تبیان، دستیار زندگی
یک نقاش، از آثار هنری جوانان می گوید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر فروشگاهی، ممنوع!

فرح اصولی

فرح اصولی(هنرمند نقاش) كه به تازگی ریاست شورای داوری سومین جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر را نیز برعهده گرفته است‏، گفت: نمایشگاه‌های موضوعی در ایران یك مسئله جدی است كه باید آن را شروع كنیم تا اگر كسی هم خواست انتخابی از مجموعه‌های هنری انجام دهد، راحت‌ باشد. متاسفانه ما؛ هنرمان را به صورت سوپرماركت ارائه می‌كنیم.

وی درمورد فواید همكاری موزه‌ها با یكدیگر برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری بیان كرد: این كار یك درس به بازدیدكنندگان هم هست تا یاد بگیرند كارها از چه نقاطی جمع شده و چه همكاری‌های صورت گرفته است كه البته و متاسفانه این نوع همكاری‌ها در ایران بسیار كم است.

اصولی خاطرنشان كرد: موزه‌ها باید به یكدیگر اعتماد كنند و این احساس به وجود نیاید كه هر موزه باید آثار موزه خودش را داشته باشد. این رسم در كشورهای دیگر وجود ندارد و هنگامی كه قرار است نمایشگاهی از آثار پیكاسو برگزار شود؛ از تمام جهان، آثار را گردآوری می‌كنند.

وی كه در آثارش به تلفیقی میان نگارگری سنتی و معاصر رسیده است؛ در مورد این تلفیق گفت: هیچ تلفیقی میان نگارگری سنتی و معاصر وجود ندارد. هنرمندان این حوزه‌ها نزدیكی میان یكدیگر نمی‌بینند. درحالیكه دنیا اكنون از انتزاع فاصله گرفته است.

فرح اصولی در مورد نمایشگاه و جشنواره دامون‌فر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر باید ازسوی دیگر بخش‌های خصوصی یک الگو قرار داد شود. در ایران رسم نیست بخش‌های خصوصی در عرصه هنرهای تجسمی به طور جدی ورود کنند. این جشنواره یک رسم نو است که باید سرمشق شود.

وی درمورد فواید همكاری موزه‌ها با یكدیگر برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری بیان كرد: این كار یك درس به بازدیدكنندگان هم هست تا یاد بگیرند كارها از چه نقاطی جمع شده و چه همكاری‌های صورت گرفته است كه البته و متاسفانه این نوع همكاری‌ها در ایران بسیار كم است

وی افزود: دو دوره‌ای که در جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر نزدیک به هشت هزار اثر را مرور و داوری کردم، هربار با طیف متفاوتی از آثار مواجه شده‌ام که ریشه در خاصیت جوانی دارد. یقین دارم نقاشی‌های جوانان در دوره سوم این رویداد نیز دیگرتر خواهد بود. آثار جوانان بازتاب اتفاقاتی است که در کشور می‌افتد، جوانان، آینده اجتماع‌اند. ما تمام احساساتی که زیرپوست این سرزمین جریان دارد را در آثار این جوانان می‌بینیم درعین حال تکنیک بسیار قوی، دید بسیار قوی، دید بسیار تیزبین نیز دیگر خصوصیات آثار آنهاست.

فرح اصولی گفت: توجه کردن به جوانان باعث می‌شود؛ پیر نشویم. باید هم به این جوانان که آینده سرزمین مادری‌اند توجه کرد. از همین روست که به آنها احساس مادری دارم و به طور مداوم و پیگیرانه کار هریک از آنها را دنبال می‌کنم. من یکی از لذت بخش‌ترین داوری‌هایی که انجام دادم همین داوری آثار جوانان زیر 25 سال در دوره دامون فر بوده است.

وی در پایان گفت: درحال برپایی مقدمات سومین جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر هستیم و یقین دارم مثل دو دوره پیش، آثاری متنوع، جذاب و خیره‌کننده چشم‌های همه ما را به ضیافت زیبایی خواهد برد.

فرح اصولی در سال 1332 در زنجان متولد شد، وی دیپلم نقاشی از هنرستان زیبای دختران و لیسانس گرافیک دانشکده هنرهای زیبا است. شرکت در نمایشگاه های انفرادی،گروهی و گروه دنا، سابقه تدریس و دبیر نمایشگاه و دو سالانه از فعالیت‌های اصولی به شمار می‌رود./ایلنا


گروه هنر تبیان