تبیان، دستیار زندگی
/روز ‌26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش/ امیررضا خادم: ورزش كشور از وجود مدیران مستهلك رنج می‌برد سازمان تربیت بدنی نباید در لیست اولویت خصوصی‌سازی قرار گیرد رییس كمیته‌ی تربیت بدنی مجلس، با اشاره به روز تربیت بدنی اظهار داشت: م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در روز تربیت بدنی با اهالی ورزش


/روز ‌26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش/

امیررضا خادم:

ورزش كشور از وجود مدیران مستهلك رنج می‌برد

سازمان تربیت بدنی نباید در لیست اولویت خصوصی‌سازی قرار گیرد

رییس كمیته‌ی تربیت بدنی مجلس، با اشاره به روز تربیت بدنی اظهار داشت: موانع قانونی و نحوه‌ی مدیریت قوانین موجود و متفاوت بودن آن مشكلاتی را در بحث اجرای قوانین مانند اجرای اصل سوم قانون اساسی ایجاد كرده است.

امیررضا خادم با اشاره به علت عدم تحقق اصل سوم قانون اساسی در مورد قرار دادن تربیت بدنی رایگان در اختیار مردم در همه سطوح، گفت: یكی از مشكلاتی كه در عدم تحقق این اصل در جامعه وجود داشته نبود منابع مالی لازم و امكانات مورد نیاز در بحث احداث و تجهیز و نگهداری اماكن ورزشی در سال‌های گذشته بوده است.

وی افزود: ولی به هر شكل با توجه به اقدامی كه مجلس برای سال 84 انجام داد و بسیار تلاش كردیم كه مبلغ 400 میلیارد تومان برای احداث و نگهداری اماكن ورزشی در نظر گرفته شود و این امر وارد قانون بودجه‌ی 84 نیز شد به نظر می‌رسد كه در چند سال آینده می‌توان امیدوار بود كه شاهد یك تحول بنیادی و تغییر كاملا محسوس در میزان وجود فضاهای مورد نیاز برای زنان و مردان در بحث ورزش همگانی و هم‌چنین ورزش قهرمانی باشیم.

رییس فراكسیون ورزش مجلس ادامه داد: البته از حالا به بعد این مساله نیاز به یك مدیریت و سامان‌دهی مناسب در داخل سازمان تربیت بدنی و دولت دارد تا بتواند فارغ از ایجاد موانع قانونی با هماهنگی و مساعدتی كه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌كند و با اقدامات مدیریتی و اجرایی كه سازمان تربیت بدنی خواهد داشت شاهد تحول قابل توجه در فضاهای ورزشی مورد نیاز اقشار مختلف جامعه باشیم و این مساله در اولویت است.

به گفته وی، در مرحله‌ی بعدی متاسفانه نبود یك مدیریت همه‌سونگر و افرادی كه اشراف كامل بر نوع واگذاری و یا سامان‌دهی بحث ورزش همگانی در مناطق مختلف كشور داشته باشند باعث شده كه ما نتوانیم استفاده‌ی بهینه‌ای از فضاهای موجود خود نیز ببریم.

خادم تصریح كرد: در چند سال اخیر در دولت تصویب شده بود كه امكانات و فضاهای دولتی به بخش خصوصی واگذار شود كه در این راستا سازمان تربیت بدنی به عنوان اولین و بهترین سازمان معرفی می‌شود، در صورتی كه سازمان تربیت بدنی مثل وزارت آموزش و پرورش باید در این ارتباط كاملا مستثنی در نظر گرفته می‌شد؛ اگر قانون نیز یك نوع است بایستی این دو سازمان جزو رده‌های آخر واگذاری قرار بگیرند، نه این كه جزو پیش قراولان و بهترین سازمان در ارتباط با بحث واگذاری حداقل فضاهای كه در جامعه هستند باشند.

به اعتقاد خادم، این بحث موانع قانونی دارد كه این موانع بیشتر از این كه در سازمان تربیت بدنی باشد در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وجود دارد كه برای احداث و استفاده از منابع مالی موجود هم ماده و قانون‌های متفاوتی را مطرح می‌كنند و در نتیجه اجازه‌ی حركت روان‌تر و سریع‌تر را به ورزش كشور نمی‌دهند.

رییس فراكسیون ورزش ادامه داد: سازمان تربیت بدنی از سال گذشته تا امروز هیچ عدد و رقمی از آن مبلغ 400 میلیارد تومان مصوبه‌ی مجلس كه به توسط سازمان مدیریت ابلاغ شده را دریافت نكرده ‌است.

