تبیان، دستیار زندگی
شاید همه در طول زندگی مشترك، اشتباهاتی را مرتكب می‌شوند كه گاه برای چند لحظه یا گاه چند روز سبب بروز دلخوری زن و شوهر‌ها می‌شود؛ ولی بعضی از این اشتباهات و مهمتر از آن، تكرار آنها آنقدر زندگی مشترك را به خطر می‌اندازد كه ممكن است حتی به طلاق منجر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهاتی كه جبران نمی شود

قلب

شاید همه در طول زندگی مشترك، اشتباهاتی را مرتكب می‌شوند كه گاه برای چند لحظه یا گاه چند روز سبب بروز دلخوری زن و شوهر‌ها می‌شود؛ ولی بعضی از این اشتباهات و مهمتر از آن، تكرار آنها آنقدر زندگی مشترك را به خطر می‌اندازد كه ممكن است حتی به طلاق منجر شود.

حتما زوج‌هایی را دیده‌اید كه به طور ناگهانی و بدون این‌كه مشكلات حاد و بزرگی در زندگی‌شان داشته باشند، ناگهان تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند و حتی تا سال‌ها بعد از خود می‌پرسند كجای كار اشتباه بوده كه كارشان به طلاق كشیده است و هر كدام دیگری را مقصر این امر می‌داند، غافل از این‌كه در بیشتر موارد هر دوی آنها به یك اندازه مقصرند و اشتباهات ریز و درشت زیادی را مرتكب شده‌اند كه ادامه زندگی مشترك را برای آنها مشكل كرده است.

شاید بزرگ‌ترین مشكل زوج‌ها مخصوصا زوج‌های جوان، تلاش برای عوض كردن خلقیات همسر باشد. ‌بدون شك، افراد بالغ به طرز چشمگیری تغییر نمی‌كنند، پس بهتر است فرد، همسر خود را قبول كرده و او را به خاطر منحصربه‌فرد بودنش و تفاوت‌هایی كه ‌با دیگران دارد، دوست بدارد. تلاش برای عوض كردن همسر، فقط احساسات او را جریحه‌دار كرده و ‌زندگی مشترك را خراب می‌كند.

بهتر است فرد، همسر خود را قبول كرده و او را به خاطر منحصربه‌فرد بودنش و تفاوت‌هایی كه ‌با دیگران دارد، دوست بدارد. تلاش برای عوض كردن همسر، فقط احساسات او را جریحه‌دار كرده و ‌زندگی مشترك را خراب می‌كند.

یكی دیگر از این موارد صحبت با نیش و كنایه زوج‌هاست كه اگر در طولانی‌مدت ادامه پیدا كند، سبب دلخوری‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. مورد دیگر نداشتن وقت كافی برای یكدیگر است. بعضی از زوج‌ها آنقدر از یكدیگر فاصله گرفته‌اند كه دیگر علاقه‌ای نسبت به هم احساس نمی‌كنند.

همسر

پذیرش اشتباهات خود و عذرخواهی بموقع نیز از مواردی است كه گاه زوج‌ها فراموش می‌كنند به آن عمل كنند. حسادت هم از مواردی است كه می‌تواند یك زندگی را به جهنم تبدیل كند، اگر دو نفر همدیگر را برای زندگی انتخاب كرده‌اند، حسادت باعث اتلاف وقت شده و موجب اهانت به ‌همسر می‌شود و این تصور را به وجود می‌آورد كه طرف مقابل به او اعتماد ندارد و این كار می‌تواند سمی در رابطه زوج‌ها باشد.

توقع بیش از حد زوج‌ها از یكدیگر، مخصوصا در تنگنا قرار دادن همسر از نظر اقتصادی ناخودآگاه به همدیگر آزار رساندن است.و نكته دیگر این‌كه اگر زوج‌هایی هستند كه از مشاجره به‌ جای گفتگو استفاده می‌كنند یا در زندگی مشترك غرور دارند یا در كل، قدر همسرشان را نمی‌دانند، باید منتظر تبعات خطرناك این اشتباهات نیز باشند.

اغلب مشكلات زندگی زوج‌های جوان به علت عدم تجربه و اطلاعات كافی از نحوه كنترل زندگی مشترك می‌باشد و این كه دختر و پسر جوان نیاموخته‌اند چگونه همسرداری كنند و چگونه بر مشكلات پیش آمده غالب شوند یا چگونه ایجاد علاقه كنند!

شاید در برخی از زندگی‌ها، طلاق آخرین و بهترین راه باشد؛ اما راه‌های متفاوتی وجود دارد كه می‌تواند پایه‌های سست یك زندگی مشترك را تنومند نموده و طول عمر آن را به سال‌های متمادی افزایش دهد. اغلب مشكلات زندگی زوج‌های جوان به علت عدم تجربه و اطلاعات كافی از نحوه كنترل زندگی مشترك می‌باشد و این كه دختر و پسر جوان نیاموخته‌اند چگونه همسرداری كنند و چگونه بر مشكلات پیش آمده غالب شوند یا چگونه ایجاد علاقه كنند!

برای هر كاری، داشتن تجربه و راهنمایی شدن، مهم‌ترین ملزوماتی است كه موجب رسیدن به نتایج مطلوب در آن كار می‌شود و عدم آگاهی و نداشتن راهنمای مناسب هم متقابلا بزرگ‌ترین ضربه‌ای است كه می‌توان بر پیكره اهداف خود وارد كرد.

در این موارد بهترین راه مشاوره است. مشاور باتجربه و متخصص، حكم یك راهنمای مناسب و كوله‌باری از تجربه را دارد كه مشكلات پیش‌آمده را چنان نرم و كمرنگ می‌كند كه دیگر جای هیچ اختلافی باقی نمی‌ماند.

منبع : روزنامه جام جم

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :ندا داودی

مقالات مرتبط :

ورود ممنوع های زندگی مشترک

دور ریختنی های هنگام ازدواج!؟

آموزش ریشه کنی عشق!

بی نظمی در دعوا هم ممنوعه!

دیوار های سنگی و انهدام عشق

آن روی سکه ی جدایی

چون دوستت دارم طلاقت میدم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.