تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه كشیش تری جونز بالاخره با فشار افكار عمومی آمریكا از اقدام افراطی خود برای به آتش كشیدن قرآن كریم در سالگرد حادثه 11 سپتامبر صرف نظر كرد، یك آمریكایی افراطی پس از پاره كردن برگه‌هایی از قرآن آنها را در محل حملات 11 سپتامبر 2001 در نیویورك به آتش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هتک حرمت به ساحت قران کریم

بخش سیاسی- در حالی كه كشیش تری جونز بالاخره با فشار افكار عمومی آمریكا از اقدام افراطی خود برای به آتش كشیدن قرآن كریم در سالگرد حادثه 11 سپتامبر صرف نظر كرد، یك آمریكایی افراطی پس از پاره كردن برگه‌هایی از قرآن آنها را در محل حملات 11 سپتامبر 2001 در نیویورك به آتش كشید؛ اقدامی كه دو كشیش كلیسای آنجلیكن در ایالت تنسی آن را تکرار کردند؛ قران کریم را پاره كردند و به آتش كشیدند.

* تری جونز كشیش افراطی کلیسای کوچکی در ایالت فلوریدا چندی پیش طرحی را ارائه داد كه حاكی از به آتش كشیدن 200 جلد قران كریم در سالگرد 11 سپتامبر بود؛ طرحی كه البته با مداخله سران امریكا و خوف آنها از واكنش مسلمانان به این هتك حرمت متوقف شد و هم چنین مورد نفرت افكار عمومی جهان قرار گرفت.

جونز

موضوع قرآن سوزی در حالی از سوی برخی مسیحیان تندرو مطرح شد که باراک اوباما در  گفت و گویی خواستار توقف این اقدامات شد؛ چرا که آمریكا مدعی است بر اساس قانون اساسی این كشور، رییس جمهور قانونا نمی‌تواند متعرض این‌ گونه اقدامات شود و لذا رییس جمهور این کشور تنها به همین ابراز خواهش خود بسنده کرد و هیچ گونه اقدام عملی در جهت توقف این هتک حرمت انجام نداد؛ موضوعی که قطعا از مسئولیت اوباما برای پاسخگویی در قبال برانگیخته شدن احساسات یک میلیارد مسلمان در سراسر دنیا نخواهد کاست.

هتك حرمت به مصحف شریف، مساله ای بود که هزاران تن از گروه های مختلف از مردم مسلمان و غیر مسلمان دنیا در راهپیمایی‌های جداگانه آن را محكوم كرده و خواستار پاسخگویی دولت آمریكا نسبت به این اقدام شده‌اند.

هاشمی رفسنجانی:

آن كشیش مسیحی شاید با علم به نگاه مترقی قرآن مجید به پیامبر خدا حضرت عیسی‌بن‌مریم(ع) به جنگ با آن حضرت برخاست و به لطف الهی مواجه با مخالفت و سرزنش كشورها و مذاهب و شخصیت‌ها شد و عقب‌نشینی كرد

از جمله حزب‌الله لبنان در واكنش به طرح تری جونز برای به آتش كشیدن نسخه‌هایی از قرآن كریم، خواستار اتخاذ گام‌های تضمین كننده برای ممانعت از این امر از سوی دولت آمریكا شد.

حزب‌الله لبنان هم‌چنین در بیانیه‌ی خود تصمیم تری جونز كشیش آمریكایی در زمینه به آتش كشیدن نسخه‌هایی از قرآن كریم را محكوم كرده و این تصمیم را اهانت و تجاوز به اسلام و مسلمانان و  هم‌چنین تمامی ادیان آسمانی و طرفداران ادیان آسمانی در سراسر جهان توصیف كرده است و ضمن تقدیر از موضع‌گیری مراجع دینی مسیحی و رهبران مسیحی این كشور در محكومیت هتك حرمت قرآن كریم هم چنین عنوان کرده که تنها محكوم كردن این مساله از سوی دولت آمریكا و توصیف كردن آن به عنوان خطری علیه این كشور، امری كافی نیست و دولت آمریكا باید گام‌هایی تضمین كننده جهت ممانعت از به آتش كشیدن قرآن كریم اتخاذ كند، چرا كه در غیر این صورت آمریكا نیز شریك این مساله است و باید مسئولیت‌های آن را بپذیرد.

