تبیان، دستیار زندگی
فرزاد موتمن، از سریال نون و ریحون می گوید و از ماجرای جنجالی سانسور این سریال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای سانسور  نون و ریحون

کارگردان نون و ریحون گفت که عباس نعمتی اصرار داشت شوخی​های سریال در متن وجود داشته باشد تا به نوعی تلویزیون نیز نسبت به اتفاقاتی که در یکسال گذشته در جامعه رخ داده، واکنش نشان دهد. اما بعد از پخش اولین قسمتی که این شوخی​ها در آن وجود داشت با واکنش گسترده​ای روبرو شدیم.

فرزاد موتمن

فرزاد موتمن، کارگردان مجموعه تلویزیونی «نون و ریحون» که شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه تهران پخش می‌شد، در گفتگو با خبرآنلاین، در خصوص حذف شوخی‌های سیاسی - اجتماعی این مجموعه و خروج کامل این بخش از فیلمنامه در قسمت‌های مختلف «نون و ریحون» گفت: پیش از آنکه ساخت مجموعه را شروع کنیم در جلساتی با مدیران شبکه پیشنهاد قرار گرفتن این شوخی​ها از سوی آقای نعمتی نویسنده متن مطرح شد.

وی اضافه کرد: نویسنده ما اصرار داشت این شوخی​ها در متن وجود داشته باشد تا به نوعی تلویزیون نیز نسبت به اتفاقاتی که در یکسال گذشته در جامعه رخ داده، واکنش نشان دهد. اما بعد از پخش اولین قسمتی که این شوخی​ها در آن وجود داشت با واکنش گسترده​ای روبرو شدیم.

کارگردان فیلم سینمایی «پوپک و مش ماشالله» تصریح کرد: بعد از پخش آن قسمت، این شوخی​ها به صورت بلوتوث روی گوشی​های موبایل رد و بدل شد و شبکه​های تلویزیونی خارجی روی آن مانور دادند. در این زمان بود که مدیران شبکه ترجیح دادند از این شوخی​ها عقب​نشینی کنند و در نتیجه تعداد زیادی از شوخی​های اینچنینی از مجموعه حذف شد.

موتمن همچنین به تغییر فرم «نون و ریحون» بعد از این حذفیات اشاره کرد و گفت: به هرحال کار از نظر فرم لطمه خورد اما از ابتدا نیز بسیار تعجب کرده بودم که با وجود این شوخی​ها در مجموعه موافقت شده بود.

نویسنده ما اصرار داشت این شوخی​ها در متن وجود داشته باشد تا به نوعی تلویزیون نیز نسبت به اتفاقاتی که در یکسال گذشته در جامعه رخ داده، واکنش نشان دهد. اما بعد از پخش اولین قسمتی که این شوخی​ها در آن وجود داشت با واکنش گسترده​ای روبرو شدیم

وی در گفتگو با خبرآنلاین توضیح داد: در ادامه هم بعضی دیالوگ​ها تعدیل شد. به هرحال توجه​ها به این سریال جلب شده بود و باید به گونه​ای عمل می‌کردیم که این هیچ مشکلی برای ادامه کار به وجود نیاید.


گروه هنر تبیان