تبیان، دستیار زندگی
پوست و بیماری های آن ( قسمت هفتم ) در قسمت قبل به به مباحثی در مورد مراقبت از پوست پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم... استریا یا خطوط پوستی : خطوط تقریباً فرو رفـته پوستی است که بیشـتر در نواحی تحـت کشــش به وجود می آیـد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با خطوط پوستی که در بدن ایجاد می شود چه کنیم؟

پوست و بیماری های آن  ( قسمت هفتم )


در قسمت قبل به به مباحثی در مورد  مراقبت از پوست  پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم...

استریا یا خطوط پوستی :

خطوط تقریباً فرو رفـته پوستی است که بیشـتر در نواحی تحـت کشــش به وجود می آیـد. این عـارضه بسیار شـایع است و در بسیاری از زنان در سنین جـوانـی و در دوران بارداری دیده می شود. با شـروع بلوغ جنسـی در بدن تحت تأثیر افزایش هورمون های جنسی تغـییراتی به وجود می آید. عـلاوه بر این تغــییرات ، تغــییرات دیگـری نیـز بـه وقـوع مـی پیـوندد کـه از این گـروه می توان به ایجـاد خطـوط پوستی اشاره کرد. با شروع بلــوغ ، جــثه افراد به طور سریع رشد می کند و این رشد در دخترها بارزتر است. چـون رشــد، سـریـع است پوسـت توانایـی وفـق دادن خـود با این تغییر جــثـه را ندارد و در نتـیجه ، به علت شکسـتگی در فیبرهای الاسـتین که مسـئول کشـش پوسـت هستند، پوست در نواحـی تحت کشش دچار خطوطی می شود و معمولاً به رنگ سفید براق در می آید.

برای پیشگـیری می توان از آماده کردن پوست برای افزایش وسعت آن، با چرب کردن و مـاساژ دادن مکرر سـود جست. البته در مواردی می توان از ویتـامـین E و کِـرِم های موضـعی آمـونیـوم لاکـتات با درصـد های متـفاوت و ترتینوئن برای پیشـگیری اسـتفاده کرد که باید تحـت نظـر پزشـک تجـویز شود و نیاز به پیگـیری و مراقبـت پزشـک مربوطـه دارد.

در ابتدا این خطـوط ، برجسـته و تحـریک پذیر هستند و به مرور زمان صـاف می شوند و رنگ آن از قرمز به ارغوانی تغییر یافته و در نهایت سفید یا نقره ای می شوند. این خطوط بیشتر در نواحی شکم ، پستان ( بعد از شیردهی ) ، باسن و ران ها پدید می آیند.

چه افرادی بیشتر مستعد این عارضه هستند؟

- افراد با استعداد چاقی.

- افراد با رشد جسمی سریع به ویژه در بلوغ.

- افراد با بیماری غدد درون ریز مانند: سندروم کوشینگ ( پر کاری غده فوق کلیوی ).

افرادی که به دلایلی از پماد یا کِـرِم های کورتون به مدت طولانی مصرف می کنند.

و در نهایت خانم های باردار.

بعد از بــلوغ و پایان حاملگی ممکن است از وضوح این خطوط کاسته شود ولی از بین نمی روند و تا آخر عمرباقی می مانند. برای پیشگـیری از این عـارضه می توان از آماده کردن پوست برای افزایش وسعت آن، با چرب کردن و مـاساژ دادن مکرر سـود جست. البته در مواردی می توان از ویتـامـین E  و کِـرِم های موضـعی آمـونیـوم لاکـتات با درصـد های متـفاوت و ترتینوئن برای پیشـگیری اسـتفاده کرد که باید تحـت نظـر پزشـک تجـویز شود و نیاز به پیگـیری و مراقبـت پزشـک مربوطـه دارد. در عین حال باید دانست که در بیشتر موارد این درمان ها تأثیر چندانی ندارد و اثرات آنها محدود است. در ضمن چون

هر نوع دارو در دوران حاملگی می تواند اثر سـوء بر روی جنیـن داشـته باشـد این داروها بایـد حتـماً تحـت نظر یک پزشک متخصص پوست و یک پزشک متخصص زنان و زایمان تجویز شود.

ادامه دارد...

در قسمت بعد به توضیح در مورد لایه برداری پوست یا «پیلینگ» خواهیم پرداخت.

منبع: اینترنت

گردآوری: بخش اجتماعی تبیان

کارشناس مشاوره پزشکی : دکتر میثم شیرزاد

لینک ها

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

آکنه و راه های درمان آن

ماسک های زیبایی و تأثیر آنها بر پوست

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

بهداشت و زیبایی پوست و مو

بهداشت پوست

جوش های صورت را چگونه درمان كنیم؟

پوست خود را نجات دهید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.