قرآن کریم

در ایران نیز نمازگزاران عید فطر، جمعه گذشته در راهپیمایی خود توقف هتک حرمت به قرآن را خواستار شدند و از این اقدام ابراز انزجار کردند.

رییس جمهور نیز همان روز در دیدار مسوولان نظام با مقام معظم رهبری، به تصمیم  فرد جاهل آمریکایی در جسارت به مقدس‌ترین کتاب آسمانی اشاره کرد، آن را توطئه‌ای صهیونیستی و مخالف تعالیم همه پیامبران الهی خواند و گفت که صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها، در مسیر سقوط و اضمحلال قرار دارند و این‌گونه حرکت‌های مذبوحانه، نه تنها آن‌ها را نجات نخواهد داد بلکه سرعت سقوط و نابودی آنان را دوچندان خواهد کرد.

گروه های سیاسی از جناح های مختلف کشور، نمایندگان ادیان ابراهیمی، مسوولان نظام، مراجع تقلید و بسیاری دیگر نیز در اظهار نظرهایی جداگانه هتک حرمت به کتاب آسمانی مسلمانان را محکوم کردند.

از جمله علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی به دولت آمریکا هشدار داده كه دست از حمایت از این‌گونه اقدامات وحشیانه بردارند وگرنه منتظر پاسخ کوبنده مسلمانان جهان باشند.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان، توسط عده‌ای افراطی و تحت حمایت پلیس آمریکا، ماهیت دولت منحط این کشور را بیش از همیشه آشکار ساخت، تا حتی دیرباورترین انسان‌ها نیز به توحش و بی‌فرهنگی سران این رژیم ایمان آورند.

همگان بیاد دارند که بوش رییس جمهور سابق ایالات متحده پس از حادثه 11 سپتامبر، با بیانی صریح آغاز جنگ صلیبی را اعلام کرد و با حمله به دو کشور اسلامی صدها هزار مسلمان را قتل عام و آواره کرد و پس از وی، خلف او با نقابی نو و شعار تغییر وارد صحنه شد و برای همدل نشان دادن خود با مسلمانان به برخی کشورهای اسلامی سفر کرد و عده‌ای نیز ساده‌لوحانه، ادبیات جدید دستگاه حاکمه آمریکا را باور کرده و فراموش کردند که اوباما، محصول همان حکومتی است که سایر روسای جنگ افروز آمریکا، از آن بیرون آمده‌اند.

لاریجانی:

بدون شک وقوع این حادثه تلخ و زشت موجب خدشه به احساسات معنوی و مذهبی صدها میلیون مسلمان و تمامی پیروان ادیان الهی خواهد شد که جبران آن بسیار سخت بوده و زمامداران و دولتمردان آمریکا اگر تدبیر نکنند فرجام سختی در پیش خواهند داشت

امروز نیز شکست مفتضحانه ارتش آمریکا در عراق و افغانستان، همراه با ناکامی‌های فراوان این رژیم در مقابله با ملت‌های ایران، لبنان، فلسطین و پاکستان، حاکمان آمریکا این محور شرارت را به رفتارهای جنون آمیز وادار کرده است.

هتك حرمت قرآن کریم اقدامی وحشیانه و نشانگر بربریت در عصر مدرن است و مدعیان آزادی و دموکراسی، با سکوت در مقابل بی‌احترامی به کتاب مقدس مسلمانان، سبب تحریك عواطف انسان‌های آزادی‌خواه و تشدید موج جدید تنفر و انزجار جهانی، علیه آمریكا شدند.

بدون شک وقوع این حادثه تلخ و زشت موجب خدشه به احساسات معنوی و مذهبی صدها میلیون مسلمان و تمامی پیروان ادیان الهی خواهد شد که جبران آن بسیار سخت بوده و زمامداران و دولتمردان آمریکا اگر تدبیر نکنند فرجام سختی در پیش خواهند داشت.

