تبیان، دستیار زندگی
لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد اختراعتان توضیح دهید.آناهیتا خازن هستم متولد 1364. این سومین اختراع من است که هم ثبت می شود و هم در مسابقات شرکت داده می شود. دومین باری است که در این مسابقات شرکت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با آناهیتا خازن

(برنده مدال طلا از نمایشگاه اختراعات ژنو)

لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد اختراعتان توضیح دهید.

آناهیتا خازن هستم متولد 1364. این سومین اختراع من است که هم ثبت می شود و هم در مسابقات شرکت داده می شود. دومین باری است که در این مسابقات شرکت می کنم. پارسال برای اولین بار مدال طلا در سطح کلاس الکترونیک را برای ایران گرفتم و امسال در کلاس C کامپیوتر شرکت کردم.

کار ِ من طراحی سیستم سخت افزار، نرم افزار حسابداری نوین برای افراد ناتوان و نابینا است که این سیستم به صورت AUTO RUN بالا می آید و WINDOWS همه ی عملیات را برای فرد نابینا به صورت گویا انجام می دهد.


شما سال گذشته هم در این نمایشگاه شرکت کرده بودید؛ می توانید تفاوت های نمایشگاه امسال را با پارسال بفرمائید.

پارسال ما سختی های زیادی داشتیم و در واقع عذاب کشیدیم. امسال خیلی بهتر بود. هماهنگی خاصی بین اعضای گروه بود و بچه ها واقعاً زحمت کشیدند. ضمناً ما استرس هایی را که دیگران دارند (چون بار اولشان است) نداریم و خیالمان راحت تر است.


لطفاً در مورد کاربرد اختراعتان در داخل کشور توضیح دهید.

طراحی این سیستم فقط مختص به جامعه ما نیست. اگر این سیستم، برنامه ای باشد که بتواند جواب بدهد در تمام جوامع استفاده می شود. فقط باید ببینیم که از این کار چگونه استقبال می کنند و چه حمایتی از آن می شود. دستگاهی که دفعه پیش طراحی کرده بودم متاسفانه از آن کم استقبال شد ولی اینجا خیلی آن را می خواستند؛ و چون می خواستیم امتیاز را از دست ندهیم مایل بودیم درایران به تولید برسد. حالا بستگی دارد که ببینم چه پیش می آید.


چه عاملی سبب شد این اختراع را انجام دهید؟

رشته تحصیلی من حسابداری است و چون اکثر وقتم را صرف این کار می کنم که یک طراحی جدید داشته باشم، احساس کردم که در این قسمت افراد ناتوان دچار کمبود هستند و فکر کردم شاید عاملی باشد که بتواند کمکی به این افراد بشود.


نقش خانواده تان در این کار چقدر بوده؟

خوب، من باید از خانواده ام و بخصوص از زحمات مادرم تشکر کنم چون ایشان در سختی ها و مشکلات همیشه با من بودند و به من کمک کردند تا بتوانم کارهایم را طوری انجام بدهم که نتیجه بگیرم؛ کمک ایشان خیلی مؤثر بود.


تا به حال در کارهایتان شکست خورده اید؟

خیلی زیاد. اگر شکست نباشد پیروزی معنایی ندارد.


وقتی شکست می خورید، آیا باز به کارتان ادامه می دهید؛ یا این که دلخور می شوید و کار را رها می کنید؟

شکست یک تجربه است و این خودش خیلی تاثیر دارد و کمک می کند که بتوانیم کار را به نحو احسن انجام دهیم؛ (و نشان می دهد که) شاید تا آنجا یک مشکلی بوده که آن کار انجام نشده ، وگرنه هیچ کاری نشد ندارد.


برنامه ای برای اختراعات آتی تان دارید؟

فعلاً برنامه ی خاصی ندارم. باید بر اساس درس و دانشگاهم برنامه ریزی کنم.


دوست دارید جای کدامیک از مخترعین بزرگ بودید؟

«مخترع» که نمی توان گفت، ولی دوست داشتم جای انیشتین باشم، چون فضایی که من از منزلشان دیدم فضای خاصی بود. دوست داشتم در آن فضا بودم و در آن محیط کار می کردم.


لینک های مرتبط

استعدادهای جوان

سهم ما از مدال های ژنو 2005

مشخصات افراد شركت كننده در مسابقات و عرصه اختراعات و تكنولوژی های جدید 2005 ژنو از ایران