تبیان، دستیار زندگی
شاید بسیاری از شما تاکنون گذرتان به عطاری نیفتاده باشد یا اسم اسطوخودوس و اذان الحمار را هرگز نشنیده باشید؛ اما هریک از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمانگاه باغچه ای

درمان

عطـــارم و ســـــــودای دوا پیــــشه من                   ایــن پیــــشه بـود حاصـــل اندیشـــه مــن

گــــر داروی درد خویشـــتن می طلــبی                    شافی است خدا، وسیله در پیشه ماست

شاید بسیاری از شما تاکنون گذرتان به عطاری نیفتاده باشد یا اسم اسطوخودوس و اذان الحمار را هرگز نشنیده باشید؛ اما هریک از شما خاطراتی از مادربزرگ تان به یاد دارید که وقتی دچار گلودرد می شدید، برایتان نسخه مفصلی مثل چهارتخمه می پیچید و چیزی نمی گذشت که به زودی با رعایت دستورالعمل حالتان رو به بهبود می رفت یا وقتی فضای آرام خانه با نمک زندگی کمی آشفته می شد، مادربزرگ از مهم ترین کارهایش دم کردن گل گاو زبان بود تا باز هم فضا آرام شود؛ عناب هم که همنشین چای پدربزرگ است و کاهنده قند خون؛ خلاصه اینکه استفاده درمانی از انواع گل ها و گیاهان به صدها و حتی هزاران سال پیش برمی گردد؛ سال هایی که انسان برای درمان انواع بیماری ها از سردرد و دل درد گرفته تا کم خونی و سرماخوردگی از ریشه، برگ، میوه و حتی تنه درختان و گیاهان استفاده می کرده است، اما امروزه جای بسیاری از این گیاهان در آشپزخانه ها خالی است. تقریباً همه گیاهانى كه به عنوان ادویه براى رنگ و طعم دادن به غذا استفاده مى‏شوند خواص درمانى دارند، ولى شمار گیاهان دارویى خیلى بیش‏تر از شمار گیاهان مصرفى در آشپزى و در تولید محصولات آرایشى و بهداشتى است.

اسطوخودوس

به تدریج و با تولید انبوه داروهای شیمیایی استفاده از گیاهان دارویی کمی به فراموشی سپرده شد، اما چند دهه ای است که مردم با مشاهده عوارض گوناگون داروهای شیمیایی که گاه به خاطر مصرف خودسرانه بیش از اندازه خودشان هم به وجود می آیند، دوباره به طب سنتی و آن هم از نوع گیاهی اش رو آورده اند. شاید از آن هزاران گیاه درمانی تعداد معدودی هنوز در میان نسل امروز جایی داشته باشد مثل خاکشیر، این روزها که زمین از گرما گاه به آفتاب می ماند، هنوز شربت خاکشیر محبوب افراد گرمازده است.

علی رغم تاثیر گیاهان در سلامتی و درمان، این موضوع هنوز جایگاه گذشته خود را در میان خانواده های ایرانی نیافته است؛ لذا جمعی از همراهان انجمن بهداشت و سلامت این بار به سراغ گیاهان عطاری رفته اند تا با آنها و خواصشان بیشتر آشنا شویم.

از شما دعوت می کنیم در بحث خواص گیاهان دارویی با ما همراه باشید.


واحد امور کاربران سایت تبیان