لاریجانی

این اقدام بی‌شرمانه، هم‌چنین نشان از ضعف و درماندگی سران جبهه استکبار دارد؛ آنها که به عنوان مثال هرگونه اظهار نظر درمورد هولوکاست را به بهانه توهین به عواطف یک قوم چند میلیونی جرم دانسته و محققین را مجازات می‌نمایند، اما از آتش زدن و توهین به مقدس‌ترین کتاب عالم بشریت که بیش از یک و نیم میلیارد نفر پیرو آن هستند، حمایت می‌کنند، غافل از آن‌که "یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون".

سران استکباری غرب خوب می‌دانند که جهان اسلام و امت بیدار مسلمان، دست‌های پشت پرده‌ این جنایت را به وضوح می‌شناسد و آنان هرگز نمی‌توانند به بهانه آزادی بیان از مسئولیت خود در مقابل این اهانت بزرگ شانه خالی کنند، و قطعا ملت‌های مسلمان در مقابل توهین به بزرگترین مقدسات خود ساکت نخواهند نشست.

از روسا و نمایندگان پارلمان‌های جهان اسلام انتظار دارد، نسبت به این جنایت بی‌سابقه، واکنش قاطع و سریع نشان دهند، تا بدخواهان بدانند، مسلمانان قدرت دفاع از خود و دین خدا را دارند.

اینجانب این اقدام زشت و گستاخانه را به پیشگاه مقدس حضرت ولی الله الاعظم - عجل الله تعالی فرجه الشریف - ، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، ملت شریف ایران و همه مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت عرض می‌نمایم و به دولت آمریکا هشدار می‌دهم، دست از حمایت از این‌گونه اقدامات وحشیانه برداشته وگرنه منتظر پاسخ کوبنده مسلمانان جهان باشد.

رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در بیانیه‌ای اهانت به كلام‌الله مجید را محكوم كرد.

در متن بیانیه آیت‌الله اكبر هاشمی‌رفسنجانی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا نحن نزلنا الذكر و اناله لحافظون

هاشمی

عمل تفرقه‌برانگیز اهانت به كلام‌الله مجید در سرزمینی كه مدعی آزادی بیان هستند، چنان زشت و شنیع است كه در نگاه هر انسان آزاده با هر دین و مسلكی محكوم می‌باشد.

این اقدام غیرانسانی و غیراخلاقی، آن هم مقابله با كتابی كه «یستمعون القول و یتبعون احسنه» بشارت آن به بندگان خداست، نشان از عجز مبشران دروغین فضای باز سیاسی و اجتماعی برای بیان دیدگاه‌هاست.

آن كشیش مسیحی شاید با علم به نگاه مترقی قرآن مجید به پیامبر خدا حضرت عیسی‌بن‌مریم(ع) به جنگ با آن حضرت برخاست و به لطف الهی مواجه با مخالفت و سرزنش كشورها و مذاهب و شخصیت‌ها شد و عقب‌نشینی كرد.

توهین‌كنندگان به آخرین پیام هدایت‌گر الهی با خوش‌خدمتی به صهیونیست‌ها كینه عمیق آن مسوول انگلیسی را نشان می‌دهد كه یك قرن پیش در جمع تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران غرب هشدار داده بود تا زمانی كه این كتاب در میان مسلمانان مبنا و اصل است، باید فكر سیطره بر ممالك اسلامی را با خویش به گور ببریم وگرنه با مطالعه هر آیه از آیات این كتاب آسمانی جز دعوت به نیكی، صمیمیت و برادری، پیامی از آن به گوش نمی‌رسد مخصوصاً با ادب انسانی، مسلمانان را از سبّ به بت‌ها نیز نهی می‌كند.

متکی:

موضع صریح جهان اسلام و از جمله ایران در این رابطه بسیار روشن است. ما این اقدام زشت و اهانت‌آمیز را محكوم می‌كنیم و به طور آشكار دست صهیونیست را در آن می‌بینیم

اینجانب با تسلیت این مصیبت به امام زمان(عج) و مسلمانان جهان و هم‌چنین محكومیت این اقدام زشت از همه امت اسلامی دعوت می‌كنم كه با هوشیاری توطئه‌ها را خنثی كنند و به وعده موكد حق الهی كه اعلان داشته حافظ این قرآن است مطمئن باشد.

