تبیان، دستیار زندگی
پروژه شوینده طبیعی ظروف با چربی زدایی قوی و هزینه کمتر، از پوست میوه جات تهیه شده تا به پوست دست ضرری نرساند. در این ترکیب از ریشه چوبک که ماده کاملا طبیعی است و نمک نیز استفاده شده است یعنی یک مایع ظرفشویی ارگانیک!...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان میثاق 2، شوینده طبیعی ظروف

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان میثاق 2، شوینده طبیعی ظروف


تبیان: لطفا خود را معرفی کنیدو سایر اطلاعات مربوط به پروژه تان را نیز بگویید.
 مرتضی قلبی هستم و دستیارم آقای یاسین شجاعان. البته کار اصلی را ایشان انجام داده اند. ما از تبریز آمده ایم، از مدرسه میثاق 2. و خواستیم که در نهمین جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان شرکت کنیم. پروژه مان نیز "شوینده طبیعی ظروف" است. با چربی زدایی قوی و هزینه کمتر که چون در ساخت آن ازمواد طبیعی ( پوست گیاه) استفاده شده است هیچ آسیبی به طبیعت نیز نمی رساند. ما از پوست میوه جات استفاده کردیم تا به پوست دست ضرری نرساند. همچنین با استفاده از ریشه چوبک که ماده کاملا طبیعی است و نمک توانستیم به این ترکیب دست پیدا کنیم.یعنی یک مایع ظرفشویی ارگانیک.

تبیان: امروزه در بازار انواع شوینده های ارگانیک موجود است. چگونه به فکرتولید چنین ماده ای افتادید؟
با مطالعه رئوی تأثیرات مواد شیمیایی موجود در بازار دیدیم در شهرهای فاقد فاضلاب، این مواد شوینده مستقیما وارد چرخه محیط زیست می شوند و آسیب های فراوانی هم وارد می کنند. ازجمله آسیب هایی که در دراز مدت روی پوست انسان باقی می گذارندو انواع بیماری های پوستی را به وجود می آورند. ما با مطالعه روی بیش از 50 نوع میوه و گیاه توانستیم به این ترکیب دست پیدا کنیم. البته طی بررسی ها متوجه شدیم که در زمان شاه ؛ اوایل انقلاب با استفاده ازصابون رنده شده و پوست برخی میوه ها ترکیبی شبیه این درست می کردند اما این هم شیمیایی بود. ما تصمیم گرفتیم که کلا مواد شیمیایی را حذف کنیم به همین دلیل از چوبک به جای صابون استفاده کردیم.

تبیان: طول مدت پروژه تان چقدر بود و آیا لطمه ای هم به درس شما وارد ساخت؟
ما اکثرا سعی کردیم در روزهای تعطیل مثل جمعه ها و روزهای تعطیل رسمی ( عید، تابستان و...) این کار را انجام دهیم تا به درسمان نیز لطمه ای وارد نشود. حدود 8-7 ماه روی این میوه ها و گیاهان کار کردیم. بعد حدود 2 ماه هم طول کشید تا درصدهای لازم را مشخص کنیم. مثلا اینکه برای یک کیلو پوست میوه چه مقدار ریشه چوبک لازم است و.......

تبیان: انگیزه تان ازاینکه در روزهای تعطیل به جای تفریح و استراحت به کارپژوهشی می پرداختید چه بود؟
 چون برای محیط زیست مان اهمیت قائل هستیم. چون باور داریم اگر به همین روال ادامه پیدا کند به زودی محیط زیست تخریب شده ای خواهیم داشت که به همه ما آسیب خواهد رساند.


تبیان: با تبیان چگونه آشنا شدید؟
 سال گذشته ما با هواپیمایی که ساخته بودیم در این جشنواره شرکت کرده بودیم و امسال سال دومی بود که حضورپیدا کردیم.


تبیان: آیا توصیه ای برای همدوره ای های خود دارید؟
 بله! اینکه در صورت امکان روی تأثیرات چنین محصولات شیمیایی کار و مطالعه کنند تا بتوانند این محصولات را با کمترین هزینه طبیعی سازی کنند تا با استفاده از چنین موادی بتوانیم محیط زیست بهتری برای خودمان بسازیم.

موضوع پروژه=  شوینده طبیعی ظروف.
دست اندرکاران= مرتضی قلبی، یاسین شجاعان از تبریز، مدرسه میثاق 2.
 پروژه "شوینده طبیعی ظروف" با چربی زدایی قوی و هزینه کمتر، از پوست میوه جات تهیه شده تا به پوست دست ضرری نرساند. در این ترکیب از ریشه چوبک که ماده کاملا طبیعی است و نمک نیز استفاده شده است یعنی یک مایع ظرفشویی ارگانیک!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی