تبیان، دستیار زندگی
از ماه ها قبل می گفتیم :امسال ماه رمضان افتاده وسط روزهای بلند تابستان .حالا چه جوری روزه بگیریم ! چه جوری تشنگی رو تحمل كنیم!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما را خواب برده است

خواب

از ماه ها قبل می گفتیم :"امسال ماه رمضان افتاده وسط روزهای بلند تابستان .حالا چه جوری روزه بگیریم ! چه جوری تشنگی رو تحمل كنیم! " و هزار تا از این حرف ها و بحث ها . به قول معروف ، چشم بر هم گذاشتیم و گذشت . اگر باصفا بودیم وبهره بردیم ، گذشت ، اگر باصفا نبودیم و مثل قبل به خور و خواب و ... مان پرداختیم ، باز هم گذشت وباز هم به قول معروف روسیاهی به ذغال ماند .

روی صحبت ما در این مقاله ، با خانواده هایی است كه سعی می كردند آداب و رسوم این ماه را به خوبی اجرا كنند و حق مطلب را ادا نمایند .البته نه آدابی خداپسند و مطلوب ، عاداتی از سر هوس و مذموم .در این مقاله قصد داریم به انحرافاتی كه میان نان و خرمای سفره ی افطاری هایمان نفوذ كرده اشاره كنیم .و بعد سركی بكشیم به پاكستانی كه به قول یكی از دوستانمان شد چركستان و ما كك مان هم نگزید و سفره ی افطارمان تغییری نكرد و خوابمان هم كم نشد .

گذاشتیم چند روزی از این روزها بگذرد ، تا بهتر بتوانیم درباره ی آنچه گذشت فكر كنیم و برای سال آینده بهتر تصمیم بگیریم  :

درست است كه افطاری دادن ثواب دارد و سبب صله رحم می شود ، اما به چه قیمتی ؟ فكر نمی كنید صله رحم زیادی - از جهت افراط و تفریط آن - نه تنها خیر نیست ، شاید سبب شر هم بشود ؟ مهمان بازی و به قولی خاله بازی  ، شده بود از عادات این ماه عزیز. گاهی از هفته ها قبل شب جمعه ها رزرو می شد . امروز خانه ی ما ، فردا خانه ی شما ، پس فردا هم خانه ی ... .

آسیب این مهمانی های افراطی از دو جهت است :

- یكی اینكه بی شك همراه با تجملات و اسراف ومصرف گرایی است :مثلا نمیشه برای همه ی این مهمانی ها یك لباس پوشید !! یا مثلا نمیشه همه ی افطاری ها مثل هم باشه !!!  یا نمیشه غذا كم درست كرد ! انگار همیشه باید به اندازه ی یك مهمانی دیگر غذا زیاد بیاد ، تا معلوم شود صاحب خانه كلی زحمت كشیده است!! برای غذاهای مانده هم كه  انگار چاره ای جز اسراف نداریم !!! چون ناهار و شام و میان وعده های وسط روز تعطیله ، تازه در ماه رمضان كلاس معده ها كمی بالا می رود و غذای از شب مانده ، از گلوی سحری هایمان پائین نمی رود !!!! گرسنه و سفره ی خالی و چشم امیدوار و ... هم كه خدا را شكر در اطرافمان دیده نمی شود !!!!!!!!

از خواب غفلت بیدار شوید

- آسیب دیگرمربوط به اتلاف وقت و كم شدن زمان برای عبادت و خلوت كردن با خداست . تمام وقت مان یا صرف افطاری دادن می شود ، یا افطاری رفتن و تا نیمه های شب كنار هم نشستن و حرف زدن .

سریال های تلویزیون هم كه دیگر شاهكار است !! اگر پیگیر تمام شبكه ها و طرفدار تكراری ها و فیلم سینمایی ها بودیم ، متوجه می شدیم كه از قبل از اذان مغرب شروع می شد ، تا یك ساعت قبل از اذان صبح . یعنی درست همان زمانی كه روزه داران روزه نیستند واحیانا رمقی برای دعا و نیایش داشتند !! روزها كه به سبب كم كردن ساعات اداری از طرف دولت و فرار از تشنگی و گرما ، اغلب زیر كولر خواب بودند و استراحت می كردند. این است معنای واقعی روزه داری !

آنقدر مشغول جراحت و ملكوت و زاینده رود می شویم ، كه كیسه های نان وخرمای مولایمان را فراموش می كنیم .

دیگر نه فرصتی برای روزی یك جزء قرآن خواندن داریم ، نه كمی دعا كردن و استفاده از این فرصت خوب. دیگر نه به فكر گرسنگان می افتیم ، نه بیچارگان . آنقدر مشغول جراحت و ملكوت و زاینده رود می شویم ، كه كیسه های نان وخرمای مولایمان را فراموش می كنیم . آنقدر به خواب می رویم ، كه جان و فكرمان هم به خواب رود و اگر سیل ، كمی آن طرف تر را برد ، ما را خواب ببرد .

زلزله

این روزها در پاكستان ، كشور همسایه ی مسلمان و شیعی ایران ، بر اساس گفته ی خبرنگاران  شش میلیون نفر خانه خراب و بی جا و در به در شده اند . بیست میلیون نفرآسیب دیده اند و هنوز نیروهای امدادی حتی به بعضی مناطق سیل زده ی شمالی نرسیده اند.

این است فلاكت و بدبختی ! این است مسئله ی بحث هاایمان ! همان طور كه رهبر انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی  از خطبه های نماز عید سعید فطر، مسئله ی سیل پاكستان را فوری ترین مسئله جهان اسلام خواندند و با اشاره به ابعاد بسیار سنگین و مصیبت بار این سیل ویرانگر، از درد و رنج ملت مسلمان پاكستان ابراز تألم و رنج كردند و آحاد مسلمانان جهان را به یاری ملت مؤمن و مصیبت زده پاكستان فراخواندند.

شما می توانید ترانه ی زیبای «ندایت را شنیدم» با صدای سامی یوسف را در فیلم و انیمیشن تبیان ببینید و بشنوید.

نویسنده : سرور حاجی سعید

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :داودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.