منوچهر متكی وزیر امور خارجه كشورمان نیز در مورد هتك حرمت به قرآن در آمریكا خاطرنشان كرد: موضع صریح جهان اسلام و از جمله ایران در این رابطه بسیار روشن است. ما این اقدام زشت و اهانت‌آمیز را محكوم می‌كنیم و به طور آشكار دست صهیونیست را در آن می‌بینیم. این همان حركت تندروانه‌ای است كه با ایجاد اختلافات مذهبی و تفرقه‌های قومی در مناطق مختلف تلاش دارند اهداف خود را دنبال كنند.

او هم‌چنین هشدار داده كه دود این اقدامات به چشم خودشان خواهد رفت و ابراز امیدواری كرده كه دولت‌مردان آمریكا درباره این گستاخی پاسخ روشنی به جهان اسلام داشته باشند.

آیات عظام نوری همدانی، مكارم شیرازی، صافی گلپایگانی و آیت‌الله جوادی آملی در واكنش‌هایی جداگانه این اقدام موهن هتك حرمت قرآن كریم در مقابل كاخ سفید را به شدت محكوم كردند.

آیت الله العظمی نوری همدانی با انتشار بیانیه‌ای با محکوم کردن تصمیم کشیش آمریکایی در خصوص سوزاندن قرآن، اوباما را مسوول عواقب این امر دانست.

در بیانیه این مرجع تقلید آمده است: خبر سوزاندن قرآن مجید در سالروز 11 سپتامبر كه از طرف یك كلیسای آمریكایی مطرح و در خبرگزاری‌ها منتشر شد، خشم جهان اسلام را برانگیخت و همگی مسلمانان برای این كه دنیای استكبار قدرت اسلام را در برابر این گونه طرح‌های شیطانی ببیند تصمیم گرفتند كه اقدامات ضد استكباری خود را عملا نشان بدهند.

نوری همدانی

ما پس از محكوم كردن این نقشه استكباری و شیطانی، این حقیقت را اخطار می‌كنیم كه در صورت تحقق این امر، ما اوباما و همفكران صهیونیست مسیحی او را مجرم می‌شناسیم و آن‌ها را مسوول عواقب این امر می‌دانیم.

آیت‌الله ‌العظمی مكارم شیرازی نیز با اشاره به پیشنهاد كشیش آمریكایی اظهار كرد: جالب است كه تمام كلیساهای دنیا بر ضد این تصمیم كشیش موضع گرفتند و اعلام كردند كه این كاری احمقانه است.

وی با نادان خواندن این كشیش مسیحی افزود: آنهایی كه داستان 11 سپتامبر را به وجود آوردند یك اقلیت ناچیز از مسلمانان بر وهابیون بودند كه ما آنها را از خود نمی‌دانیم. حال چرا باید اقدام این عده را به همه مسلمانان نسبت داد.

وی ادامه داد: اسلام به ما اجازه ترور نمی‌دهد چه مسلمان و چه غیر مسلمان باشد و اگر این عامل وهابیت در منطقه پا نگرفته بود امروز اكثر دنیا مسلمان شده بودند.

این مرجع تقلید خطاب به این كشیش مسیحی گفت: شما اگر قرآن را آتش بزنید كه مطمئنیم این كار را نمی‌كنید ما به حضرت موسی و عیسی احترام می‌گذاریم و تورات و انجیل را از سوی خدا می‌دانیم و برای آنها حرمت قائلیم.

مكارم شیرازی اضافه كرد: با وجود تحریفاتی كه در این كتابها ایجاد شده است ولی ما هرگز اجازه نمی‌دهیم این كتابهای آسمانی سوزانده شود و بی‌احترامی به انبیای الهی صورت بگیرد. شما آن كار را انجام دهید و ما هم این احترام را می‌گذاریم كه دنیا خود قضاوت می‌كند كه حق با كیست.

آیت الله صافی گلپایگانی:

قرآن برای همه مقدس است و هر انسان بیدار و آگاه باید در برابر قداست و استحکام هدایت‌های آن سر تعظیم فرود آورد و آن را کتاب و دستورالعمل همه اقوام و ملل قرار داد.