وی این مساله را نشان دهنده‌ی وجود موانع دست و پا گیر قانونی و یا عدم تمایل این سازمان در واگذاری این مبالغ برای تسهیل كار ساخت و ساز در سطح كشور دانست و افزود: با توجه به این كه از حالا به بعد هم در بسیاری از مناطق سردسیر كشور، امكان كارهای عمرانی به حداقل می‌رسد ولی مشاهده می‌كنیم هنوز این مشكل وجود دارد؛ از سال گذشته تاكنون باید بیش از نیمی از مبلغ 400 میلیارد تومان پرداخت می‌شد كه پرداخت نشده است و همین مساله را در چهار وزارتخانه آموزش و پرورش، كار، علوم و نیروهای مسلح نیز شاهدیم كه در واگذاری پنج در هزار منابع مالی خود به بخش ورزش با مشكل مواجه‌اند كه در اعتراضاتی كه این چهار بخش نیز به ما داشته‌اند مشكل اصلی را در سازمان مدیریت دیده‌اند.

رییس كمیته‌ی تربیت بدنی مجلس در ادامه به روز تربیت بدنی و مشكلات این مساله اشاره كرد و افزود: مدیران مستهلك و افرادی كه انگیزه كار با تمام توان را ندارند در بدنه‌ی ورزش كشور زیادند. با توجه به آن كه فعالیت در ورزش همراه با مطرح شدن و همیشه دید عموم بودن است مشاهده می‌كنیم بسیاری از مدیران تمایل زیادی به حضور در ورزش دارند ولی متاسفانه در بحث اجرا و انجام اعمال مدیریت خود به نحو احسن، مشكلات كاملا محسوسی در مقاطع و سطوح ورزشی كشور شاهد هستیم.

وی در پایان گفت: این مساله یكی از مهم‌ترین مشكل ورزش كشور است، كه نیازمند یك تغییر و تحول اساسی در بدنه‌ی مدیریتی كشور در تمامی مقاطع و سطوح است؛ و این امر هم نیازمند یك نگاه تخصصی و حساس در راس بوده كه بتواند این مسائل را شناسایی و در رابطه با بهینه‌سازی آن اقدام مقتضی را به عمل آورد.

/روز ‌26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش/

رییس فدراسیون تنیس:

بااین بودجه فقط باید درب فدراسیون را باز و چراغ آن را روشن نگه داشت

رییس فدراسیون تنیس با اشاره به بودجه‌ی پایین اختصاصی سازمان تربیت‌بدنی به تنیس، خواستار توجه بیشتر به این رشته شد.

علیرضا خروشی به مناسبت روز 26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش اظهار كرد: با توجه به بودجه‌ی پایینی كه سازمان تربیت‌بدنی در اختیار فدراسیون می‌گذارد و انتظارات و توقعاتی كه از این فدراسیون دارند، نمی‌توان شاهد موفقیت تنیس بود. سازمان تربیت‌بدنی با این بودجه‌ی كم نباید انتظار انجام كارهای بزرگ را داشته باشد.

وی ادامه داد: فدراسیون تنیس بدهی‌های زیادی دارد و با بودجه‌ی كمی كه در اختیار دارد، نمی‌تواند بدهی‌های خود را پرداخت كند. این رشته ورزشی به حمایت سازمان تربیت بدنی نیاز دارد؛ در غیر این صورت نمی‌توان به توسعه تنیس ایران امید بست.

خروشی در خصوص مشكلات فدراسیون تنیس تصریح كرد: ما برای توسعه تنیس در كشور نیازمند امكاناتی چون زمین تنیس، مدارس تنیس و مربی‌های با تجربه هستیم كه فدراسیون در هر سه زمینه با مشكلات زیادی رو به رو است. فدراسیون هنوز زمین اختصاصی تنیس و كمپ ندارد و به اجبار این امكانات را از طریق پرداخت اجاره زمین در اختیار می‌گیرد. اصلی‌ترین مشكل ما بودجه بسیار پایینی است كه سازمان تربیت بدنی در اختیارمان می‌گذارد. با این بودجه فقط می‌توان درب فدراسیون را باز كرد و چراغ آن را روشن نگه داشت.

