تبیان، دستیار زندگی
نظرسنجی‌های این دوره نشان می‌دهد، اکثر سالمندان، زنان، کم سوادان، طبقه متوسط و روستایی و هم چنین محافظه کاران آمریکا تامین کنندگان هزینه‌ این کلیساهای دیداری بودند که 70 میلیون آمریکایی را دربرمی‌گرفتند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغات رسانه ای اوانجلیس ها

آمریکا و اسراییل

بخش سیاسی- با آغاز دهه نود نئوصهونیست‌‌ها دریافتند، باید فعالیت‌ های خود را بر بزرگداشت اخلاق سنتی متمرکز کنند، به همین دلیل شبکه‌‌های رادیویی و سپس تلویزیونی بی‌شماری به راه انداختند که ره آورد آن نئوصهیونیست شدن هزاران جوان آمریکایی بود.

در این دوره سازمان بشارت دهنده "جوانان مسیح" از آن کشیش "بیلی گراهام"، فعال‌ترین سازمان درون جنبش راست مسیحی بود که برای جذب طرفداران هرچه بیشتر خواسته‌‌ها و اهداف خود را در قالب برنامه‌های جذاب بیان می‌کرد.

تاسیس این شبکه‌های تلویزیونی که به "کلیساهای دیداری" معروف شدند، پاسخی به خواست مردم آمریکا بود که به تلویزیون علاقه بسیار داشتند.

البته تاسیس شبکه‌های تلویزیونی مسیحی در آمریکا به سال 1960 بازمی‌گردد که "پت رابرتسون"، از رهبران با نفوذ اوانجیلی آمریکا ایستگاهی تلویزیونی در ایالت ویرجینیا تاسیس کرد و در زمان خود توانست با اختصاص نیمی از زمان پخش برنامه‌های خود به برنامه‌های مذهبی بیش از 5 میلیون بیننده را جذب خود کند.

این شبکه‌های تلویزیونی چنان تاثیری بر مردم آمریکا گذاشتند که موسسه تحقیقاتی "گالوپ" در یکی از گزارش‌های خود نوشت، طی سال‌های 1976 تا 1979 بیش از یک پنجم مردم آمریکا دوباره غسل تعمید به جا آوردند و مسیحی دوباره زاده شده گردیدند.

نظرسنجی‌های این دوره نشان می‌دهد، اکثر سالمندان، زنان، کم سوادان، طبقه متوسط و روستایی و هم چنین محافظه کاران آمریکا تامین کنندگان هزینه‌ این کلیساهای دیداری بودند که 70 میلیون آمریکایی را دربرمی‌گرفتند

از جمله عوامل موفقیت این شبکه‌های تلویزیونی در جذب مخاطب را باید در شیوه‌های گفتگو و ابلاغ پیام جذاب و گیرا ملاحظه کرد. برنامه‌های این شبکه‌ها پا را از پند و اندرز و ارشاد و هدایت مذهبی فراتر می‌گذاشتند و تمام امور زندگی مردم آمریکا را دربرمی‌گرفتند و سپس با گریزی جالب و ناپیدا بینندگان خود را به حمایت از رژیم صهیونیستی و سیاست‌هایش دعوت و به مردم القا می‌‌‌کردند، خشنودی خدا در این نهفته است.

نظرسنجی‌های این دوره نشان می‌دهد، اکثر سالمندان، زنان، کم سوادان، طبقه متوسط و روستایی و هم چنین محافظه کاران آمریکا تامین کنندگان هزینه‌ این کلیساهای دیداری بودند که 70 میلیون آمریکایی را دربرمی‌گرفتند.

با آغاز دهه هشتاد پرستش رژیم صهیونیستی در کانون توجهات رهبران کلیساهای پروتستانی اوانجیلی آمریکا قرار گرفت و باعث شد، این کانال‌ها تمام توجه خود را بر جذب کمک‌های مردمی جهت حمایت از رژیم صهیونیستی متمرکز نمایند، غیر از آن اردوها و تورهای مسافرتی برای سفر به سرزمین مقدس برگزار و به مردم آمریکا القا کنند، رژیم صهیونیستی در برنامه‌های فرجام جهان خداوند نقشی محوری و اساسی بازی می‌کند.

اسرائیل

بطور کلی مضمون رسالت تبلیغاتی‌-‌اطلاع رسانی این شبکه‌ها مذهبی‌-‌اعتقادی‌-‌اوانجیلی بود، مثلا کشیش "جری فالول" از رهبران معروف اوانجیلی در برنامه‌های خود تبلیغ می‌کرد: "خداوند یهود را دوست دارد و با ملت‌ها همانگونه برخورد می کند که آنها با رژیم صهیونیستی رفتار کرده‌اند. منجی ما مسیح یهودی است".

مهمترین شبکه تلویزیونی که در این دوره تاسیس شد، شبکه CBN بود که نه تنها سراسر آمریکا را پوشش می‌داد، بلکه در 60 کشور جهان نیز پخش می‌شد و از آن کشیش "پت رابرتسون" بود. رابرتسون اعتقاد داشت: " خداوند حامی و پشتیبان رژیم صهیونیستی و نه اعراب تروریست است".

باز از جمله شبکه‌های پر بیننده این دوره باید از شبکه کشیش "مایک ایوانز" کشیش و واعظ تلویزیونی اوانجیلی یاد کنیم که در دیدارش با "رونالد ریگان" رئیس جمهور وقت آمریکا، ریگان به او گفته بود: "معتقدم آمریکا در آستانه بیداری بزرگی قرار دارد، من این را با تمام وجود احساس می‌کنم، خداوند مردان بزرگی چون شما را برای ما فرستاد تا زمینه ساز این بیداری باشید".

درون کلمه لاتین "جیروزالیم" یا یهود کلمه USA به نحوی گنجانده شده بود تا نشان دهد اورشلیم، آمریکا را نیز دربرمی‌گیرد و بدین وسیله به آمریکایی‌ها القا کند، سرنوشت پایتخت آمریکا، "واشنگتن دی.سی" و "جیروزالیم دی.سی." (پایتخت داود) به هم گره خورده است

ایوانز در برنامه‌های خود همیشه تاکید می‌کرد، رژیم صهیونیستی نقش مهمی در سرنوشت معنوی و سیاسی آمریکا ایفا می‌کند، بنابراین سرنوشت آمریکا به سرنوشت رژیم صهیونیستی گره خورده و بقای این رژیم مسئله‌ای حیاتی برای آمریکا بشمار می‌آید.

او با ساختن فیلم "قدس دی.سی." (دی‌.سی‌. مخفف دو کلمه "پایتخت داود" است) به حمله یهود و تاسیس رژیم صهیونیستی و تصرف قدس و نزدیک شدن به فرجام تاریخ اشاره کرد. نکته جالب در فیلم این بود که وقتی فرمان حمله یهود صادر ‌شد، درون کلمه لاتین "جیروزالیم" یا یهود کلمه USA به نحوی گنجانده شده بود تا نشان دهد اورشلیم، آمریکا را نیز دربرمی‌گیرد و بدین وسیله به آمریکایی‌ها القا کند، سرنوشت پایتخت آمریکا، "واشنگتن دی.سی" و "جیروزالیم دی.سی." (پایتخت داود) به هم گره خورده است.

ادامه دارد..

قبس زعفرانی/جامعه و ارتباطات تبیان

تنظیم:س.آقازاده