همچنین آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به پاپ و حکومت آمریکا نسبت به عواقب سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن کریم هشدار داده

و در پیام خود آورده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر موحش تصمیم یکی از کلیساهای آمریکا برای سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن مجید، عمق شرارت و خباثت و عداوت با ارزش‌های عالی انسانی و مکتب انبیا، و سوء تعلیم و تربیت کلیسای معاصر را به جهانیان اعلام می‌کند. قرآن مجید، یگانه کتابی است که از پیامبران ادیان ابراهیمی به بزرگی یاد می‌کند و همه را به ایمان و اعتقاد به آنان دعوت می‌نماید:

قُولُواْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَآ أُنزِلَ إِلَیْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِیَ مُوسَی وَعِیسَی وَ مَا أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره/‌136)

کتابی است که بشریت را به سلم و صلح و مهر و رحمت می‌خواند و مردم دنیا را به شعار «بسم الله الرحمن الرحیم» به سوی رحمت می‌خواند؛ کتاب مقدسی که یگانه برهان حقانیت انبیاء سلف و دعوت‌های آسمانی است.

صافی گلپایگانی

اگرچه بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون نفر، امروز این کتاب عظیم را کتاب دین و دستورالعمل فکر و عقیده و عبادت و اخلاق و تربیت و روابط مردم می‌دانند اما همه محققان و قرآن‌پژوهان از ملل مختلف تصدیق کرده‌اند که قرآن برای همه مقدس است و هر انسان بیدار و آگاه باید در برابر قداست و استحکام هدایت‌های آن سر تعظیم فرود آورد و آن را کتاب و دستورالعمل همه اقوام و ملل قرار داد.

تصمیم بر اهانت به چنین کتاب مقدسی، اهانت به همه مقدسات و اهانت به همه انبیا مخصوصا ابراهیم، موسی و عیسی است و هم‌چنین توهین به مریم عذرا است که به عنوان بهترین و پاک‌ترین بانوی زمان خود او را معرفی نمود و به خطاب «ان الله اصطفیک و طهرک» مخاطب است.

اینجانب هم‌زبان با یک میلیارد و نیم مسلمان و سایر مردم متمدن حقیقی جهان این روح توحش بشری را محکوم می‌کنم و خطرات بزرگ آن را برای بشریت و روشن شدن آتش فتنه‌های بزرگ اعلام می‌دارم و به شخص پاپ و سایر روسای مسیحی هشدار می‌دهیم اگر چنین حادثه فجیع و غیر انسانی در امریکا اتفاق بیفتد حکومت امریکا و شخص رییس جمهور اوباما را مسئول و مستحق محاکمه و بازخواست می‌دانیم و باید بدون فوت وقت این کشیش، دستگیر و کلیسای آن برای همیشه تعطیل گردد.

آیت الله جوادی آملی نیز با انتشار بیانیه‌ای هرگونه بی حرمتی به ساحت قرآن را محکوم كرده و از مسئولان غرب خواست مانع کارهای نابخردانه کشیش جسور مسیحی شوند.

در بیانیه این مفسر قرآن كریم آمده است:

جوادی آملی

بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین

عید سعید فطر را که ذخیره حضرت ختمی نبوت (صلی الله علیه و آله و سلم) و مایه وحدت امت اسلامی است به عموم مسلمانان تهنیت و موحدان جهان را به توحید ناب دعوت می‌كنم و برخی از مدعیان مسیحیت را نصیحت می‌كنم که هرگز نور نبوت با دهن کجی بعضی از کشیش نماهای سفیه خاموش نخواهد شد و از مسئولان غرب خواهانم که مانع کارهای نابخردانه کشیش جسور شوند.

با همه این اوصاف و با وجود برانگیخته شدن خشم و انزجار بسیاری از مردم به ویژه مسلمانان در سراسر دنیا نسبت به هتک حرمت به کتاب آسمانی اسلام، اما شاید این اتفاق بسیار تلخ برای مسلمانان و دنیای اسلام در عین حال بتواند نقطه روشنی باشد تا بیش از پیش اتحاد و همبستگی خود را محور قرار دهند.

ساراکیان

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور