تبیان، دستیار زندگی
همه ما غالباً در معرض مشكلات و مسائلی قرار میگیریم كه به دلیل محدود بودن دانش و تجربیاتمان به همفكری با دیگران نیاز پیدا میكنیم. میدانید كه حتی با ثباتترین افراد نیز گاهی از بحرانهای عاطفی مصون نیستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردهایت را به من بگو

اهمیت و نقش دریافت کمکهای تخصصی در حل مشکلات

مشاوره اعتیاد

همه ما غالباً در معرض مشكلات و مسائلی قرار میگیریم كه به دلیل محدود بودن دانش و تجربیاتمان به همفكری با دیگران نیاز پیدا می كنیم. میدانید كه حتی با ثباتترین افراد نیز گاهی از بحران های عاطفی مصون نیستند. تحولات و تغییراتی كه در زندگی رخ می دهد. مانند قبولی در دانشگاه، ازدواج، دور شدن از خانواده و دوستان، بیماری و از دست دادن آنهایی كه دوستشان داریم. گاهی ما را دچار اضطراب، تردید، نگرانی، تعارض و حتی بحران میسازد. لازم به ذكر است هنگام سازش با محیطی جدید وتجربه های نو، داشتن احساسات فوق تا حدی طبیعی است اما اگر این احساسات منفی از حد طبیعی بیشتر شود. میتواند باعث كاهش تمركز، آرامش و سلامت جسم و روان گردد و در اینجاست که اهمیت و نقش مشاوره خودنمایی می کند.

مسلما صحبت کردن در مورد احساسات برای همه ما سخت است. از یک طرف نگرانیم که نتوانیم منظور خود را به درستی به طرف مقابل منتقل کنیم و یا نگران این هستیم که اگر مساله و مشکل خود را با وی در میان بگذاریم، چه اتفاقی می افتد و او چه برداشت  و قضاوتی از شخصیت ما خواهد کرد؟

مسلما صحبت کردن در مورد احساسات برای همه ما سخت است. از یک طرف نگرانیم که نتوانیم منظور خود را به درستی به طرف مقابل منتقل کنیم و یا نگران این هستیم که اگر مساله و مشکل خود را با وی در میان بگذاریم، چه اتفاقی می افتد و او چه برداشت  و قضاوتی از شخصیت ما خواهد کرد؟

اگر دایما نگران این مسایل و مشکلات مشابه هستید و یا فکر می کنید گوش شنوایی برای صحبت های شما وجود ندارد و یا مساله تان آنقدر شخصی و محرمانه است که نمی خواهید اطرافیان و نزدیکان از آن مطلع شوند می توانید به فکر دریافت کمکهای حرفه ای از یک روان شناس یا مشاور باشید.

مشاوره قرآنی

صحبت کردن با یک فرد قابل اعتماد

صحبت کردن با یک متخصص به شما کمک می کند که:

- مشکلات، نگرانی ها و افکار خود را رده بندی کرده و دید روشن تری نسبت به آن پیدا کنید. گاهی اوقات برخی از افراد با انبوهی از علایم و نشانه ها، مانند کم خوابی، کم غذایی یا پر خوری، نگرانی، ناامیدی، گریه های وقت و بی وقت، کمبود اعتماد به نفس و .. نزد متخصص مربوطه مراجعه می کنند و تصور می کنند که با انبوهی از مشکلات و اختلالات مواجه شده اند. اما بعد از آنکه صحبت های لازم صورت گرفته و فرد متخصص راهنمایی های لازم را ارایه می دهد، مراجع متوجه می شود که مشکلات وی آن قدر هم که تصور می کرده وخیم نیست و همه این علایم و نشانه ها ناشی از یک افسردگی خفیف و زودگذر است.

- صحبت کردن با یک متخصص باعث می شود که شما مساله و مشکل خود را با دید و عینکی متفاوت در نظر بگیرید.

- تنش هایتان کمتر شده و بینش بیشتر و بهتری نسبت به موقعیت خود و مشکل تان پیدا کنید.

- ودر نهایت اینکه متوجه می شوید تنها نبوده و کسی هست که شما را یاری رساند و همچنین افراد بسیاری هستند که مشکلات مشابه شما را دارند اما با مراجعه نزد متخصص مساله شان حل و فصل و یا کنترل شده است.

مشکلات را برای خودتان نگه ندارید

اگر در مورد مشکلات تان نمی خواهید با کسی صحبت کنید، باید بدانید که این اقدام باعث حل مشکلات تان نشده و تنها باعث سرکوب شدن احساسات و تنش های شما و در نتیجه افزایش احساس گناه و شرمساری در وجودتان می شود.

