ باشید. مسیرها باید به گونه ای انتخاب شود که همه افراد انرژی کافی برای لذت بردن از سفر را داشته باشند. مطمئن شوید که همه افراد گروه موافق هستند و توانایی فیزیکی و تجربه کافی برای رسیدن به اهداف مورد نظر را دارند. برای مواقع اضطراری نیز برنامه ریزی ذخیره داشته باشید. سفرنامه خود را به فرد مسئولی بسپارید و تاریخ برگشت خود را نیز اطلاع دهید.

- لیستی از تمام تجهیزات مورد نیاز سفر، فراهم کنید که شامل لیست کمک های اولیه و دیگر وسایل مورد نیاز مواقع اضطراری در آن منطقه بخصوص است مثل آب اضافه در مناطق خشک. مطمئن شوید از افراد گروه کسی بار اضافه با خود بر نمی دارد.

- سفر را به آرامی شروع کنید تا بدنتان گرم شود و قدم هایتان هماهنگ شود. کفش ها باید مناسب و کوله پشتی شما راحت و متعادل باشد.

- لباس راحت و سبک بپوشید. سر خود را بپوشانید. مطمئن شوید لباس و تجهیزات مناسب در شرایط پیش بینی نشده سفر را همراه خود بر داشته اید.

- سفر را به آرامی دنبال کنید و عجله نکنید.

- هر چند وقت یکبار بایستید، کوله پشتی خود را درآورده و بازوهایتان را بکشید و حرکت دهید، پیشرفت خود را روی نقشه چک کنید. اگر می بینید به خاطر سختی راه و یا کندی افراد از برنامه خود عقب افتاده اید، مقصد جدیدی را بلافاصله در نظر بگیرید. مثلا اگر مشکلات جدی پیش آمده و یا رسیدن به مقصد مورد نظر در زمان مشخص شده بعید به نظر می آید می توانید روی کمپینگ حساب کنید. به یاد داشته باشید که اگر در ابتدای راه با مشکلاتی مواجه شدید تا آخر سفر برنامه دچار مشکل خواهد شد در نتیجه اگر روحیه افراد خیلی مثبت و آماده نیست بهتر است سفری که با مشکل آغاز شده اجرا نشود.

- از سربالایی ها به شکل زیگزاگ بالا بروید، این کار انرژی شما را بیشتر حفظ می کند و می توانید مسافت بیشتری را پیاده روی کنید و روز بعد دچار انقباض عضلانی کمتری شوید.

- وقتی از تپه بالا می روید، مراقب قدم برداشتن خود باشید، وزن شما باید به شکل هماهنگ از پای راست به پای چپ منتقل شود. وقتی که پای راست شما در جای خوب و مناسب قرار گرفت، وزن خود را بر روی آن منتقل کرده و به سمت بالا حرکت کنید.

- وقتی که از سراشیبی پایین می روید بندهای شانه ای کوله پشتی خود را محکم کنید زیرا اگر کوله پشتی مدام جابجا شود تعادلتان به هم می خورد. پوتین های خود را چک کنید و مطمئن شوید که بندها محکم بسته شده اند به طوری که انگشت شصت پا، جلوی کفش ها را لمس نمی کند (پا به جلو نمی لغزد). اگر تشخیص این کار سخت است بهتر است یک جفت جوراب اضافی بپوشید.

- در سفر همیشه فرض کنید که مشکلات بر سر راه هستند، خود را برای هرگونه اتفاق غیرمنتظره ای آماده کنید. هنگام پایین آمدن از دامنه ها و یا سراشیبی، مطمئن شوید که در وضعیت تعادل قرار دارید بطوری که بتوانید بطور زیگزاگ به پایین آمدن ادامه دهید. در حین پایین آمدن مواظب صخره ها یا قسمت هایی از زمین که گلی و لغزنده است باشید. همیشه برای رها کردن کوله پشتی تان هنگام سقوط آمادگی داشته باشید.

مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید:

- عبور از رودخانه یا نهر، سنگ های لغزنده، لزج و در حال حرکت.

- حرکت از روی صخره هایی که روی آنها خزه روییده.

- خالی شدن ناگهانی خاک زیر یا روی صخره ها.

- شبنم صبحگاهی روی صخره ها، کنده درختان و سبزه ها، که آنها را لغزنده می کند.

- کنده درختان و تکه چوب هایی که در آب افتاده. مراقب آنها باشید زیرا ممکن است جابجا شوند، لغزنده باشند و یا هنگام عبور از رودخانه، پوست آنها به راحتی کنده شود و باعث سقوط شما شود.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: بقا در طبیعت