رییس فدراسیون تنیس افزود: ما با 75 میلیون تومان در سال نمی‌توانیم بر روی سنین پایه و جوانان علاقه‌مند به تنیس سرمایه‌گذاری كنیم و فقط قادر به پرداخت هزینه‌های جاری و معمولی فدراسیون هستیم. این در حالی است كه از این بودجه پایین مقادیری را نیز باید به هیات تنیس استان‌های كشور اختصاص دهیم. اگر به دنبال موفقیت در عرصه‌های جهانی هستیم، باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وی با انتقاد از رسانه‌های گروهی به دلیل عدم انعكاس اخبار تنیس اظهار كرد: تلویزیون در طول سال، تمام مسابقات ورزشی را به صورت مستقیم پوشش می‌دهد؛ اما، در این میان از تنیس هیچ خبری نیست. ما چندین بار با مسوولان صدا و سیما مذاكره كردیم تا مسابقات تنیس را پوشش دهند؛ اما، جوابی نگرفتیم. تنها راه برطرف كردن مشكلات مالی فدراسیون جذب اسپانسر است كه این امر نیز از طریق حمایت رسانه‌های گروهی و به خصوص صدا و سیما از تنیس امكان پذیر خواهد بود.

خروشی در پایان خاطر نشان كرد: ما انتظار داریم كه سازمان تربیت بدنی در حد بضاعت خود به ما كمك كند تا بتوانیم مشكلات پایه‌ای تنیس كشور را برطرف سازیم. این رشته‌ی ورزشی برای سیر روند صعودی نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت و سرمایه‌گذاری كلان دارد.

/روز ‌26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش/

رییس فدراسیون شنا:

پایین بودن اعتبارات شنا نگران كننده است

حداقل‌ها تامین نشود باید منتظر از بین رفتن این رشته بود

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در آستانه‌ی هفته‌ی تربیت بدنی تخصیص اعتبارات بیشتر و امكانات سخت افزاری را مهم‌ترین خواسته‌های این فدراسیون از سازمان تربیت بدنی عنوان كرد.

وحید مرادی به مناسبت روز 26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش اظهار كرد: پایین بودن سطح اعتبارات شنا با توجه به توصیه به انجام این رشته‌ی ورزشی در اسلام، آن هم برای كشوری كه در جهان اسلام یك الگو است بسیار نگران كننده است كه توجه بیشتر سازمان تربیت بدنی در جهت افزایش اعتبارات را می‌طلبد.

وی افزود: امكانات سخت افزاری شامل استخر و امكانات جانبی یكی دیگر از مشكلات این ورزش است. شركت تجهیز عامل این مشكل است. رشته‌ی شنا نیازمند آب و استخر است و اگر این موارد كه حداقل‌های انجام آن است نباشد باید منتظر از بین رفتن این رشته بود.

رییس فدراسیون شنا با تاكید بر این كه ساخت حداقل یك استخر در استان‌ها و تجهیز امكانات سخت افزاری مهم‌ترین خواسته‌ی این فدراسیون از سازمان تربیت بدنی است، خاطر نشان كرد: سازمان تربیت بدنی متولی ورزش كشور است و باید در جهت اعتلای هر چه بیشتر آن تلاش كند. با توجه به نظر مثبت مهندس علی آبادی و حمایت وی از رشته‌ی شنا و ساخت استخرها امیدواریم كه در آینده مشكلات مرتفع شوند.

مرادی در مورد همگانی كردن رشته‌ی شنا در میان عموم مردم یادآور شد: این رشته یك رشته خاص است و امكانات خاصی را هم می‌طلبد. برای همگانی كردن آن می‌توان در حاشیه‌ی دریاها با ساخت استخرهای سریع و استفاده از علم روز جمعیت بیشتری را به این رشته جلب كرد. این كار تنها در استان‌های ساحلی امكان پذیر است اما برای كار تخصصی و قهرمان پروری تنها باید استخر در اختیار داشته باشیم.

/روز‌26مهر،روزتربیت بدنی/

رییس فدراسیون بسكتبال:

بایك سالن نمی‌توان دورنمایی خوبی رابرای این رشته‌ متصوربود

شهرداری كمك كند تا بسكتبال خیابانی را راه‌اندازی كنیم

محمود مشحون در آستانه 26 مهر روز تربیت بدنی و ورزش گفت: تنها بضاعت فدراسیون بسكتبال یك سالن آن هم در مجموعه‌ی ورزشی آزادی و خارج از شهر تهران است كه با توجه به این شرایط فكر نمی‌كنم كه بتوان دورنمایی فوق‌العاده‌ای را برای این رشته‌ی ورزشی ترسیم كرد.