یک متخصص زبده و قابل اعتماد پیدا کنید

در گام اول باید تصمیم بگیرید که در مورد مشکلات خود با یک نفر صحبت کنید. شما نیاز دارید که احساسات و نگرانی های خود را با یک فرد معتمد در میان بگذارید. مسلما مشاوران و روان شناسان متخصصی وجود دارند که شما می توانید با آرامش خاطر با آنها صحبت کرده و از رازداری آنها اطمینان داشته باشید. مشاور و روان شناس فرد متخصصی است كه با علاقه به دل مشغولیهای شما گوش داده و به شما كمک میكند تا درک بهتری از مشکلات خود داشته باشید و بتوانید با راحتی و كارآمدی بیشتری با مشكلاتتان مواجه شوید.

اگر در مورد مشکلات تان نمی خواهید با کسی صحبت کنید، باید بدانید که این اقدام باعث حل مشکلات تان نشده و تنها باعث سرکوب شدن احساسات و تنش های شما و در نتیجه افزایش احساس گناه و شرمساری در وجودتان می شود.

به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

اگر مشکلات شما سطحی است و از اختلالات و مشکلات خاصی مانند حمله های اضطرابی شدید، افسردگی های دوره ای و حاد، وسواسهای فکری و عملی طولانی مدت(به طور کلی منظور اختلالات روان رنجوری است) و .. رنج نبرده و مساله تان تنها در حد مسایل سطحی است که فقط نیاز به همفکری و همیاری یک فرد با تجربه است(مانند مشکلات مربوط به ازدواج و انتخاب همسر، اختلاف نظرات مقطعی و معمولی میان زوجین و ...) می توایند به مشاوران مراجعه داشته باشید.

اما در صورتی که مشکل شما در سطح شدید تر و در حیطه مشکلات و بیماری های روان رنجوری است باید نزد روانشناسان مراجعه داشته باشید.

البته باید توجه داشته باشید که روان شناسان و مشاوران نیز دارای تنوع رشته ای بسیار بوده و شما بر اساس موضوع مشکل خود باید به متخصص های رشته مراجعه داشته باشید. مثلا مشکلات تربیتی فرزندان، مسایل آموزشی آنها، برنامه ریزی درسی و ... مربوط به حیطه روان شناسان تربیتی است.

و در نهایت اینکه اگر نزد مشاور یا روان شناس مراجعه کردید و طی صحبت های انجام شده تشخیص داده شد که شما نیازمند مصرف دارو هستید باید نزد روان پزشک مراجعه داشته باشید.

در ضمن برای دریافت کمکهای بسیار سریع السیر و یا کمکهای ابتدایی می توانید از خدمات مشاوره تلفنی و یا اینترنتی بهره بگیرید.

روشهای دیگر بیان احساسات و مشکلات

مژده به دوستداران مشاوره سایت تبیان

در مورد احساسات خود بنویسید

این یک روش بسیار مفید برای کشف احساسات است. بسیاری از افراد عادت دارند آنچه را که در طی روز با آن مواجه می شوند و یا آنچه از ذهن شان می گذرد و یا برایشان اتفاق می افتد را در دفترچه خاطرات روزانه شان بنویسند. این یک روش مناسب برای مرور رویدادها و بیان احساسات است البته شما می توانید درد دلها، بحرانها، احساسات و رنجشهای خود را به صورت یک داستان در آورید.

ورزش

انجام ورزشهای متناسب با حالات روحی شما می تواند بسیار موثر باشد. برای مثال به افراد افسرده پیشنهاد ورزشهای تند و فعال کننده مانند ایروبیک داده می شود و به افراد مضطرب ورزشهای آرام توصیه می گردد.

انجام فعالیتهای هنری

حتی اگر فکر می کنید یک هنرمند(مثلا یک نقاش حرفه ای) نیستید باز هم می توانید برای تخلیه هیجانات خود به انجام انواع فعالیتهای هنری بپردازید.

و در نهایت به خاطر داشته باشید که:

- صحبت کردن در مورد مشکلات، کاهش دهنده احساسات منفی تان خواهد بود.

- صحبت کردن با یک فرد متخصص باعث می شود که برای مشکلات خود راه حل منطقی پیدا کنید. اگر فکر می کنید صحبت کردن در مورد مشکل پیش آمده بسیار سخت است و یا اینکه احساس شرم و خجالت می کنید بهتر است که در اولین گام از مشاوره های تلفنی یا اینترنتی بهره گیرید.

گروه خانواده و زندگی تبیان - نویسنده :مریم عطاریان

تنظیم :داودی

مقالات مرتبط :

این همه هیجان؛ موقوف!

آرامش روحی ندارم

قرص شادی آور ،آنلاین!

هزاران چرای بیهوده

امنیت و آرامش درون شماست

آنها که در مشکل گم می شوند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.