تبیان، دستیار زندگی
پیشگیری از ایجاد سنگ ‌های ادراری رابطه ی مستقیمی با حجم آب مصرفی دارد. مصرف آب بیشتر و افزایش حجم ادرار، امکان عفونت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب برای کلیه ها مفید است

آب و کلیه

پیشگیری از ایجاد سنگ ‌های ادراری رابطه ی مستقیمی با حجم آب مصرفی دارد.

مصرف آب بیشتر و افزایش حجم ادرار، امکان عفونت ادراری را کاهش می ‌دهد. اما متاسفانه امروزه مردم به جای این که عطش و تشنگی خود را با آب رفع کنند بیشتر تمایل دارند تا از نوشابه، به خصوص نوشابه‌ های گازدار و آب‌ میوه ‌های صنعتی، استفاده کنند.

این امر سبب می ‌شود متابولیسم طبیعی و صحیحی که باید در بدن وجود داشته باشد به هم خورده و برخی مواد زاید در مجاری ادرار و کلیه تولید ‌شود که در نهایت ممکن است به سنگ‌ های کلیوی منجر ‌شود.

توصیه ی من به افرادی که زیاد عرق می ‌کنند این است که مقدار مصرفی آب و دیگر مایعات را در طول روز به حدی برسانند که رنگ ادرارشان کاملا شفاف باشد. بنابراین از تغییر رنگ ادرار از شفاف به رنگ زرد و پُررنگ ‌تر می ‌توان پی برد که میزان آب بدن کم شده و بدن نیاز به آب یا دیگر مایعات طبیعی دارد.

از طرفی کاهش مصرف مایعات، به تغییر PH ادرار منجر می‌ شود و PH ادرار را اسیدی می ‌کند. این PH اسیدی سبب سوزش مخاط می ‌شود و مخاط مجاری ادرار را می ‌سوزاند و سبب سوزش ادرار می‌ شود.

استفاده از چای پُررنگ، نسکافه، قهوه و به خصوص ماءالشعیر که این روزها کاملا جا افتاده که برای سنگ کلیه مفید است، به دلیل این که سرشار از اگزالات است مُضر خواهد بود و بهتر است به جای مصرف این قبیل مایعات، از آب و آب ‌میوه‌ های طبیعی استفاده شود.

سوال دیگری که خیلی از افراد می ‌پرسند استفاده از آب‌ های معدنی است که آیا مصرف آن در بیماری‌ های کلیه و مجاری ادرار تاثیری دارد یا خیر؟ ما معمولا به کسی مصرف آب معدنی را پیشنهاد نمی ‌کنیم چون تا به حال نوع آب و سنگینی آن در ایجاد و عدم ایجاد بیماری ‌های کلیوی اثبات نشده است. بعضا می ‌شنویم که می ‌گویند آب منطقه سنگین است یا رسوب دارد. توصیه‌ این است که این افراد از آب جوشیده استفاده کنند و لزومی بر استفاده از آب معدنی وجود ندارد چون ما از درصد املاح و کیفیت آب معدنی‌ هایی که در بازار هست مطمئن نیستیم و به طور دقیق نمی ‌دانیم که چه درصدی املاح دارند.

مطلب دیگری که خیلی ها درباره‌ اش می ‌پرسند، این است که مصرف لبنیات به خصوص دوغ یا شیر به دلیل داشتن کلسیم سبب ایجاد سنگ در مجاری ادراری می ‌شود یا نه؟ باید بدانید که این یک باور غلط است و توصیه می‌ شود از دوغ، شیر و دیگر لبنیات به اندازه ی کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید زیرا محدودیت در مصرف لبنیات باعث می ‌شود تا بدن اگزالات بیشتری جذب کند که خود عاملی برای تشدید سنگ ‌سازی کلیه است.

دکتر آتوسا شاداب - متخصص کلیه و مجاری ادراری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

سلامت کلیه ها خیلی مهم است

اطلاعاتی درباره ی بیماری های کلیوی

مشکلات ادراری

سئوالاتی درباره نوشیدن آب

رژیم غذایی در بیماران کلیوی

14 توصیه ی کلیوی

نقش آب در بدن

روزانه دو لیتر مایعات بنوشید

تا می توانید آب بنوشید

کدام نوشیدنی بهتر است؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.