رییس فدراسیون بسكتبال با تاكید بر مطلب فوق اظهار داشت: بسكتبال برای پیشبرد اهداف خود نیازمند یك مجموعه‌ی متشكل از بخش اداری و همچنین سالن اختصاصی مجهز است كه خود رییس سازمان تربیت بدنی به این امر اشراف كامل‌تری را دارد.

وی افزود: علیرغم تمامی امكانات محدود ما، سالن بسكتبال آزادی و خوابگاه‌های این مجموعه، در داخل شهر نیست، ضمن این كه فاصله‌ی ساختمان اداری فدراسیون نیز با این بخش‌ها زیاد است و نمی‌توانیم برنامه‌های خود را به خوبی پیش ببریم.

مشحون با بیان این كه امروزه در اكثر كشورهای جهان فدراسیون‌های ورزشی مختلف به صورت یك آكادمی كامل هستند، تصریح كرد: ملی‌پوشان و یا بازیكنان ما برای استفاده از امكانات سالن باید هم هزینه‌های بسیاری را صرف كنند و هم زمان زیادی را از دست دهند تا به مجموعه‌ی آزادی برسند. در صورتی كه داشتن یك مجموعه‌ی كامل می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان كمك كند.

وی همچنین در خصوص اقدامات فدراسیون بسكتبال برای همگانی كردن این رشته خاطر نشان كرد: بسكتبال خیابانی یكی از راه‌های توسعه و بسط این رشته‌ی ورزشی است. برای این كار نیز به جزء امكانات اولیه، شامل توپ و حلقه‌ی بسكتبال، زمین‌های نه چندان بزرگ در نقاط مختلف شهر نیز نیاز است، به طوری كه جوانان و نوجوانان بتوانند در این زمین‌ها به بسكتبال بپردازند.

رییس فدراسیون بسكتبال در پایان گفت: برای انجام این مهم نیاز به حمایت‌های شهرداری داریم، ما توسط هیات بسكتبال تهران، چندی پیش مسابقات بسكتبال خیابانی را راه‌اندازی كردیم كه خوشبختانه از آن استقبال زیادی شد. حال اگر این موضوع را در تمامی استان‌ها و شهرهای مختلف كشور گسترش دهیم طیف وسیعی از جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به سمت این رشته‌ی ورزشی كشیده می‌شوند.

/روز ‌26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش/

رییس فدراسیون هندبال:

برای ورزش در جامعه‌ی جوان ما باید یارانه پرداخت شود

رییس فدراسیون هندبال گفت: در این رشته مشكل مهمی وجود ندارد.

علیرضا رحیمی به مناسبت روز 26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش اظهار كرد: پس از راه‌اندازی سالن هندبال فدراسیون در مجموعه‌ی انقلاب خوشبختانه تمام مشكلات رفع شد و هم اكنون مشكل خاصی را نمی‌بینم كه كارهایمان را مختل كند. سیستم ورزش به گونه‌ای است كه هر چه زمان و انرژی برای آن قرار دهی و برای توسعه و گسترش آن تلاش كنی، باز هم نیرو می‌طلبد.

وی افزود: ما آمده‌ایم تا مشكلات را حل كنیم نه این كه آنها را مطرح كنیم. خوشبختانه وضع فدراسیون هندبال بسیار عالی است و انتظار خاصی از سازمان تربیت بدنی نداریم و منتظریم تا انتظارات آنها را از خودمان دانسته و برای تحقق آن تلاش كنیم.

رییس فدراسیون هندبال با تاكید بر این كه در همگانی كردن این رشته هیات‌های ورزشی و ادارات كل استان‌ها می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند خاطر نشان كرد: همگانی كردن رشته‌های ورزشی وظیفه‌ی ادارات كل است و فدراسیون‌ها كار قهرمان پروری در تیم‌های ملی را انجام می‌دهند. ما در فدراسیون كار سیاست‌گذاری‌های كلان را انجام می‌دهیم و ادارات باید آنها را به مرحله‌ی اجرا برسانند.

رحیمی در ادامه گفت: باید بخشنامه‌ای به ادارات شود كه سالن‌های اجاره‌ای استان‌ها در اختیار هیات‌های ورزشی قرار گیرند، اگر قرار باشد این سالن‌ها اجاره داده شود افرادی آنها را می‌گیرند كه پول بیشتری دارند. برای ورزش در یك چنین جامعه‌ی جوانی باید یارانه (سوبسید) داد.