تبیان، دستیار زندگی
متخصصان تغذیه به رنگدانه های گیاهی یا فیتوکمیکال‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. می‌دانید چرا این ترکیبات مهم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 رنگدانه گیاهی مهم

PHYTOCHEMICALS

فیتوکمیکال ها یا رنگدانه های گیاهی

متخصصان تغذیه به رنگدانه های گیاهی یا  فیتوکمیکال‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. می‌دانید چرا این ترکیبات مهم هستند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که فیتوکمیکال‌ها نوعی از ترکیبات شیمیایی و سالم هستند که در میوه‌ها و سبزی‌ها به وفور یافت می‌شوند و بررسی‌ها نشان داده‌ که احتمال ابتلا به بسیاری از انواع سرطان، آلزایمر و آب مروارید را کاهش می‌دهند. بسیاری از آنها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و آثار زیان‌بار رادیکال‌های آزاد که سبب تخریب سلول‌ها، پیری پوست و سکته‌های قلبی می‌شوند را از بین می‌برند.

1- بتاکاروتن

رنگدانه‌ بتاکاروتن، رنگ نارنجی هویج را به‌وجود می‌آورد و یکی از قوی‌‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های شناخته شده است. بهترین روش به دست آوردن آن، خوردن میوه‌های نارنجی و زرد رنگ و سبزیجاتی از قبیل هویج، فلفل دلمه‌ای رنگی و کدو حلوایی است. سبزیجات سبز نیز حاوی مقادیر بالایی از بتاکاروتن هستند.

نتایج مطالعات نشان داده کسانی که سبزیجاتی غنی از بتاکاروتن را می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان معده در آنها نسبت به کسانی که کمترین مصرف میوه و سبزی را دارند، 54 درصد کم‌تر است، پس این نوع سبزیجات را حتما در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

2- لیکوپن

لیکوپن به فیتوکمیکال مردانه شهرت یافته است، چون خطر ابتلا به سرطان پروستات و البته بسیاری دیگر از سرطان‌ها را در صورتی که به میزان کافی دریافت شود، کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای از دانشکده پزشکی یال در آمریکا، حاکی از آن است مردانی که میزان لیکوپن در خون‌شان بسیار بالاست، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. فقط یادتان باشد که لیکوپن آنتی‌اکسیدانی قوی‌تر از بتاکاروتن است که می‌توان آن را از گوجه‌فرنگی (به‌خصوص آنهایی که رسیده یا پخته اند) و همچنین گریپ ‌فروت صورتی رنگ و یا زردآلو به ‌دست آورد.

3- آلیسین

این ترکیب که در پیاز و سیر یافت می‌شود، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، به رقیق شدن خون کمک می‌کند و احتمال لخته شدن خون و مسدود شدن رگ‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی ، ضد قارچی و کاهش خطر ابتلا به سرطان در آلیسین شناخته شده است. بنابر تحقیقات مشخص شده است افرادی که سیر و پیاز می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان دهان ، گلو و مری در آنها نسبت به سایرین 88 درصد کم‌تر است.

4- آنتوسیانین

این رنگدانه آنتی‌اکسیدانی را می‌توان از میوه‌های ارغوانی، آبی، سیاه و سبزیجاتی از قبیل چغندر، زغال‌ اخته و انگور سیاه به دست آورد. طی مطالعه ی مشترک آمریکا و نروژ که 16 سال طول کشیده است، محققان دریافته‌اند کسانی که محصولات غنی از آنتو‌سیانین را می‌خورند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها 12 درصد کاهش می یابد. پس بهتر است در فصل میوه‌های یاد شده، تازه آنها را خریداری کرده و در دسترس اعضای خانواده‌تان قرار دهید تا زمینه‌های بروز بیماری‌های قلبی در آنها کاهش پیدا کند.

5- ایزوتیوسیانات

ایزوتیوسیانات در سبزیجاتی همچون کلم بروکلی یافت می‌شود. این سبزیجات حاوی ترکیبات گوگردی هستند که طعم آنها را کمی ناخوشایند کرده و به همین دلیل بسیاری از افراد تمایلی به خوردن آن ندارند. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم کمی ذایقه خود را تغییر دهید، زیرا این مواد می‌توانند احتمال ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش دهند.

به گزارش تحقیقی از دانشگاه تگزاس مرکز سرطان اندرسون، خوردن مقدار فراوانی از ایزوتیوسیانات‌ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را تا 29 درصد کاهش ‌دهد و تاثیر آن در آقایان نسبت به خانم ها سه برابر است، بنابراین آقایان سیگاری بهتر است که کلم بروکلی را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهند، حتی اگر از طعم آن خوششان نمی آید.

6- لوتئین

لوتئین نوعی کاروتنوئید یعنی از خانواده رنگدانه‌هاست که می‌تواند به سلامت چشمان شما کمک کند.

کاروتنویید می‌تواند خطر ابتلا به ضعف ماهیچه‌های چشم (ناشی از افزایش سن) را که سبب بروز نابینایی می‌شود تا 43 درصد کاهش دهد. شما می‌توانید لوتئین را در سبزیجات برگ سبز و میوه‌های نارنجی و زرد رنگ به دست آورید و به این ترتیب سالم ماندن چشم‌هایتان را تضمین کنید.

پس با توضیحات بالا بهتر است همراه با وعده‌های غذایی اصلی و یا در میان‌وعده‌ها از انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی و البته تازه استفاده کنید.

ترجمه: راضیه پاشایی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

جلوگیری از بیمار ی ها با آنتی اکسیدان ها

نقش مواد غذایی آنتی اکسیدانی در سلامتی بدن

پوستی زیبا با مصرف آنتی اکسیدان ها

نقش آنتی اکسیدان ها در پیش گیری از سرطان

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

تا می توانید میوه و سبزی بخورید

میوه‌ها و سبزی های دوستدار قلب

چگونه سبزی بیشتری بخوریم؟

جنگ علیه سرطان با سبزیجات

میوه و سبزی ارگانیک بخرید

میوه و سبزی؛ تازه یا کنسرو شده و یا فریز شده

مردان، میوه و سبزی بیشتری نیاز دارند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.