تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی بسکتبال آمریکا با غلبه بر ترکیه برای چهارمین بار فاتح جام قهرمانی مسابقات مردان جهان شد و سهمیه حضور در بازی‎های المپیک 2012 لندن را از آن خود کرد ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسکتبال آمریکا قهرمان جهان شد

بسکتبال قهرمان جام جهانی بسکتبال

تیم ملی بسکتبال آمریکا با غلبه بر ترکیه برای چهارمین بار فاتح جام قهرمانی مسابقات مردان جهان شد و سهمیه حضور در بازی‎های المپیک 2012 لندن را از آن خود کرد.

شانزدهمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان جهان روز گذشته یکشنبه با برگزاری دیدارهای نهایی و مشخص شدن رده بندی تیم‎های برتر این دوره از مسابقات به پایان رسید.

در دیدار فینال این دوره از مسابقات که با حضور آمریکا، قهرمان المپیک و ترکیه برگزار شد آمریکایی‎ها با 17 اختلاف امتیاز حریف میزبان خود را شکست داد و برای چهارمین بار مدال طلای رقابت‎های قهرمانی جهان را از آن خود کرد.

آمریکا که پیش از این با کسب 3 مدال طلا، 3 نقره و 4 برنز در صدر جدول پرافتخارترین تیم‎های جهان قرار داشت با کسب این پیروزی و این مدال جایگاه خود را در صدر این جدول تثبیت کرد. ضمن اینکه تنها سهمیه این مسابقات برای حضور در بازی‎های المپیک 2012 لندن را از آن خود کرد.

در آخرین بازی بسکتبال قهرمانی جهان، تیم آمریکا، قهرمان سه دوره دنیا و سیزده دوره المپیک در مقابل ترکیه‌ای صف آرایی کرد که نه تنها در جدول رده بندی پیش از آغاز بازی‌ها در مکان هجدهم قرار داشت، بلکه بهترین افتخارش کسب عنوان نایب قهرمانی اروپا در سال 2001 بوده است.

به هرحال همان گونه که پیش‌بینی می شد، ترکیه در فینال با تمام پشتوانه مادی ومعنوی که داشت، نتوانست حریف بهترین و پرافتخارترین تیم دنیا شود، اما کسب عنوان نایب قهرمانی نیز یک افتخار بزرگ و یک شگفتی برای میزبان این دوره از رقابت‌ها محسوب می‌شود.

در ابتدای این دیدار در سالن 16 هزار نفری سنان اردم شهر استانبول، ترکیه پیشتاز و میدان‌دار رقابت بود، اما اندک اندک بازیکنان برتر لیگ NBA که توسط مایک کرژفسکی برای این دوره از رقابت‌ها گلچین شده بودند، توانستند نبض دیدار را در اختیار گرفته و در میان هیاهوی تمام نشدنی تماشاچیان ترک، بازی را کوارتر به کوارتر به نفع خود به اتمام برسانند.

بسکتبال قهرمان جام جهانی بسکتبال

کوارتر نخست برای تیم آمریکا با نتیجه 22 بر 17 به پایان رسید. در یک چهارم دوم نیز نتیجه 20 بر 15 به نفع آمریکا تمام شد تا دو تیم با نتیجه 44 بر 32 به رختکن بروند. نتیجه کوارتر سوم نیز 19 بر 16 به نفع آمریکا بود و در کوارتر چهارم این تیم آمریکا بود که نتیجه را با امتیاز 20 بر 16 به سود خود پایان داد تا برای چهارمین بار قهرمان جهان شود. آخرین قهرمانی آمریکا به سال 1994 در تورنتو کانادا بازمی گردد.

نتیجه کلی دیدار نیز با امتیاز 81 بر 64 به سود آمریکا به پایان رسید. ترکیه با کسب همین یک مدال نقره در رقابت‌های بسکتبال قهرمانی جهان، خود را در جدول مدال آوران تاریخ این رشته ورزشی، در مکان نهم قرار داد.

تیم آمریکا در پیکارهای سال 2010 درحالی به این مهم دست یافت که همه اعضای تیم خود را نسبت به تیم قهرمان بازی های المپیک پکن تغییر داده و شش جوان 22 ساله را به تیمش تزریق کرده بود.

در بازی فینال، "کوین دورانت" به عنوان موثرترین بازیکن آمریکا در این دوره از رقابت ها با کسب 28 امتیاز، بهترین بازیکن میدان بود.

در مورد تیم های آمریکا و ترکیه دو نکته جال وجود داشت. نخست اینکه این دو تیم برای نخستین بار در یک رویداد رسمی با یکدیگر روبرو می‌شدند. پیش از این تنها یک بار این دو تیم پیش از بازی‌های المپیک پکن به صورت دوستانه با یکدیگر رقابت کرده بودند که در آن دیدار آمریکا با نتیجه 114 بر 82 ترکیه را شکست داده بود. دوم اینکه هر دو تیم به صورت خودکار به این دوره از رقابت ها راه یافته بودند. به طوری که آمریکا به عنوان قهرمان المپیک پکن 2008 و ترکیه به عنوان میزبان در رقابت‌ها حاضر شده بودند.

در دیدار نیمه نهایی مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان جهان نیز تیم لیتوانی بر صربستان غلبه کرد و به مدال برنز دست یافت. همچنین در دیداری که برای تعیین تیم پنجم این دوره از مسابقات برگزار شد تیم آرژانتین مقابل اسپانیا، مدافع عنوان قهرمانی این مسابقات صاحب برتری شد و در رده پنجم قرار گرفت.

نتایج به دست آمده در دیدارهای روز پایانی شانزدهمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان جهان به شرح زیر است:

دیدار نهایی:

* آمریکا 81 - ترکیه 64

دیدار رده بندی:

* لیتوانی 99 - صربستان 88

دیدار تعیین کننده تیم پنجم:

* آرژانتین 86 - اسپانیا 81

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری